2023-01-15, 17:55
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Joddå så galet ar det om nu inte RSV skrivit fel I exemplet ovan.

Men de flesta foretag haller ju pa langre an en dag och har givetvis storre utgifter an 5K.
Det ar darfor det blir sa konstigt I det angivna scenariot

Jo, men här var det ju som jag uppfattar det, uttryckligen ett exempel citerat från reglementet som gäller när försäljningen INTE är näringsverksamhet, dvs. privatpersoner. Så konsekvensen blir ju detta för en privatperson.

Så därför förstår jag kanske inte riktigt varför du jämför med ett företag.
Senast redigerad av Blingon 2023-01-15 kl. 18:00.
Citera
2023-01-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Joddå
Men vad har de med detta att göra?

Du kan ju knappast mena att varuhandel är en hobby?

Jag känner flera som handlar och säljer lösören som hobby. Förstår inte riktigt varför det skulle vara så svårt att ta in för dig?
Citera
2023-01-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jo, men här var det ju som jag uppfattar det, uttryckligen ett exempel citerat från reglementet som gäller när försäljningen INTE är näringsverksamhet, dvs. privatpersoner. Så konsekvensen blir ju detta för en privatperson.

Så därför förstår jag kanske inte riktigt varför du jämför med ett företag.

Jag läste/tänkte fel då orginalinlagget avslutades med smaskalig foretagsverksamhet.

Men ja stammer det som RSV skriver sa ar det heltokigt. Dar haller jag helt med dig.
Mojligtvis vill man att den som sysslar med kop salj ska starta nagon form av bolag.
Jag vet inte hur man tankt.
Citera
2023-01-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jag känner flera som handlar och säljer lösören som hobby. Förstår inte riktigt varför det skulle vara så svårt att ta in för dig?

Därför att det är omöjligt enl gällande skatteregler.
Alldeles oavsett vad Du eller De tycker
Citera
2023-01-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Tradera , Ebay och Blocket kommer att rapportera sina användare till Skatteverket

saxat från en Facebok sida:

Nu vid årskiftet införs ett nytt regelverk enligt EUs direktiv och i det omfattas ALLA plattformar Tradera är en av dem.

I korthet innebär det att plattformsägare (blocket, Tradera, Etsy, Ebay mfl) kommer att rapportera till Skatteverket efter den 1 Januari 2024 gällande försäljningar varje person eller företag har fullgjort från och med 1 Januari 2023 och till och med hela 2023.
Detta sker OM säljare genomfört försäljning vid 30 tillfällen eller mer, och/eller försäljning som överstiger ett värde av 2000 Euro under den rapporteringsskyldiga perioden. (1år)

https://www.facebook.com/groups/traderagruppen/permalink/1229736394281480

blocket:

https://blocket.zendesk.com/hc/sv/articles/6625642415644-Ny-lag-inneb%C3%A4r-att-Blocket-m%C3%A5ste-rapportera-in-uppgifter-till-Skatteverket-D AC-7

p.s. du kan alltså fortfarande sälja dina saker till ett värde av cirka 66.000 kr per år, utan att behöva skatta för det, men det får endast ske vid enstacka tillfälle annars så får du skatta från första kronan. Skatteverket tydligen tycker att "enstacka tillfällen" betyder högst 30 tillfällen per år.
Skattereglerna har inte ändrats, men det är rapporteringspplikten och det låga antalet annonser per år som jag personligen stör mig på.
Övervakningshystering tar fart och inom sisådär 10 eller 15 år så kommer även alla våra bankkonto att vara kopplade direklt till skatteverket så att dem kan se i realtid hur du får in och spenderar dina pengar.
Sverige är på väg att bli det värsta övervakningssamhället på grund av att man inte klarar att trycka dit brottsligheten.
Citera
2023-01-15, 18:32
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Sverige är på väg att bli det värsta övervakningssamhället på grund av att man inte klarar att trycka dit brottsligheten.

Jag sitter och läser igenom Skatteutskottets betänkande som röstades igenom av Riksdagen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/rapportering-och-utbyte-av-upplysningar-om_HA01SkU3

Och vet du vad de anger som grundorsak för att driva igenom DAC 7 och insamlingen av kontrolluppgifter?

I kid you fucking not: Covid-19!

https://data.riksdagen.se/fil/BB83F9DC-910D-4630-923A-BDB2748ABE44

Sida 5, Bakgrund, stycke 2:
Citat:
Kommissionen presenterade därefter den 15 juli 2020 ett paket för rättvis och enkel beskattning för att stödja EU:s återhämtning efter covid-19-pandemin. Paketet innehåller bl.a. ett förslag om ändring av rådets direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbete i fråga om beskattning. Det består av ytterligare två delar: en handlingsplan för rättvis och enkel beskattning till stöd för återhämtningsstrategin och en del om god skatteförvaltning inom och utanför EU. Rådets direktiv (EU) 2021/514 av den 22 mars 2021 om ändring av direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbete i fråga om beskattning (DAC 7) antogs den 22 mars 2021.

