2023-01-17, 13:29
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Inte i verkligheten. Det där är bara ljug från regimen, precis som att KPI är rent trams och hittepå helt utan verklighetsförankring. Kolla priset på ost och bregott, kolla elpriset, kolla räntorna. "KPI" är bara dumheter.. Jag avser dessutom en jämförelseperiod på några år till och med idag.

En svensk som tjänade 30.000 i månaden för 5 år sedan tjånar idag ofta kanske 31.000 - 33.000 på samma jobb.
Under samma period har levnadskostnaderna med råge fördubblats.

Kan bara upprepa det jag sa tidigare
Det finns en stark korrelation mellan låg intelligens och en vurm för putler.
Citera
2023-01-17, 13:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Är ingen "genkille" men såg nyss en karta som visade att svenskar faktiskt stod närmare ryssar. Kulturellt är det väl samma östtjafs alltihop. Det som räknas är också dagens värld och där framstår polacker och ukrainare som osmakliga skräpfolk som tjänar juden.

Aha, så du är även nazist. Detta med Rysslands 'avnazifiering' av Ukraina måste ha varit en besk medicin att svälja.
Citera
2023-01-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det laddas upp bilder dagligen på när ryssar flyger i luften så det är nog inga problem.

Skicka ett PM annars.

Jo, när filmer visar samma sak med ukrainare så är det tydligen "gore".

Det finns nog mångdubbelt fler filmer som visar ukrainska lik och soldater som flyger i luften än ddt motsatta, men har man inte telegram så får man lätt intrycket att det är helt ensidigt.
Citera
2023-01-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du har ingen aning om vad som hade hänt i Ryssland och f.ö. är du en stor jävla idiot.
Jag vet iallafall fall att om du säger att det är ett krig i Ukraina, riskerar du 15 års fängelse.

Men det påstår du väl är USA propaganda…..Mupp!
Citera
2023-01-17, 13:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kusten var klar på grund av att Ryssland utarmat sin initiala invasionsstyrka. Detta var precis innan den första mobiliseringen.

Så är det. De hade ett starkt materiellt övertag men problemet var att de saknade kvalificerat manskap. Den initiala anfallsstyrkan var inte kompetent nog att utföra uppgiften. Nästa anfallsstyrka kommer inte att ha det heller oavsett hur mycket material de har. Men även materialen börjar sina för Ryssland som vi alla ser tydliga bevis för, både från deras missilattacker och materialet i fält.

Nästa stora problem Ryssland har är ekonomin. Soldaterna är Ukraina slåss endast för pengar. Det finns inget annat skäl för dem att vara där.

Grejen är väl den att västerländska vapensystem är generellt väldigt enkla med ett enkelt gränssnitt. Det är när man börjar köra kombinerad krigföring som det blir avancerat men det har inte Ukraina systemen för. De kan inte dela data mellan vapensystem lika snabbt som Nato-styrkor kan.

Men frågan är när ekonomin dödar Ryssland. Det är anmärkningsvärt att de har varit mycket starkare än alla trott. Men Putin har säkert planerat detta i minst ett decennium. Frågan är dock bara när man inser det själv att han inte kan fortsätta dunka huvudet i samma vägg på samma sätt och förvänta sig resultat.
Hehe, faktum är att jag skrev lite hastigt i går kväll att det är vansinnigt att Ryssland stått pall i snart ett år, men jag ångrade mig och tog bort den meningen för att slippa missförstånd och käbbel. Jag tror hur som helst att den som hoppas på en plötslig rysk kollaps bedrar sig. Man knäcker dem inte så lätt, men det lär bli allt motigare för dem. Ukraina reder sig med nöd och näppe tack vare sina allierade — det är inget ymnighetshorn att ösa ur. Jag har svårt att se att det skulle komma till ett avgörande, så som landet ligger nu. Därför kan det här kriget bli väldigt långt. Om inte stödet till Ukraina trappas upp med besked.

Combined arms, ja. Ännu ett område där ryssarna misslyckats totalt, och Ukraina kan det heller inte. Du har ju rätt i ditt första stycke — det var även då det var glansdagar för Himars. I övrigt mycket hit and miss. Striderna i Soledar och Bakhmut är nog stilbildande och ungefär vad vi har att vänta oss i fortsättningen
Citera
2023-01-17, 13:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jo, när filmer visar samma sak med ukrainare så är det tydligen "gore".

Det finns nog mångdubbelt fler filmer som visar ukrainska lik och soldater som flyger i luften än ddt motsatta, men har man inte telegram så får man lätt intrycket att det är helt ensidigt.
Det finns ju givetvis ett väldigt vitt spektrum om vad som är gore eller inte. Om filmerna som ryssarna bevisar ukrainska förluster är filmade på ett sådant sätt så det blir makabert så är det såklart diskutabelt.

De länkarna du såg från mig där man ser på avstånd soldater ligga på ett fält tror jag inte klassas som gore.
Citera
2023-01-17, 13:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Träffades väl av misslyckat ukrainskt luftvärn som vanligt? Precis som när de hade ihjäl polackerna i Polen?

