Citat:
Ursprungligen postat av
Mingoarnes
Tack för ett mycket bra och informativt inlägg!
Har helt missat detta om Plattformsavgiften men inte kan väl Tradera strunta i den och betala 12500, låter ju väldigt billigt i det stora hela tycker jag, även om man önskar det kunde varit så :-) Men intressant det här med att man tar tillbaka Tradera som det vart förr så man slipper rapporteringen.
Jag är själv förvånad över att de satt avgiften så lågt, men tydligen är det så. Däremot verkar det som att rapporteringen ska ske kvartalsvis, så det är möjligt att Plattformsavgiften blir x4, men det framgår inte. Men även det blir ju billigt för en så stor aktör som Tradera. Plattformsavgiften för motsträviga aktörer är otydlig.
Det finns också möjlighet att ansöka om undantag från rapporteringsskyldighet. Men att Tradera skulle beviljas ett undantag ser jag som långsökt pga. frågan egentligen redan avhandlats i utskottet:
För tydligen så hade SD lämnat en motion till utskottets betänkande, om att försäljning mellan privatpersoner skulle undantas från rapporteringsskyldighet pga. ökad administration, försvårandet av återvinning/återbruk och av integritetsskäl, men det avslogs.
Så därför tror jag att en lösning för Tradera som går ut på att de blir undantagna från rapportering inte kommer ske.
Det är möjligt att det är en sådan ansökan som Tradera hänvisar till, där det tidigare i tråden nämns att någon varit i kontakt med Tradera om DAC 7. (Det kanske var du som skrev detta?)
Citat:
Ursprungligen postat av
Mingoarnes
Något måste man självklart försöka att göra då man är rätt körda annars, helt enig med dig att en massflykt givetvis kommer att inträffa. Marketplace och FB grupper, alt blocket kommer ju öka nu och krylla av inlägg misstänker jag. Det sjuka nu är ju att många på Tradera inte ens vet om denna nya lag ännu och säljer precis som dom brukar, då kan man bli hårt straffade nästa år...
När jag läser Skatteutskottets betänkande ser jag att det finns ytterligare en lösning för Tradera, och det är att de flyttar sin skatterättsliga hemvist och sina servrar till ett land utanför EU. Men det är nog för mycket begärt att klåparna i styrelsen på Tradera skulle lyckas med en sådan sak.
Jag inbillar mig att Tradera kommer drabbas svårt av det här och jag är också förvånad över okunnigheten hos säljarna. Läser man kommentarerna på Facebookgruppen för folk som handlar på Tradera så tror tanterna att det hela har att göra med en ändring i avtalet mellan Tradera och användarna

och att så här kan inte Tradea göra. Och de tror att de kan skita i det hela tills de godkänner avtalet. De fattar inte ens att det är lagstyrt.
Men även jag själv blev helt tagen på sängen av det här och hade inte en aning om detta förrän tråden startades här på FB. Detta trots att jag regelbundet följer förändringar inom branschen på övergripande nivå.
Jag har också avslutat alla mina annonser. Inte en chans i helvete att jag riskerar tjafs med skatteverket för 30 annonser. Då slänger jag hellre grejjorna på tippen.
Men det är en grundregel, att lagar som upprör en massa vanligt folk, drivs igenom jäääävligt snabbt.
Allt förarbete sker i skymundan i tystnad, för att sedan dunkas igenom innan någon hinner reagera. Det var samma sak när man dödade handeln med småsaker från Kina genom moms, tull och avgifter. Det drogs igenom med raketfart. Samma med pandemilagen.