2023-01-14, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
1945 kom man överens om att inte ändra nationsgränser med krig och erövring utan gränserna som man kom överens om skulle gälla. Sovjet stödde denna grundregel. Sovjet erövrade inte territorier efter det utan hade bara marionettregimer i t.ex. Östeuropa liksom USA hade sina marionetter. Hybridkrigen mellan Sovjet och USA handlade inte om att varken USA eller Sovjet ville införliva Afghanistan, Angola, Kuba, Vietnam i sina länder.

Allt detta har Ryssland nu ställt på sin ända. Ingen gillar det. Kina vill inte att Tibet skall bilda en egen folkrepublik som Luhansk och sedan annekteras an Indien. Ingen gillar Putins nya säkerhetsordning. Det är därför han bara får stöd från de mest desperata små diktaturerna som Nordkorea, Syrien, Iran och Eritrea. Inte ens i post-Sovjet får han stöd (Förutom av Vitryssland). Kazakstan har också landsändar som domineras av etniska ryssar. Med Putins logik i Ukraina har Ryssland rätt att annektera de delarna. Rysslands motiv för kriget i Ukraina är ett hot mot alla Rysslands grannländer inklusive de som nyligen var allierade med Ryssland.

Liten grundlektion i Internationella relationer inte bara riktad till dig.

Precis så.

Och det spelar liksom ingen roll hur många judar, nazister eller HBTQ-personer det finns i Ukraina för att rättfärdiga Bajs-Putins vrickade verklighetsuppfattning.
Citera
2023-01-14, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En gasledning som förbinder Litauen och Lettland har exploderat och orsakade ett eldklot synligt i 17 kilometer. Sabotage misstänks. (Rysk media)

Länk när du har från en oberoende eller västerländsk källa?
Citera
2023-01-14, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ok. Låter som om du har polska eller ryska rötter då dessa språk är svåra att lära för nordmän?

Tror knappast att ukrainare flyr till Ryssland även om de lätt kan anpassa sig.
Om Ukraina överlever som nation kommer de att distansiera sig från Ryssland så mycket som möjligt.

Märkligt att ett östslaviskt språk skulle vara lätt att förstå av någon med västslavisk språkbakgrund..
Citera
2023-01-14, 00:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Precis så. Och det spelar liksom ingen roll hur många judar, nazister eller HBTQ-personer det finns i Ukraina för att rättfärdiga Bajs-Putins vrickade verklighetsuppfattning.

Nej precis, man får inte erövra och införliva Nordkorea i Sverige för att man tycker att de är dumma där. Man kan bedriva krig mot Nordkorea lagligt om man får ett FN-mandat från säkerhetsrådet. Men man får inte erövra det eller införliva det i sitt eget land. Skall det återförenas med Sydkorea måste det förhandlas och godkännas av alla inblandade parter som med Östtyskland. Inte bara erövra det militärt och göra ett parlamentsbeslut i Moskva.
Citera
2023-01-14, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Jo, det finns en mängd bevis, både videobevis och ögonvittnen, från Bucha, bl a.

Patetiskt kamrat, att försvara dina fascistiska herrar på detta sätt. Ser du upp till SS på samma sätt?

Jag är ganska neutral i förhållande till Ryssland men ser liksom alla bildade och medvetna människor givetvis upp till Hitler och SS.
Citera
2023-01-14, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Inga lögner alls. Varför skulle det vara det? För att SVT och TV4 inte har berättat om det för dig?

Jag har givetvis en källa. Här berättar Mozartgruppens grundare Andrew Milburn om det jag skrev, i podcasten "The Team House". Han var alltså överste i amerikanska marinkåren till och med 2019 och har även varit chef på specialförbandens gemensamma ledningscentral i USA.

Andrew Milburn of Mozart Group confirms that Ukrainian army is torturing and killing Russian POW's.

https://youtu.be/PQLS-0OKbhY

Han tyckar att Ukraina är ett skitland som styrs av "really fucked up people" och säger att det begicks väldigt mycket krigsbrott som mord på fångar m.m. av den ukrainska sidan.

Detta har varit känt länge men ändå kul med en högt uppsatt västerländsk legosoldat på den ukrainska sidan som bekräftar det.

Krigsbrott?

Hur fan kan det handla om krigsbrott när det inte ens är krig?

Sanering skulle jag kalla det. Möjligtvis skadedjursbekämpning. Krigsbrott är det definitivt inte.
Citera
2023-01-14, 00:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Vet inte om jag hänger med nu, men om man är rysspatriot och vill fly från krig så borde man väl ändå dra till Ryssland och stanna där? Sen om några önska dra vidare till Europa så låter det som en osmidig rutt. Jag har via mitt jobb träffat på många nyanlända ryssar iaf men inga ukrainare konstigt nog så någonting är det som jäser i Ryssland.

Det jag menade är att du har säkert rätt i att några hatar ryssar men ville inte korsa frontlinjen. Dessa flyr in i Ryssland, och sedan upp till baltikum asap. De är inte med i statistiken.
Citera
2023-01-14, 00:52
Bannlyst
Citat:
Jag är ganska neutral i förhållande till Ryssland men ser liksom alla bildade och medvetna människor givetvis upp till Hitler och SS.

Ja, dom gick det ju skitbra för.
Citera
2023-01-14, 00:53
Medlem
Citat:

Förvirrande, med ironi från din sida, haha.

Okej, du är en seriös användare till skillnad från många andra, då ber jag om ursäkt.
Citera
2023-01-14, 00:53
Medlem
sherms avatar
Citat:
Som jag nämnde tidigare ikväll så försvinner inlägg som visar ukrainska förluster och misslyckanden ofta väldigt fort och spårlöst från Flashback.

Nu har det redan skett igen. Nedan ett inlägg som citerar ett inlägg jag gjorde ikväll, som nu redan är borta.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Det här var inlägget, som nu bara har försvunnit:
Det är nog att allt prat om Soledar tar ljuset ifrån de ryska framgångarna i Kremennaya. Otroliga scener som utspelat sig där. Men du ser också vad preferenserna är här. Det är idel Wilderäng. Sagan om ringen samt mongoler och besläktade slaviska blandspråk. Det sticker i ögonen med för mycket verklighet så, fablernas värld där ryssar är orcher och man själv kan va dvärg, Hobbit eller ljusalv är trygg.
Citera
2023-01-14, 00:55
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men Kievrus hette ju landet från början innan Ryssland, med Kiev som huvudstad!

Tycker faktiskt Ukrainas frigörelse från Ryssland vore samma sak, som om Stockholm skulle byta sig ut för att slippa de där jävla svenska tyrannerna!
Ja, de har ju onekligen starka broderliga band. Kanske Ryssland borde tillhöra Ukraina isåfall?
Citera
2023-01-14, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Länk när du har från en oberoende eller västerländsk källa?

https://www.bbc.com/news/world-europe-64267736

https://www.reuters.com/world/europe/lithuania-latvia-gas-pipeline-hit-by-explosion-operator-says-2023-01-13/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in