2023-01-16, 14:40
Medlem
Jag har aldrig varit på konsert men någon gång måste ju vara den första.
Försökte boka biljetter till en konsert på Berns i Stockholm som ska vara i februari men allt var slutsålt.
Kollade sedan in en annan konsert i slutet av mars på samma ställe, också slut.
Då började jag istället leta efter biljetter till en konsert på Tele2 Arena som rymmer mycket fler platser. Kollade t.ex. efter biljetter till The Weeknd som inte är förrän i mitten av juni. Han spelar där två kvällar och det är redan slutsålt första kvällen. Och kväll nr 2 finns det bara några få skitplatser kvar som förmodligen försvinner snart också. Detta är ändå ett halvår i förväg. Hur långt innan måste man egentligen börja kolla? 1 år? Köps biljetter i regel upp nästan direkt när de släpps?
Citera
2023-01-16, 14:42
Medlem
Snyltare köper upp i förväg och säljer på andrahandsmarknaden. Har du is i magen kan du köpa biljetterna för ett billigare pris än när de såldes från start.
Citera
2023-01-16, 14:49
Avslutad
Saken är den att det beror lite på vad du ska kika på. Är det stora världsturné-artister kan biljetterna vara slut samma kväll som de släpps. Jag kikade på Meshuggah-biljetter i Lund, de ska spela i slutet av mars, men där fanns det gott med biljetter kvar. Man får vara på sin vakt och hålla utkik, finns möjlighet att få utskick via mail från Ticketmaster etc. där de berättar när det släpps biljetter till artister du gillar.
Citera
2023-01-16, 14:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Helt beroende på vilka som spelar men så fort man kan köpa biljetter om det är något bra band du vill se. Är det något halvudda och mediokert band så kan du absolut vänta.

Bruce sålde slut två Ullevi på 30 minuter som exempel.
https://www.expressen.se/noje/extraspelning-med-bruce--springsteen-pa-ullevi/
Citera
2023-01-16, 14:52
Medlem
franges avatar
Hur långt är ett snöre?

Beror ju helt och hållet på vad för artist det handlar om. Är det Markoolio som spelar i nån folkpark i Hyltebruk eller är det något i klass med Iron Maiden/Rolling Stones/U2 på Globen som drar publik en masse?
Citera
2023-01-16, 15:27
Avslutad
Jag brukar köpa samma dag som de släpps om det är en artist som är angelägen för mig. Är det så där halvangeläget brukar jag kolla precis dagarnas innan konserten, och ibland finns biljetter till bra pris. Har vid något tillfälle också köpt biljett utanför.

Snabbast fullbokade konsert jag varit med om, och där jag inte fick tag i biljetter, var ett par sekunder i Paris. Förstås var det någon handlare som köpte allt för att sedan portionera ut det och tjäna en god slant.
Citera
2023-01-16, 15:47
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Jag köpte biljetterna samma morgon som de släpptes. Men då var det till Iron maiden, liten stad. Började köa nog 12 timmar innan.
Citera
2023-01-16, 16:53
Medlem
OK tydligen var jag lite naiv och inte tillräckligt på hugget. Trist att det är så svårt att få biljetter och att de köps upp bara för att återsäljas med vinst. Kollade lite på blocket och det finns biljetter där till de konserter jag var intresserad av men 2000-3000 kr st så det är bara att glömma. Jag trodde scalping var olagligt men jag had viss fel.
Citera
2023-01-16, 17:20
Medlem
vadsadusadus avatar
Har gått på konserter i över 20 år, och insåg rätt så direkt att är det något jag vill se gäller det att hålla koll på biljettsläpp och köpa så fort man nu tycker det är värt det. Har lett till en del köp som skett i princip efter att ha köat i telefon direkt från biljettsläpp (på den gamla goda tiden) till spontangått samma kväll för att biljetter fanns kvar och jag tyckte att det kan vara kul att gå.

Så det beror på band, arena och efterfrågan.
Citera
2023-01-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhAyJee
OK tydligen var jag lite naiv och inte tillräckligt på hugget. Trist att det är så svårt att få biljetter och att de köps upp bara för att återsäljas med vinst. Kollade lite på blocket och det finns biljetter där till de konserter jag var intresserad av men 2000-3000 kr st så det är bara att glömma. Jag trodde scalping var olagligt men jag had viss fel.

Kika också på ticketswap, kan bli billigt jag köpte biljetter till Stones som kostade nästan 3000kr för 100 dollar där.
Citera
2023-01-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhAyJee
Har aldrig varit på konsert, hur långt i förväg måste man köpa biljett?

Du måste köpa biljett i så god tid att du hinner få tag på platsen, eller platserna, du vill ha innan någon annan gör det.
Citera
2023-01-17, 13:32
Medlem
Jag har hittat biljetter till en av konserterna jag vill se på Avicii arena, till salu på Stubhub.com. Det är en sådan sida som köper upp biljetter och sedan återsäljer dem, jag har använt den förut i utlandet men visste inte att de hade biljetter till svenska events.
Men om jag söker på artisten jag vill se, så kommer det upp flera olika tider samma dag. Först 19:00 sedan en annan listning för 19:30 samma dag. Sedan en tredje biljett där det står att han uppträder på Hovet samma dag, vilket är fel. Den officiella tiden är 19:00 på Avicii arena.
Har någon handlat biljetter till svenska events via StubHub.com och fungerade det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in