2023-01-17, 21:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad betyder det fetade?
Det efterblivna ryska/sovjetiska flygvapnet har fortfarande inte uppfunnit ett system för att kunna skilja på vän och fiende. Vilket gör att risken för att Patriot ska skjuta ner ukrainska plan är rätt stor.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja men ukrainska bevisordningen säger en helt annan sak. Först är det fel att säga att luftvärn var aktivt i Dnepro för att det kan utnyttjats av ryssarna. Sedan efter det kommer bevisningen om att påstående och filmerna var icke trovärdiga. Om det varit omöjligt hade man ju börjat där med "bevisen" för då hade dessa blivit mer trovärdiga. Eller hur?

Jag kan absolut inte yttra någon åsikt och kunskap om vad som hänt men ukrainska propagandapparatens reaktion tyder på att det är de som har fel. Även att engelska säjkerhetstjänsten nu i efterhand lagt sig i - för är det några som har smutsigt track reckord i mina ögon så är det just de.

Nåja. Det ser verkligen illa ut nu för ukrainska armen. De har nu förlorat de positioner de upprättade när de blev tvungna att fly från Soledar (både sista gruvan och området väster om Soil järnvägsstationen är nu behärskade av ryssarna. Huvudvägen norrut från Buhka är nu avskuren. I dag har fronten rört sig på en lång rad andra håll till ukrainsk nackdel och de här Ukrainsk motoffensiv mot Kremimna verkar ha förbytts mot förberedelser för tillbakadragande.

Jag fattar faktiskt att ni Nato-vänner är på dåligt humör men vi behöver väl ändå inte bli personligt ovänner. Ni är inga varken sämre eller bättre människor än jag och jag har respekt för att ni känner er som en del av västerländska civilisationen - det gör inte jag. Om ni vill veta så känner jag mig inte heller som del av "ryska civilisationen" - jag vill stå utanför sådant där och betraktar alla människor på jorden som mina jämlikar.

Jag tycker att vi kan hålla en god ton och jag försöker i alla fall att göra mitt bästa. För det mesta slänger jag mig inte med invektiv, utan försöker komma med information som jag tror kan vara intressant i sammanhanget.

Jag är inte alls på dåligt humör, utan följer utvecklingen så sakligt jag kan eftersom jag är väl medveten om att en av de vanligaste vägarna som leder oss människor till helvetet bär namnet "önsketänkande" och det gäller för alla aspekter av våra liv.

Det här kriget kommer att pågå under en tid. Jag tror att endast marginella förändringar kommer att ske under tiden fram till mars. Det går varken särskilt bra eller dåligt för någondera part - som jag ser det.

I vår kan det hända saker och det beror på ett par saker:

Kan ryssarna trumma ihop mer folk? Som jag ser det måste de få ihop ytterligare 500 000-800 000 man. Med dessa volymer så spelar det inte så stor roll om utrustningen är bristfällig, manskapet illa tränat och förlusterna groteska. Man kan nå ett strategiskt avgörande ändå, precis som ryssarna gjorde mot Finland under vinterkriget.

Kan ukrainarna få ihop tillräckligt med tung materiel? Med tyngre materiel, stridsvagnar, stridsfordon, attackflyg för infanteriunderstöd, i storleksordningen två armékårer (eller åtta-tolv brigader) får man tillräcklig punch för att bryta igenom i Zaporizjzja eller kringgå Donetskavsnittet via en vänsterkrok igenom Luhansk. Då når Ukraina ett strategiskt avgörande, ungefär som när Israel slog tillbaka Egypten och Syrien från Golan och Sinai under oktoberkriget.
Citera
Medlem
Se her tidligere dansk statsminister og tidligere NATO Generalsekretær Anders Fog Rasmussens's analyse af demokratiernes reaktion på Rusland's og Kina's ekspansion og trusler i DR TV:

https://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-foghs-kinesiske-kollisionskurs_362650

Se her DR TV Deadline med Scenarier for fred i Ukraine:

https://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-scenarier-for-fred-i-ukraine_362403
Citera
2023-01-17, 21:18
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Faktiskt en mycket intressant tanke, enligt vissa artiklar har ju de militära förband Ryssland haft till exempelvis gränsen till Finland blivit tömda från sina baser för att slåss i Ukraina.

Känns ju rätt logiskt sett då att några av dessa hundratusentals sätts på dessa baser för att träna, och eventuellt invadera. Den svagaste länken jag ser här är främst Sverige och då Gotland.

