2023-01-16, 07:52
Medlem
rikastistorstans avatar
Tjejer är värdelösa på att variera sina hälsningsfraser. Dom säger alltid bara hej eller hej, hej. Aldrig tjena, tja, hallå där eller liknande. Framför allt tjena är helt otänkbart för en tjej att använda.

Tjejer säger aldrig morsan eller farsan, mor eller far utan bara mamma och pappa eller maaaami papiiii eller nåt sånt fjantigt.

Fler exempel?
Finns manliga motsvarigheter?

Lesbianer och andra semimanhaftiga element är förstås undantagna från dessa regler.
Citera
2023-01-16, 07:55
Medlem
Stormkappas avatar
Kan ha med att göra att dom i regel är fantasilösa och biologiskt inställda på att följa normen för att passa in, ett simpelt TJENA MANNEN kan äventyra detta
Citera
2023-01-16, 08:12
Medlem
-Orko-s avatar
Herregud, det är väl du som är från någon stel del av landet där alla är små robotar och ingen vill sticka ut.

En annan teori är att de säger hej hej till just dig för att du gör dem nervösa och de vill hålla avstånd 😂
Citera
2023-01-16, 08:12
Medlem
Emellies avatar
Hej eller hallå brukar jag använda. Tjena undviker jag, ja, och jag gillar inte när någon hälsar på mig på det sättet. Låter efterblivet och sänker bara den som använder det i mina ögon.
Citera
2023-01-16, 08:34
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormkappa
Kan ha med att göra att dom i regel är fantasilösa och biologiskt inställda på att följa normen för att passa in, ett simpelt TJENA MANNEN kan äventyra detta
Ligger nog mycket i det där. Någon får sätta Bianca Ingrosso eller annan influencer på att våga säga TJENA så blir det nog ändring.
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Herregud, det är väl du som är från någon stel del av landet där alla är små robotar och ingen vill sticka ut.

En annan teori är att de säger hej hej till just dig för att du gör dem nervösa och de vill hålla avstånd 😂
Nja, är från den staden som allmänt är känd som den roligaste och minst stela i Sverige. Det skulle kunna vara min skönhet som gör dom lite nervösa. Hade köpt det i min ungdom men åldrats rätt dåligt så svårt att tro nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Hej eller hallå brukar jag använda. Tjena undviker jag, ja, och jag gillar inte när någon hälsar på mig på det sättet. Låter efterblivet och sänker bara den som använder det i mina ögon.
Tjena och tja låter rätt töntigt ja men det är trevligt att variera språket lite. Speciellt om man hälsar på många personer under en kort intervall. Man kan säga det med en lite halvironisk ton om man nu är rädd att tappa ansiktet.
Citera
2023-01-16, 08:38
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Just hälsningsfraser har jag inte tänkt så mycket på men det finns andra "vanliga ord" tjejer i mina relationer sällan eller aldrig använt, dom två vanligaste är:

"Jag hade fel"
"Du har rätt"

Tycker förvisso det gäller allt för många män i min bekantskapskrets också men du har rätt i att i ett parförhållande är det fan alltid män som får krypa till korset först för husfridens skull.
Citera
2023-01-16, 09:21
Medlem
TheKhurgans avatar
Knulla
Fitta
Kuk

De kallar samtliga komponenter i en bil för "grej".
Citera
2023-01-16, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Tjejer är värdelösa på att variera sina hälsningsfraser. Dom säger alltid bara hej eller hej, hej. Aldrig tjena, tja, hallå där eller liknande. Framför allt tjena är helt otänkbart för en tjej att använda.

Tjejer säger aldrig morsan eller farsan, mor eller far utan bara mamma och pappa eller maaaami papiiii eller nåt sånt fjantigt.

Fler exempel?

Lesbianer och andra semimanhaftiga element är förstås undantagna från dessa regler.
Vi kvinnor vet vad ”tjena” egentligen betyder. Vilket gör att vi absolut inte vill använda det.
Citera
2023-01-16, 10:26
Medlem
jymdjakets avatar
Ord för hålligång - typ drag och röj - känns typiskt manliga, av någon anledning.
Senast redigerad av jymdjaket 2023-01-16 kl. 10:29.
Citera
2023-01-16, 10:51
Medlem
jymdjakets avatar
Sliskig iakttagelse: När tjejer använder typiskt manliga ord är det ofta en signal för att de är tända. Man vill signalera jämbördighet.
Citera
2023-01-16, 10:57
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan

Fler exempel?

Nu är det ju uppenbart att du är Stockholmare, så förvänta dig att hela landet kommer gå i taket, då du endast presenterar regional slang. Men, eftersom jag också är av anrik geografisk placering, kan jag spela med.

Jag är tjej/kvinna i sina bästa år, och jag använder alla ovanstående. I synnerhet morsan/farsan, TJENA TJENA, HALLÅ DÄR, och här är ett par andra som jag nog inte hört andra kvinnor från samma region slänga sig runt med: pissluffare, någon jävla nisse, pundare, tjenix, tjenare, och min absoluta favorit till hälsning och avfärd, TJA!
Citera
2023-01-16, 11:00
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Sliskig iakttagelse: När tjejer använder typiskt manliga ord är det ofta en signal för att de är tända. Man vill signalera jämbördighet.

Du har missförstått. Tända tjejer agerar underlägset. En tjej som vill visa sig på samma nivå tävlar om vem som är alfahanen och är antigen hotad eller rädd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in