2023-01-13, 20:46
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Jo, men det svarar ju inte på frågan. Att de så fort tryckt igenom försvarslinjer vilket de inte gjort sen början av kriget är ju ändå underligt? Utan flygvapen och pansar
Vet inte, men detta är en möjlig orsak.

Putins blodiga köttkvarn maler sönder Ukraina.
De skickar fram grupper om åtta soldater, beväpnande med kraftiga termobariska raketkastare (Shmel) mot de yttersta förskansningarna. Den första gruppen skjuts ihjäl, men den andra gruppen om åtta soldater plockar upp vapnet och tar med det och ytterligare vapen lite längre fram… och skjuts ihjäl. Men efter fyra sådana vågor kan ryssarna förvandla posteringen till ett termobariskt eldklot och de mer erfarna trupperna kan gå fram efter att köttkvarnen har fått mala. Strategin är ganska immun mot det artilleri som ukrainarna har förlitat sig på hittills.
https://www.expressen.se/kronikorer/magnus-falkehed/putins-blodiga-kottkvarn-maler-sonder-ukraina/
Citera
2023-01-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Javisst kan ha fel. Han påpekar alltid att Ukraina segrar (dvs fördriver ryssen ur sitt land) om Ukraina får tillräckligt med stöd. I dagens inlägg säger han att vi riskerar att hamna i ett långvarigt blodigt krig om inte väst bestämmer sig för att hjälpa till på allvar. Så summerat kan man säga att Wilderäng inte har ett svartvitt svar utan att det beror på faktorer utifrån.
Som sagt har jag inget emot bloggaren. Han verkar inte så påläst om geopolitik och internationella frågor.
Ukraina har redan fått stöd från US som motsvarar Rysslands militära årsbudget. Utöver det all hjälp och vapen från EU och många andra länder.
Ukraina är som ett svart hål som man kan ösa in i utan stopp. Något är skevt här.
Citera
2023-01-13, 20:52
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Läs inte då? Då svider förmodligen inte ögonen.

Det är nog inte så mycket bullshit ändå. Det är bara att hitta någonstans att börja.

.
Ni är ni.

Exakt.

,
Men så kommer det alltid att vara, även ute i den riktiga världen. Man kommer aldrig komma överens med alla. Men det är viktigt att fortfarande lyssna på alla, och inte censurera åsikter man inte håller med om.

Fast oljeimporten från Ryssland är på rekordnivåer ändå. Oljan kommer bara från andra leverantörer. Så det är ingen idé att lura sig själv.

Ingen är perfekt. Alla fuckar upp med mycket och sig själva helatiden. Det är därför det är så viktigt att man strävar efter att vara den bästa versionen av sig själv helatiden.

På tal om det där med ni.

Ja det är dom också. Jag tror att du måste se det ur ett mer globalt perspektiv och inse att världen är större än Sverige.

Fast nja det där...det finns många länder i världen som gillar Ryssland.

Det beror på vad man ser som värdefullt.

Du tog din tid och energi för att svara mig, så något slags värde lär det har funnits.

Det svider i ögonen när du styckeindelar så mycket. Jag testar att rapportera ditt inlägg istället.

Nej, man behöver inte lyssna på alla. Det klassiska exemplet är, tycker du man skulle lyssna på Hitler?

Oljeimport via ombud låter ju som sällsynt naiva fantasier.

Jag ser tendenser till att du är väldigt oseriös (bästa versionen av sig själv.)

Vilka länder gillar Ryssland? På riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Du tog din tid och energi för att svara mig, så något slags värde lär det har funnits.
Jodå, jag har tagit mig tid att skriva inlägg dagligen i snart ett år i ämnet.
Många för att slå ner på rysk propaganda och lögner. Det är lite som ett immunförsvar som måste
bekämpa ett ovälkommet och invaderande virus.
Citera
2023-01-13, 20:53
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Finns inga såna lagar. Aktsamhet gentemot civila gäller i allmänhet. Vit fosfor, napalm m.m. är inte heller "olagligt" enligt några relevanta konventioner.

Ja nu har du verkligen visat att du är lika obildad och korkad som kommunisten Putin

https://www.ungeneva.org/en/organizations/convention-cluster-munitions#:~:text=The%20Convention%20on%20Cluster% 20Munitions%20is%20a%20humanita rian%20imperative%2Ddriven,and%20stockpiling%20of% 20cluster%20munitions.

"The Convention on Cluster Munitions is a humanitarian imperative-driven legal instrument which prohibits all use, production, transfer and stockpiling of cluster munitions."
Citera
2023-01-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tyska skvallertidningen Bild sprider ett rykte ikväll om att tyska försvarsministern Lambrecht ska avgå. Toppmöte nästa vecka så detta är ju en riktig smällkaramell om det stämmer.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1613984526346162184
Vad har det med kriget att göra? Är det han som sätter stopp för vapenleveranser?
Citera
2023-01-13, 20:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde
Den Ryska försvarsmakten med Shoigu i spetsen har haft hjärtinfakt (på riktigt, han försvann ju ett tag). Man har bytt ut ansvarig för fronten nu ett flertal gånger, nu senast till Gerasimov, en riktig rövslickare.