Men, då ska de också lyckas ta sig till Gotland, något som via att landsätta trupper inte kommer gå obemärkt, däremot får vi väl se om vårt svenska flygvapen hinner agera och är bestyckade med vapen för att hinna skjuta ner de eventuella fallskärmsstyrkor som ryssarna skickar.

Helt enig med dig om att skandinaviska länder med mera behöver vara på tå nu!
Jag är inte det minsta orolig. För vad? Berusade tjockisar utrustade som någon annan medeltidsveckolajvare mot våra vapen? Snarare så att jag nästan HOPPAS att de skulle vara så dumma för efter det snedsteget skulle vi kunna stryka Ryssland från listan med problem och därefter kunna fokusera på viktigare saker för mänsklighetens bästa.

Att det nu blivit som det blivit i Ukraina har ju att göra med hur tandlöst den fira världen agerade efter ryssens stunt med sina gröna gubbar 2014. Skulle de försöka samma sak på ett EU-land skulle svaret garanterat bli desto mer resolut och drömmen om en vattenklosett än mer avlägsen för gemene ryss.
Citera
2023-01-17, 21:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Donbass består av industrier och naturtillgångar. De betalar 80% av all skatt i Ukraina. Om Donbass förloras - så förloras skatten och det är därför som Minsk fredsavtal inte följdes. Att Donbass området ville ha partiell självständighet - och Kiev motsatte sig det och bombade det - berodde ju också på att Kiev skulle förlora pengar.

Ukraina är ingen demokrati. Det fanns före 2014 en demokrati men efter inblandningar så försattes ministrarna i husattest och presidenten fängslades. I en kupp som påstås ha arrangerats av Nuland/USA.

De tillsatte en konstig regering, som inte hade några röstare eller var politiskt aktiva. Detta protesterades emot, hårdhänt och nu får vi skåda resultatet. Kievs militär har bombat civila och de nykomna militära grupperna i Donbass sedan 2014.

Efter det så har USA och Nato utbildat ukrainska soldater och också skickat vapen och ammunition för att bomba de civila i Donbass.

Efter 8 år behagar Ryssland angripa Ukraina. 200.000 ryska soldater mot 600.000 Ukrainska soldater.

Och hur gick det då?

Ukrainarna fick stryk!

De jämnades med marken och allt flyg av alla slag, alla tanks, alla bombanläggningar - allt försvann och de unkrainska soldater flydde. Ryssarna tog ner deras förmåga att tala med varann och de visste inte vad de skulle göra. Vart skulle de ta vägen? Många, många valde att klä av sig sina soldatkläder och bege sig hemåt igen.

Ukraina har genomför 6 olika militäruppmaningar och man tror att de har rört sig om 100.000 varje gång - så lika många som gick åt i början har de nu... eller borde ha.
De hade allting som väst och Nato kan ge dem - de nyaste vapnen, den bästa utbildningen, mängden soldater - men de hade ingen ledning. Eller egentligen så hade de för många pensionerade ledare som inte visste vad de skulle göra med alla dessa soldater när de inte marcherade mot Moskva - vilket ursprungligen var meningen.

Och soldaterna hade inget att skjuta med, de var hungriga och trötta och ingen sa vad de skulle göra. Var skulle de träffas?

Alltmedan Ryssarna tågade till Kiev - utan mostånd - och sa: Nu har vi omringat huvudstaden. Skall vi gå in och förstöra den?
Fredsförhandlingarna kom igång men väst sa: Nej, nej! Vi ger er allt ni behöver för att kriga mot Ryssland.

Höll de sitt löfte? Har de fått allt som de har behövt?
Vilken alternativ verklighet. Känns det inte jobbigt att behöva ljuga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det efterblivna ryska/sovjetiska flygvapnet har fortfarande inte uppfunnit ett system för att kunna skilja på vän och fiende. Vilket gör att risken för att Patriot ska skjuta ner ukrainska plan är rätt stor.

Med en krypterad IFF transponder på de ukrainska flygen är det inga problem!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Donbass består av industrier och naturtillgångar. De betalar 80% av all skatt i Ukraina. Om Donbass förloras - så förloras skatten och det är därför som Minsk fredsavtal inte följdes. Att Donbass området ville ha partiell självständighet - och Kiev motsatte sig det och bombade det - berodde ju också på att Kiev skulle förlora pengar.