Är det här något du har några bevis för, eller är det bara vad du har läst någonstans?
Citera
2023-01-17, 13:36
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Varför skulle inkomsterna rasa när världens största länder (var för sig större än Europa), Indien och Kina köper flera gånger mer olja och annat än vad de gjorde tidigare?

Det är ju våra inkomster som rasar i fritt fall. Alla normala svenska löntagares realinkomst har ju kapats med minst hälften på bara ett par års tid. Lönerna är i praktiken samma som de var för 2 - 3 år sedan men matpriserna har dubblats (billigaste jävla fulosten har ju gått upp från 49 kr/kg till 125 kr/kg på 2 - 3 år), elpriserna har ökat 5 - 15 ggr, bolåneräntorna har flerdubblats, etc.).

Det går kort sagt inte så bra, det här projektet.

Lönerna och köpkraften har ju rusat senaste åren pga Riksbankens och S regeringens oansvariga och expansiva politik. Baksmälla från det skulle komma oavsett och på ett sätt är det faktiskt bra att det nu dras i handbromsen.

Varje gång energipriserna stiger blir det stagflation och med billig energi blir det högkonjunktur. Nu har väst blivit lurade av den gröna omställningen och inte investerat i olja vilket vi nu får lida för.
Citera
2023-01-17, 13:37
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nu har militärbloggaren som även var rådgivare till Zelenski fått avgå på grund av sitt misstag "att återberätta vad boende i Dnepro sagt att missilen först träffades av luftvärnseld och sedan alldeles efter detta hamnade på bostadshuset".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zE4Pnr/zelenskys-toppradgivare-avgar

Sanning är något förbjudet i Ukraina - vad som än händer civila så är det ryssarnas fel.

Det såg man inte minst när "mopeddrönare" sköts ned över Kiev och ryssarna beskylldes för att ha skickat dem mot bostadshus. Sedan tvingades ukrainska myndigheterna stoppa extremisterna som stod på balkonger och sköt drönare.

Vet faktiskt inte om ukrainskt luftvärn är placerat inne i Dnepro och hur klok det är? Kanske skulle detta gått att undvika men det verkar inte som ukrainska armen är beredd att fundera på det? Inte ni Ukraina-"vänner" här heller.

Jag klistrar in artikeln. För du gör billiga poäng, som han själv betonar att man inte ska göra.

”Jag ber uppriktigt om ursäkt till offren och deras släktingar, invånarna i Dnipro och alla som blev djupt sårade av min för tidiga felversion av anledningen till att den ryska missilen träffade ett bostadshus.”

Han varnar för att de som spinner vidare på berättelsen om hans uttalande vill splittra det ukrainska folket. Enligt honom vill oppositionen tjäna politiska poäng och tänka på framtida val.

Billigt av dig!
Citera
2023-01-17, 13:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Finnar, som har enormt mycker mer asiatiskt DNA än ryssar, kallar svenskar för "mongoler".
Mycket svensk blod i Finland. Norra Finland och i Finska viken. Lite i Ryssland mest mongoliskt.
Men eftersom du verkar se en halvmongol som den nya Hitler som du ska följa i döden, är du förstås helt inkonsekvent med det du säger.
Citera
2023-01-17, 13:40
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Hehe, faktum är att jag skrev lite hastigt i går kväll att det är vansinnigt att Ryssland stått pall i snart ett år, men jag ångrade mig och tog bort den meningen för att slippa missförstånd och käbbel. Jag tror hur som helst att den som hoppas på en plötslig rysk kollaps bedrar sig. Man knäcker dem inte så lätt, men det lär bli allt motigare för dem. Ukraina reder sig med nöd och näppe tack vare sina allierade — det är inget ymnighetshorn att ösa ur. Jag har svårt att se att det skulle komma till ett avgörande, så som landet ligger nu. Därför kan det här kriget bli väldigt långt. Om inte stödet till Ukraina trappas upp med besked.

Combined arms, ja. Ännu ett område där ryssarna misslyckats totalt, och Ukraina kan det heller inte. Du har ju rätt i ditt första stycke — det var även då det var glansdagar för Himars. I övrigt mycket hit and miss. Striderna i Soledar och Bakhmut är nog stilbildande och ungefär vad vi har att vänta oss i fortsättningen

Det verkar dock som att stödet börjar trappas upp, även om det är sent. Många europeiska ledare trodde nog att Putin skulle avsättas.

Ryssland har tyvärr lärt sig av sina misstag och minskat ned fronten och nyttjar sin tyngd i en spets vilket gör det svårt för Ukraina som har sin styrka i snabbhet. Förhoppningsvis kommer USA skicka ett stort antal Bradley's framöver, och Patriot-systemen är ett första steg mot F16 (synd att gamla JAS plan är ett alternativ vad det verkar)
Citera
2023-01-17, 13:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Zelenskyj meddelande till de som. deltog i olika roller på ryzzka sidan när bostadshuset träffades är rätt tydlig och
klar :

Zelenskyj: ”Finns ingen som kommer att skydda er”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/zelenskyj-finns-ingen-som-kommer-att-skydda-er/

Är det inte en vädjan till gemene ryss?

Argumentet är att de vet att det Ryssland sysslar med är ren ondska, och att denna ondska kommer att käka opp ryssarna också, då den kan sniffa sig till att de redan är rädda för repressionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in