Tror Putin förväntar sig resultat.

Jo-o.., Putin inte bara förväntar sig resultat.., han skall ha resultat. Kriget har hållit på i närmast ett år.., och det är bara bajs över det hela.

-Nerkörd i ett långt krig, som skulle ha tagit veckor..
-Litar inte längre på den egna armen, i.o.m att Prigozins Wagner växer och får ta täten.., och börjar ta äran..

Den egna armen gillar nog inte detta, att de får börja sitta i baksätet. För indirekt skyller Putin på armen, trots att det tydligtvis var bara ytterst få människor som visste om att invasionen skulle ske.

Jag misstänker att det egna armen börjar mer och mer tycka illa om Putin. För man skyller indirekt problemen på armen. Få se om de även kan börja se sig hotade..
Citera
2023-01-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Nej, det är inte folkmord. Det är inte folkmord heller med tvångsadoptioner av dysfunktionella barn, det är en god handling. Punkt. Det är dags för den patetiska Kievregimen att kasta in handduken. Soledar har fallit och det är bara en tidsfråga till ort efter ort går samma väg.

Jo det är folkmord. Punkt. Saltbyn Soledar är knappast något avgörande i detta krig. Du har ingen aning om hur det ser ut om ett år eller två.
Citera
2023-01-13, 20:56
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
Som sagt har jag inget emot bloggaren. Han verkar inte så påläst om geopolitik och internationella frågor.
Ukraina har redan fått stöd från US som motsvarar Rysslands militära årsbudget. Utöver det all hjälp och vapen från EU och många andra länder.
Ukraina är som ett svart hål som man kan ösa in i utan stopp. Något är skevt här.
Det är väl din uppfattning att han inte är påläst om det han uttalar sig om.
Bloggens populäritet om annars träiga ämnen visar på att han lyckas nå ut ganska bra med sin stil.
I övriga ämnen har jag förbannat hans arrogans och fyrkantighet men i Ukrainafrågan kommer det helt till sin rätt. Han är fanatiskt antirysk - som jag.

Ja, Ukraina har fått enormt med stöd och det behövs. Det finns inget alternativ.
Citera
2023-01-13, 20:56
Medlem
leachs avatar
Lite mer om tidigare rapporterad partisanattack.

Explosions ring out in Berdiansk, occupiers state Russian-appointed governor's car was blown up
Three powerful explosions rang out near the Berdiansk Airport and a fire started in the temporarily occupied city of Berdiansk, Zaporizhzhia Oblast.

Source: Suspilne, public broadcaster, citing a comment of Viktoriia Halitsina, Head of Berdiansk City Military Administration; Petro Andriushchenko, adviser to mayor of Mariupol, on Telegram

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/01/13/7384772/
https://liveuamap.com/en/2023/13-january-big-fire-after-explosions-in-berdiansk
Citera
2023-01-13, 20:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Vad har det med kriget att göra? Är det han som sätter stopp för vapenleveranser?

Han är miljöpartist. De har varit faktiskt "pro ukraina".., och även vad jag läst villiga att släppa vidare Leo2 ifrån länder som har den.
Citera
2023-01-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Som jag förstår det har Ukraina väl befästa värn som kan stå emot det mesta.
Wagner använder ett ganska cyniskt sätt att anfalla på. Skicka kanonmat - mobiks och kåkfarare - för att ta första smällen. Sedan kliver mer rutinerade och erfarna veteraner in.

Men det är otroligt svårt att få en uppfattning om hur sådan här krigföring går till.

Som många andra har sagt så måste väst löpa hela linan ut och skicka mer av allt för att Ukraina ska få ett övertag, annars har vi många år av krig framför oss med stillastående linjer som vi har sett nu de senaste månaderna för även ryssarna förbrukar enorma mängder vapen och ammunition.

Håller med om detta. Ett långt krig gynnar inte Ryssland utan mer Ukraina, Ryssland kommer att falla på det här kriget men det tar tid. För lång tid.
Citera
2023-01-13, 21:00
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Här har experter diskuterat varför: https://carnegiemoscow.org/commentary/59172

Har du kikat på de två länkarna jag bif?
Den ena, den senare,är du troligen bekant med.
Den andra tror jag inte du är så bekant med, men du borde vara. När du länkar till folk som är experter, på att ha åsikter om det som hände.
Nu kan du kolla in henne, som var med.
Hon behöver inte gissa. Hon var med. Hon har du anklagat för saker.
Bättre källa än så här kan du inte få.
Senast redigerad av attog 2023-01-13 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in