Dock blev jag mycket förvånad över att det inte var 'Klimaaaaatet!!!' som var orsaken till ett ökat kontrollbehov den här gången.
Senast redigerad av Blingon 2023-01-15 kl. 18:35.
Citera
2023-01-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Det intressanta här, är att det är Traderas egen girighet, som nu kommer tillbaka och biter dem i röven. Big Time!

Från begynnelsen blandade sig inte Tradera i transaktionen över huvud taget. De befattade sig inte med detta, och det var de mycket tydliga med. Det var en enkel annonssajt till en hyfsad kostnad.

Men under de senaste åren har de styrt över verksamheten allt mer mot att de ska ha total kontroll över hela affären, till den gränsen att det, sett från säljarens sida, mer blir som ett anställningsförhållande mot Tradera.

Tradera ska numera besluta och ta kontroll över hela affären; fraktkostnader, typ av frakter, genomföra transaktionen, besluta i tvister (alltid till köparens fördel), sätta upp vilka försäljningsvilkor som gäller för säljaren, hur snabbt varan ska skickas osv. osv.

Det senaste är att de nu ska fasa ut möjligheten att Swisha säljaren direkt. De ska även ha insyn i denna transaktion.

Jag tar för givet att det är frågan om att öka sin vinst som är anledningen till kontrollbehovet.

Att sälja på Tradera idag, har gått mot att Tradera blivit din arbetsgivare, men att du arbetar hemma utan ett arbetsgivarförhållande eller avtal.

Tradera är inte längre en sajt där köpare och säljare träffas för att genomföra en affär, Tradera är idag ett företag som säljer ANDRAS varor, till SINA köpkunder på sina helt egna villkor.

Men jag tror att det är var droppen för många säljare. Varenda svensk som någon gång i livet har haft Skatteverket som motpart vet vad som väntar. Och det är inte värt det, även om allt är 'grönt'. Det räcker att du rör dig i en obeskattad gråzon.

Jag känner personligen till två säljare på Tradera, som varit mycket stora inom sina respektive Traderakategorier under mer än 10 år, som nu i helgen tagit bort varenda annons. Helt väck.

Vi pratar om provisionsavgifter till Tradera varje år i häraden 5000-8000 kr som försvinner, bara från dessa två(!) säljare. De kommer båda flytta över till Facebook Marketplace.

Nä, det här tror jag kommer svida för Tradera. Och det är därför de försöker tysta ihjäl frågan så länge det bara går.

Jag ser bara två lösningar för Tradera i detta:

- Backa affärsmodellen till det som den var tidigare, dvs. en ren 'annonseringssajt', och släpp kontrollen över transaktionerna, vilket undantar Tradera från rapporteringsskyldighet.

Alternativt:

- Skit i att rapportera in till Skatteverket och hellre betala 'plattformsavgiften':

Så som jag tolkar det, kan alltså Tradera skita i alltihop mot en kostnad på 12500 kr. Jag är övertygad om att massflykten av säljare från Tradera kommer kosta BETYDLIGT mer i uteblivna provisionsintäkter.

Tack för ett mycket bra och informativt inlägg!

Har helt missat detta om Plattformsavgiften men inte kan väl Tradera strunta i den och betala 12500, låter ju väldigt billigt i det stora hela tycker jag, även om man önskar det kunde varit så :-) Men intressant det här med att man tar tillbaka Tradera som det vart förr så man slipper rapporteringen.

Något måste man självklart försöka att göra då man är rätt körda annars, helt enig med dig att en massflykt givetvis kommer att inträffa. Marketplace och FB grupper, alt blocket kommer ju öka nu och krylla av inlägg misstänker jag. Det sjuka nu är ju att många på Tradera inte ens vet om denna nya lag ännu och säljer precis som dom brukar, då kan man bli hårt straffade nästa år...
Citera
2023-01-15, 18:43
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Fast jag tror inte riktigt att det handlar om att man vill komma åt brottsligheten. Svarthandel har existerar i alla tider. Tänk dig Sverige på 80-talet, då sålde och köpte man för kontanter utan problem och ekonomin mådde bra ändå.
Just nu handlar det nog mest om att krama ur varenda krona ur folket för att kompensera för alla dåliga beslut som politikerna i Sverige och EU har tagit. Bara invandringen kostar Sverige 267milliarder kronor per år, vad ska man finansera den med?

https://www.svd.se/a/e9027e1b-aba1-32ae-9b17-590f6149d926/vad-kostar-invandringen

Skattepengar, förstås, men pengarna räcker inte till.
Citera
2023-01-15, 19:18
Medlem
Tycker det är helt rätt..inom min hobby finns det flera som idkar ren affärsverksamhet för att endast tjäna pengar svart...känner igen namnen där stup i kvarten..köper billigt i tex tyskland å kränger på tradera..eftersom jag vet ungefärligt inköpspris så vet jag att vinsterna är stora.
Citera
2023-01-15, 19:30
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Tack för ett mycket bra och informativt inlägg!

Har helt missat detta om Plattformsavgiften men inte kan väl Tradera strunta i den och betala 12500, låter ju väldigt billigt i det stora hela tycker jag, även om man önskar det kunde varit så :-) Men intressant det här med att man tar tillbaka Tradera som det vart förr så man slipper rapporteringen.