Ukraina är ingen demokrati. Det fanns före 2014 en demokrati men efter inblandningar så försattes ministrarna i husattest och presidenten fängslades. I en kupp som påstås ha arrangerats av Nuland/USA.

De tillsatte en konstig regering, som inte hade några röstare eller var politiskt aktiva. Detta protesterades emot, hårdhänt och nu får vi skåda resultatet. Kievs militär har bombat civila och de nykomna militära grupperna i Donbass sedan 2014.

Efter det så har USA och Nato utbildat ukrainska soldater och också skickat vapen och ammunition för att bomba de civila i Donbass.

Efter 8 år behagar Ryssland angripa Ukraina. 200.000 ryska soldater mot 600.000 Ukrainska soldater.

Och hur gick det då?

Ukrainarna fick stryk!

De jämnades med marken och allt flyg av alla slag, alla tanks, alla bombanläggningar - allt försvann och de unkrainska soldater flydde. Ryssarna tog ner deras förmåga att tala med varann och de visste inte vad de skulle göra. Vart skulle de ta vägen? Många, många valde att klä av sig sina soldatkläder och bege sig hemåt igen.

Ukraina har genomför 6 olika militäruppmaningar och man tror att de har rört sig om 100.000 varje gång - så lika många som gick åt i början har de nu... eller borde ha.
De hade allting som väst och Nato kan ge dem - de nyaste vapnen, den bästa utbildningen, mängden soldater - men de hade ingen ledning. Eller egentligen så hade de för många pensionerade ledare som inte visste vad de skulle göra med alla dessa soldater när de inte marcherade mot Moskva - vilket ursprungligen var meningen.

Och soldaterna hade inget att skjuta med, de var hungriga och trötta och ingen sa vad de skulle göra. Var skulle de träffas?

Alltmedan Ryssarna tågade till Kiev - utan mostånd - och sa: Nu har vi omringat huvudstaden. Skall vi gå in och förstöra den?
Fredsförhandlingarna kom igång men väst sa: Nej, nej! Vi ger er allt ni behöver för att kriga mot Ryssland.

Höll de sitt löfte? Har de fått allt som de har behövt?

Det stämmer att Donbass är rikt, och det är väl en anledning att den psykotiske dvärgen i kreml vill lägga beslag på tillgångarna (förutom hens "vision" om att "återupprätta" det ondskans imperium hen är en produkt av).

Vilken "statskupp" avses?

Då du för övrigt synes ha "missförstått" historien följer här en kort sammanfattning:

"November 2013 saw the beginning of a series of events that led to his ousting as president. Yanukovych rejected a pending EU association agreement, choosing instead to pursue a Russian loan bailout and closer ties with Russia. This led to protests and the occupation of Kyiv's Independence Square, a series of events dubbed the "Euromaidan" by proponents of aligning Ukraine toward the European Union. In January 2014, this developed into deadly clashes in Independence Square and in other areas across Ukraine, as Ukrainian citizens confronted the Berkut and other special police units. In February 2014, Ukraine appeared to be on the brink of civil war, as violent clashes between protesters and special police forces led to many deaths and injuries. On 21 February 2014, Yanukovych claimed that, after lengthy discussions, he had reached an agreement with the opposition. Later that day, however, he left the capital for Kharkiv, saying his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in southern Russia."
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."

Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

En myckenhet av elände HAR dessvärre ägt rum i östra Ukraina. Där har inbördeskriget underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Den "lilla detaljen" mörkas alltid av kreml, och av er som tillber den psykotiske dvärgen som huserar därstädes.

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

Vidare, om det är "nazister" som är problemet så kvarstår frågan VARFÖR den psykotiske dvärgen i kreml INTE har "avnazifierat" wagner gruppen? wagner gruppens führer, dmitry utkin, tillika bästa kompis med din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, synes ju vara "nazist", eller hur?
https://www.nationalworld.com/news/world/wagner-group-russian-mercenaries-ukraine-3589837

"It is variously described as a private military company, a network of mercenaries, or a de facto private army of Russian President Vladimir Putin."
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

En av putains lydiga oligarker, yevgeny prigozhin, har erkänt att hen skapade nazistorganisationen wagnergruppen (för att understödja den psykotiske dvärgen i kremls krig i Donbass):
"the Russian oligarch said he founded the Wagner group to send competent fighters to the Donbas region in eastern Ukraine in 2014, the same year that Russia annexed Crimea."
https://www.reuters.com/world/europe/russias-prigozhin-admits-link-wagner-mercenaries-first-time-2022-09-26/

