2023-01-17, 20:42
Medlem
ursprungsindians avatar
Bra! Vi behöver fasa ut mejeriprodukter till förmån för hållbara alternativ som duger lika bra
Citera
2023-01-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.godare.se/artiklar/matnyheter/a/xgOWqX/arets-matbluff-2022-har-ar-finalisterna

https://www.gb.se/vara-marken/big-pack/nytt-recept-big-pack-vanilj.html

Vad tycker ni om att klassikern tagit bort mjölken och ersatts med vatten och ärtprotein?
Hur kan produkten innehålla "mjölk" ändå?

Låg klass utan utbildning kommer fortsätta köpa medans vi med lite skärpa som aldrig köpt skiten inte kommer börja köpa den heller
Citera
2023-01-17, 20:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Bra! Vi behöver fasa ut mejeriprodukter till förmån för hållbara alternativ som duger lika bra

Berätta hur klimatsmart det är att frakta ärtor 1000 mil.
Citera
2023-01-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Glass har sedan länge varit ett skämt i Sverige. Glass är grädde, socker och ägg. Punkt. Det faktum att ordet "gräddglass" existerar är i sig helt bakvänt, borde vara i paritet med att kalla något för "ice cream cream". Sedan har man kunnat sälja sörjan - inte efter vikt - utan volym! Du betalar för luft! När sedan de amerikanska glassmärkena började dyka upp i frysdiskarna framstod de som mycket dyrare, men jämförde man vikten var skillnaden marginell.
Instämmer i det mesta.

Glass är lite olika i olika länder t.o.m. Vissa använder bara äggvitan av äggen, andra bara äggulan. Vissa kokar ingredienserna mer än vispar osv osv.
Sen skulle ju glassen upplevas luftig och fluffig och len. Då var den riktigt lyxig och fin. Men när folk fick reda på att luftig och fluffig inte alls innebar att glassen var bättre. Man vispade ju bara ner 4-5 gånger mer luft i samma smet som annars, dvs mindre glass, mer luft, då jävlar vart det arga röster. Fejkglass, bolagen lurat oss bla bla bla
Senast redigerad av Robbinist 2023-01-17 kl. 20:48.
Citera
2023-01-17, 20:53
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Glass har sedan länge varit ett skämt i Sverige. Glass är grädde, socker och ägg. Punkt. Det faktum att ordet "gräddglass" existerar är i sig helt bakvänt, borde vara i paritet med att kalla något för "ice cream cream". Sedan har man kunnat sälja sörjan - inte efter vikt - utan volym! Du betalar för luft! När sedan de amerikanska glassmärkena började dyka upp i frysdiskarna framstod de som mycket dyrare, men jämförde man vikten var skillnaden marginell.

Jag tycker också GB kan dra åt helvete, precis som Marabou, som slutat använda mjölk i sin mjölkchoklad (det är pulvermjölk numera, så ta t.ex. en kaka från Fazer istället).
Håller med. Glass ÄR frusen grädde med lite socker.

Lite som havremjölk som inte mjölk som fick börja kalla det för havredryck.

Eller korv eller hamburgare som ska vara köttbaserat annars lurar det människor.

Det viktiga är att varor är och består av vad som alla uppfattar dem göra. Annars är det renommé-snyltning och lurendrejeri.

Det är viktigt att konsumenter förstår vad det i grunden är utan att behöva läsa innehållsförteckningen.

Nu är det vego-industrin som renommé-snyltar. I övermorgon är det kanske mjölk- och köttindustrin som gör detsamma.

Oavsett ska konsumenten enkelt veta.
Citera
2023-01-17, 20:55
Medlem
dialektikers avatar
Urk🤢, men alla unga är ju veganer nu så de hittar nog målgruppen?
Citera
2023-01-17, 20:57
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Slutade köpa GB’s produkter för länge sedan, finns inte triumfglass är jag hellre utan.
Glass har överlag slutat vara värt priset senaste åren, hellre en frappé om alternativet finns
Citera
2023-01-17, 20:59
Medlem
ursprungsindians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Berätta hur klimatsmart det är att frakta ärtor 1000 mil.
Klassisk idiotargumentation. Börja du istället med att berätta varifrån råvarorna importeras och mängden utsläpp det resulterar i. Med källor, tack. Så kanske jag kommer bemöta det.
Citera
2023-01-17, 21:01
Medlem
Bonnatorps avatar
Enda glassen jag med riktigt gott samvete köper är Bon Gelati som finns på Lidl.

Inte särdeles dyr, men riktigt god och rätt så mjuk och hanterlig.
Citera
2023-01-17, 21:04
Medlem
Tjoflos avatar
Nu är detta sedan tidigare den sämsta sortens glass och de som äter sådan här sörja och känner sig nöjda kommer förmodligen även äta denna vegan glass.
Citera
2023-01-17, 21:06
Medlem
Hoppas folk upptäcker detta och bojkottar GB totalt.. vilket jag gjort för länge sedan…
Citera
2023-01-17, 21:07
Medlem
Tack för tipset. Köper inte glass, men blir jag bjuden på GB så kommer jag tacka nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in