Jag är själv förvånad över att de satt avgiften så lågt, men tydligen är det så. Däremot verkar det som att rapporteringen ska ske kvartalsvis, så det är möjligt att Plattformsavgiften blir x4, men det framgår inte. Men även det blir ju billigt för en så stor aktör som Tradera. Plattformsavgiften för motsträviga aktörer är otydlig.

Det finns också möjlighet att ansöka om undantag från rapporteringsskyldighet. Men att Tradera skulle beviljas ett undantag ser jag som långsökt pga. frågan egentligen redan avhandlats i utskottet:

För tydligen så hade SD lämnat en motion till utskottets betänkande, om att försäljning mellan privatpersoner skulle undantas från rapporteringsskyldighet pga. ökad administration, försvårandet av återvinning/återbruk och av integritetsskäl, men det avslogs.

Så därför tror jag att en lösning för Tradera som går ut på att de blir undantagna från rapportering inte kommer ske.

Det är möjligt att det är en sådan ansökan som Tradera hänvisar till, där det tidigare i tråden nämns att någon varit i kontakt med Tradera om DAC 7. (Det kanske var du som skrev detta?)

Citat:
Något måste man självklart försöka att göra då man är rätt körda annars, helt enig med dig att en massflykt givetvis kommer att inträffa. Marketplace och FB grupper, alt blocket kommer ju öka nu och krylla av inlägg misstänker jag. Det sjuka nu är ju att många på Tradera inte ens vet om denna nya lag ännu och säljer precis som dom brukar, då kan man bli hårt straffade nästa år...

När jag läser Skatteutskottets betänkande ser jag att det finns ytterligare en lösning för Tradera, och det är att de flyttar sin skatterättsliga hemvist och sina servrar till ett land utanför EU. Men det är nog för mycket begärt att klåparna i styrelsen på Tradera skulle lyckas med en sådan sak.

Jag inbillar mig att Tradera kommer drabbas svårt av det här och jag är också förvånad över okunnigheten hos säljarna. Läser man kommentarerna på Facebookgruppen för folk som handlar på Tradera så tror tanterna att det hela har att göra med en ändring i avtalet mellan Tradera och användarna och att så här kan inte Tradea göra. Och de tror att de kan skita i det hela tills de godkänner avtalet. De fattar inte ens att det är lagstyrt.

Men även jag själv blev helt tagen på sängen av det här och hade inte en aning om detta förrän tråden startades här på FB. Detta trots att jag regelbundet följer förändringar inom branschen på övergripande nivå.

Jag har också avslutat alla mina annonser. Inte en chans i helvete att jag riskerar tjafs med skatteverket för 30 annonser. Då slänger jag hellre grejjorna på tippen.

Men det är en grundregel, att lagar som upprör en massa vanligt folk, drivs igenom jäääävligt snabbt.

Allt förarbete sker i skymundan i tystnad, för att sedan dunkas igenom innan någon hinner reagera. Det var samma sak när man dödade handeln med småsaker från Kina genom moms, tull och avgifter. Det drogs igenom med raketfart. Samma med pandemilagen.
Citera
2023-01-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tycker det är helt rätt..inom min hobby finns det flera som idkar ren affärsverksamhet för att endast tjäna pengar svart...känner igen namnen där stup i kvarten..köper billigt i tex tyskland å kränger på tradera..eftersom jag vet ungefärligt inköpspris så vet jag att vinsterna är stora.

I princip alla som säljer på Tradera har ett "vinstintressetänk" i sig, men det svider ju så klart för den klassiska svenska avundsjukan om man tjänar sig en liten hacka. Givetvis tycker jag också att om man livnär sig på svartförsäljning ska det givetvis stoppas..men nu tenderar det ju att drabba även dom små säljarna som alltså ska bli inrapporterade till SKV. Det är nog mer tanken som skrämmer säljarna att bli kontrollerade på detta viset så ser jag att folk blir uppretade och lämnar plattformarna efterhand. Det sjuka är väl att det är inte är många som vet ännu...men när tex Tradera går ut med det då kommer väl det förmodade raset.
Citera
2023-01-15, 19:34
Medlem
Citat:
I princip alla som säljer på Tradera har ett "vinstintressetänk" i sig, men det svider ju så klart för den klassiska svenska avundsjukan om man tjänar sig en liten hacka. Givetvis tycker jag också att om man livnär sig på svartförsäljning ska det givetvis stoppas..men nu tenderar det ju att drabba även dom små säljarna som alltså ska bli inrapporterade till SKV. Det är nog mer tanken som skrämmer säljarna att bli kontrollerade på detta viset så ser jag att folk blir uppretade och lämnar plattformarna efterhand. Det sjuka är väl att det är inte är många som vet ännu...men när tex Tradera går ut med det då kommer väl det förmodade raset.
Jo det blir nog ett ras för tradera..i mitt exempel handlar det om stora summor på tradera å blocket. de annonserar ju med samma namn ju...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in