"Av-nazifieringen" har dock inte funkat så bra som casus belli för den psykotiske dvärgen i kreml så nu har hen tydligen övergått till att landet hen angripit skall "av-sataniseras"... You can't make this shit up...
https://www.thetimes.co.uk/article/desperate-putin-portrays-ukraine-and-the-west-as-satanic-5dsdt66m2

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Patriot känner nog bäst igen mig(miggar) som fiender. Det måste finnas system för att känna igen fiende och vän. En uppdatering av radarsystem tar ca 6 månader.
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Tack nu förstår jag.
Citera
2023-01-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Wagner använder kanonmat från fängelser i massiv skala. Kanonmatens huvuduppgift är att springa framåt och dö. Och samtidigt avslöja ukrainarnas positioner och trötta ut dem. Och när man bedömer att ukrainarna är trötta nog, då skickar man fram riktiga soldater.

Vägrar den fängelserekryterade kanonmaten under Wagners flagg att springa framåt och dö - ja, då avrättas de av andra Wagner-soldater.

Jag vet inte om man kan kalla detta för "motivation". På sätt och vis kanske. De föredrar att dö i strid framför att bli avrättade av sina egna.

Men taktiken verkar fungera. Däremot är ju frågan om detta kan tillämpas här i väst? T.ex i Sverige? Det tvivlar jag på. Vi har inte riktigt traditionen att se soldater som ren kanonmat - även om de är fängelserekryterade. Vi vill ha dem i liv så länge som möjligt. Men vem vet, om vi också hamnar i ett långt krig mot Ryssland, då kanske vi tänker om.

Ukraina agerar på exakt samma sätt som det påstås att Wagner gör. De skickar tvångsrekryterade stackare, reservister och hemvärnsgubbar som kanonmat och låter de bättre förbanden (inklusive utlänningar) vänta bakom och se hur det går. Otaliga ukrainska krigsfångar har vittnat om detta. De som vägrar blir ibland avrättade, vilket även har fångats på film.
Citera
2023-01-17, 21:23
Medlem
brutefishs avatar
ser inte så ljust ut för exporten av olja.
https://www.youtube.com/watch?v=TU_JGOMaTYo&ab_channel=TLDRNewsEU
Citera
2023-01-17, 21:24
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hm. Klokt, balanserat och tänkvärt. Ett av de bättre inlägg jag läst på temat ("Hur ska detta sluta?").

Det här var ett riktigt fynd:
En rimlig distinktion.
Tack. Jag tyckte du också hade många bra synpunkter i ditt inlägg. Synd att Rysslands megafoner äter upp den här tråden. Det finns mycket bra tankar här och diskussioner som hade varit intressanta att föra, om inte avskrädet från St. Petersburg vrålade konstant med sin hjärndöda propaganda.
Citera
2023-01-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi

Är alla som motsätter sig den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina och slakt av landets befolkning "maniska rysshatare"?

Alla motsätter sig inte. Inte ens en korkad idiot som dig motsätter dig någonting. Du och de flesta andra kan inte tänka själva, utan ert "RyzZhat" beror på att regimen i Väst vill att ni skäller som hundar mot Putler idag. Imorgon vill regimen att ni suger kuk, går på gayparader, röstar vart fjärde år osv. Hade Hitler vunnit hade ni varit nazister. När nu den nya världen börjar formeras och det inte blir "trendigt" längre med bögknullande och pedofili som ni ägnar er åt, så kommer ni inte att skälla som hundar åt "Putler" utan istället göra en u-väng och skälla åt andra hållet.

Sådana som dig (och ni är en stor majoritet goyer och trälar) är inget annat än korkade hundar som inget begriper. Ni följer det som är trendigt. Idag dyrkar ni judedvärgen i Kiev och hans chefer i City of London. Imorgon när Kina med stöd av Ryssland och den islamiska världen och flera andra till ute i världen får mer att säga till om när Väst faller ihop, så kommer ni sluta att gå i gayparader och istället följa de nya strömningarna. För det är sp ni fungerar.

Alltså, du och dina träl-gelikar i djurfarmen motsätter er inget, utan skäller bara som tokiga hundskrällen utan att veta varför. Ni betyder inget och har inget värde. Ni är kanonmat. Man ju hoppas att dvärgen Uffe skickar era barn in i NATOs krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in