2023-01-18, 08:51
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anotherpieceofmeat
Inte en chans att jag köper glass utan grädde.

Italiensk glass är således inget för dig, med andra ord!

/AI
Citera
2023-01-18, 08:51
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Kan väl känna ngt likn men bildsök "pedophile symbols" o se vad du hittar.
Andra symboler du hittar då, hittar du i sin tur på katolska prästers kläder samt i barnfilmer, typ disney etc.
Jaha, vi snackade om verklighetsfrånvända konspirationsteorier nu. Då ber jag att få tacka för mig och låter detta inlägg bli det sista från mig i den debatten.
Citera
2023-01-18, 08:52
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
En grej man märker numera i med 3 smak GB-glassbyttan, är att hur än kallt man har i frysen (16-18 minus) så är 'glassen' alltid typ geggig!
Konsistensen är liksom helt förlorad.
Brukar/brukade köpa apelsin-chocklad-banan.. No more!
Sia har en chocolate/apelsin som är bättra, lite svårhittad och dyrare per/L men nu har jag slutat köpa 3-smak GB glass sen cirka 6 månader tillbaka.
Informationen om klagomålen har funnits på www ett längre tag nu.
Hade glömt att det är Unilever nu, Bojkott pågår!
Tack för reminder.
Ja, det har ju bara varit Unilever sedan 1985, ganska lätt att glömma bort..
Citera
2023-01-18, 08:52
Medlem
ENTPs avatar
Egentligen så tänker man väl skit samma det var fejk redan innan och vem bryr sig? Samtidigt så är det här flashback och jag är tokless på vegoterrorn så GB kan dra åt helvete med den här jävla MP big pack
Citera
2023-01-18, 08:55
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
GB's bigpack har alltid varit min dotters favorit !
Men när vi senast köpte den så påstod hon att det var något fel och vägrade äta mer. Nu förstår jag varför....

När ändrades receptet, Någon som vet ?

Ändrades Mars 2022 står det på deras sida. Så äcklig har den varit länge nu.
Citera
2023-01-18, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Ingredienser: Vatten, glukos-fruktossirap, socker, glukossirap, kokosfett, ärtprotein, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), salt, arom. Kan innehålla mjölk.

Att de ens försöker göra det till en hållbarhetsfråga är så jävla tramsigt. De gör bättre vinst och produkterna håller längre, klarar sig något bättre om de hamnar utanför frystemperaturer ett tag osv.
Tramsigt? Det är ju hela poängen med allt fejk-kött och annat, det är enormt mycket billigare att tillverka, men de kan ju inte rimligtvis gå ut och säga "vi har tagit bort mjölken från glassen och dina hamburgare är numera gjorda av fermenterade disktrasor för att vi ska tjäna litet mer pengar".
Citera
2023-01-18, 09:04
Medlem
Minh-Heng-Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattsmyg
Tack!
Det är alltså "Årets matbluff 2022" det gäller.
GB har dock bra konkurrens av andra matbluffare.

Vad skall fejk-glassen kallas?
Eftersom det finns "frusen youghurt" så borde väl "frusen ärtpuré" vara passande?

Coop har vett att kalla GB:s så kallade glass för vad den är, nämligen växtbaserad. När man söker på glass på Coops hemsida så ligger GB:s vidriga Big Pack-skit långt ned i sökresultaten. Sia, Triumfglass och andra märken med glass gjord på mjölk och grädde är prioriterade i sökresultaten. Mycket bra gjort av Coop.

https://www.coop.se/handla/varor/godis-glass-snacks/glass/glasspaket/glass-vanilj-vaxtbaserad-8711327547223

På förpackningen skryter GB om att deras nya Big Pack minskat klimatavtrycket med 37%. Kan de inte lägga ned glasstillverkningen helt och hållet så upphör deras klimatavtryck?
Citera
2023-01-18, 09:06
Medlem
barkeepers avatar
Jag tycker nog att det roligaste är att folk blir upprörda.

Det är ju inte direkt så att den var speciellt naturlig innan heller, eller? 30 kemikalier och grädde, eller 30 kemikalier och ärtor….lika illa.
Citera
2023-01-18, 09:18
Medlem
MyJustices avatar
Jag tycker det är jättespännande och sorglig läsning om hur de få stora bolag .dvs blackrock och vanguard ödelägger maten de producera .
De köper upp kända märken och slänger ut dåluga produkter under täckmantel av ett brand .
Vatten luft .socker sslt mjöl olja
Är vad de producera mat utav .
Sorgligt .
Men glad är jag med min diabetes .som aldrig köper halvfabrikat
Citera
2023-01-18, 09:22
Medlem
6stringlevins avatar
Det är konstigt att just svensken har noll intresse av kvalite och bara vill ha billigt pris. Våra korvar innehåller ju bara massa mjöl och inget kött.
Och det är tydlig just typiskt svenskt enligt ett reportage jag hörde på P1.

Beror det på att vi har inga pengar kvar efter alla skatter är betalda?
Citera
2023-01-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ändrades Mars 2022 står det på deras sida. Så äcklig har den varit länge nu.

Fyfan.. Har vi inga lagar eller regleringar i Sverige/EU som kräver att om ett livsmedel byter innehåll så ska detta synas tydligt ?
Om inte så hade det varit en bra sak att införa...

E: att det ens får kallas glass förstår jag bara inte.
Citera
2023-01-18, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Fyfan.. Har vi inga lagar eller regleringar i Sverige/EU som kräver att om ett livsmedel byter innehåll så ska detta synas tydligt ?
Om inte så hade det varit en bra sak att införa...

E: att det ens får kallas glass förstår jag bara inte.

Ingredienserna står på innehållsförteckningen och de måste stå i storleksordning. De som det är mest innehåll står först och det minst innehåll sist. Problem är att de flesta konsumenter är alldeles för dåliga på att läsa innehållsförteckningen.

Om man kallar något för mjöl- eller gräddglass så är det reglerat vad som det ska innehålla. GB Big pack kallar de bara glass och därmed så finns inget krav på innehållet.
I Sverige finns inga regler för hur mycket luft fabrikstillverkad glass kan innehålla. Däremot finns tydliga regleringar gällande andra av glassens beståndsdelar. Det som i Sverige kallas för mjölk- eller gräddglass måste innehålla mjölkprotein samt mjölkfett med en fetthalt på lägst 3 och högst 8 gram per 100 gram färdig produkt. Dessutom är saftis, enligt svenskt regelverk, en glass som innehåller minst 10 gram citrusfrukt eller 15 gram annan frukt per 100 gram färdig produkt. Sherbet är i grunden detsamma som saftis, men innehåller även 1-3 gram fett samt 1 gram mjöltorrsubstans per 100 gram färdig produkt. Sorbet är inte reglerat i svensk lagstiftning och kräver således ingen särskild sammansättning av ingredienser, men används vanligen om sherbetprodukter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Glass#Regler_i_Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in