Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Ingen av länderna är redo att kompromissa ännu, så det är nog fortfarande helt rätt att vi fortsätter att stödja Ukraina med vapen så att de kan försvara sig. Det är inte vi i andra länder som ska bestämma när det är dags att sätta sig ner vid förhandlingsbordet, utan det måste komma från parterna. Mänskligheten har många gånger tidigare gjort misstaget att försöka mäkla fred över huvudet på konfliktens parter och det har sällan fallit väl ut. Versaillesfreden 1919 kastade världen ut i andra världskriget vilket kostade miljoner människor livet.
Visst kan man tänka sig att Ukraina mäktar med någon ytterligare offensiv med nya västerländska vapen, men om man tittar på kartan så börjar det bli tydligt att frontlinjen stått still under flera månader. Ukraina kommer inte kunna köra samma luring som man gjorde när man tog tillbaka stora delar av Kharkiv-området. Visst är ryssarna dumma, men de är inte så dumma att de går på samma grej igen.
Du går lite från klarhet till klarhet, det får jag lov att säga. Det tillkommer ingen annan att forcera fram en fred, ej heller förhindra någonting, och det är heller ingen annan som ska sitta och diktera vilka villkor som står på pappret. Versaillesfördraget är ett bra exempel hur man inte ska göra. Jag menar — Tyskland hade ju inte ens förlorat kriget vid tiden för vapenstilleståndet. På riktigt...
Avslutningsvis. Jag har sagt (skrivit) det förr: vill man försäkra sig om att Ryssland blir tokförnedrat, uppstyckat, mosat och kölhalat får man göra det jobbet själv, och då blir det på rysk hemmaplan den striden utkämpas. Om inte får man vara nöjd med det lilla. Det kanske inte sker så värst många fler genombrott i Ukraina. Kanske att det blir turbulent i Ryssland senare. Kanske inte. densomleverfar.se.