2023-01-13, 19:16
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Ryssland som spränger sina egna rör igen när dom lika gärna bara kan stänga av kranen. Verkar ju väldigt rimligt, eller?

Ryssland vill inte kriga mot väst, alltså Nato, usa och andra moderna eu länder.
Så varför skulle han spränga sin egen gasledning?

Därför att det finns kontrakt om leveranser. Kom ihåg att ryssarna skyllde stoppade leveranser på servicearbeten i typ två veckor innan Nord Stream small i luften.
Citera
2023-01-13, 19:17
Medlem
Ubuntu333s avatar
Citat:
Ryssland som spränger sina egna rör igen när dom lika gärna bara kan stänga av kranen. Verkar ju väldigt rimligt, eller?

Ryssland vill inte kriga mot väst, alltså Nato, usa och andra moderna eu länder.

This.

Folk är verkligen sjukt naiva och snabba med att skylla på Ryssland så fort det är något utan minsta eftertanke.
Citera
2023-01-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Därför att det finns kontrakt om leveranser. Kom ihåg att ryssarna skyllde stoppade leveranser på servicearbeten i typ två veckor innan Nord Stream small i luften.
Varför tror du Ryssland bryr sig om kontrakt på gas när väst redan sanktionerat Ryssland allt dom kan?
Citera
2023-01-13, 19:31
Medlem
Helt sjukt, hur kan jag tro att det är så lätt efter allt som hänt sista året🤔 Gud så dum jag känner mig. Ber högst om ursäkt att jag är så dum och tror att Ryssland skulle vara inblandad i detta..
Första och sista inlägget! #ironisk
Citera
2023-01-13, 19:33
Avslutad
Det är återigen ryssland som ligger bakom det fega terroristdådet mot sina fredliga grannar. Så typiskt och så otroligt genomskinligt, dessutom oerhört dumt eftersom de drabbade nationerna är Nato-medlemmar.

Hoppas att terroristcellen kreml har en bra förklaring för annars blir det fråga om en mycket hård vedergällning från Nato.
Citera
2023-01-13, 19:53
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Varför tror du Ryssland bryr sig om kontrakt på gas när väst redan sanktionerat Ryssland allt dom kan?

Det vet jag inte, men uppenbarligen gjorde de det. Varför skulle de annars ha slutat leverera gas och skyllt på servicearbeten istället för att ha strypt gasen? Kom nu ihåg att Ryssland fortsatte att leverera gas till väst fram till augusti trots sanktioner och krig. Antagligen hänger det väl ihop med att Ryssland inte är helt kommunistiskt utan bedriver handel på världsmarknaden. Företagen är också delvis privata och det finns ett stort utländskt ägande i rysk gas och olja. En sprängd ledning underlättar väl mer för ryssarna än för väst. Nånting är det ju annars hade de inte agerat som de gjorde i höstas.
Senast redigerad av fernebo 2023-01-13 kl. 19:58.
Citera
2023-01-13, 19:57
Medlem
Varför skulle Ryssland spränga en ledning som man tjänar pengar på ?
Gas i pipeline är undantaget från EU’s sanktioner och är således en av de få inkomstkällor som man har.
Putin är inte sugen på att eskalera konflikten så ser inte vad man skulle vinna på att spränga en gasledning i ett Nato-land.
Citera
2023-01-13, 20:01
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:

Jag trodde ryzztrollens hållning var att kriget i Ukraina är ett krig mot Nato, dvs väst?

Helt klar Ryzzland som ligger bakom. Om det inte var en olycka.

Baltikum behöver ingen hemlig ursäkt utan spränger vad de vill på sitt område.
Citera
2023-01-13, 20:04
Medlem
Det tråkiga är att världen går på vägen fram som leder till ett avgörande slag för mänskligheten på jorden. Den som blir trängd i denna twist kommer att dra av en raket! kanske av misstag. men svaret kommer mångfalt mer- Då har vi ett kort men intensivt krig. Kina ,Nordkorea. Alla som har en raket trycker av sin eller sina.
Sen följer för dom som lever en atomvinter. Sen dom som är kvar kan diskutera vem som hade rätt.
Finns nog bara en sätt att stoppa detta. och det är att byta ut ledare, just nu är det Ryssland som måste agera och byta ut sin.
Citera
2023-01-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ryska rör eller inhemska?

Det har skett en explosion i en gasledning mellan Lettland och Litauen, rapporterar Reuters.

Enligt litauisk polis slog det 50 meter höga lågor, rapporterar LRT

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1036946#:~:text=Det-,har,-skett%20en%20explosion

Fan va mycke tröga människor de finns i tråden.

Skulle vara som jag skulle äga en pizzeria i en mindre stad och bli bojkottad av alla feminister i hela stan för jag har en anställd som inte gillar feministernas sjuka ideologi i sverige.

Och så skulle jag skrämma iväg min sista inkomstkälla de vanliga kunderna genom att anställa en samhall anställd som svär åt kunderna och spottar i maten.

Bara en dåre skulle tro på att putin skulle förstöra sina egna gasledningar i östersjön och i litauen som ger fina inkomster.

Det är usa och deras kompisar som är i farten igen.

Dollarn måste ju manipuleras upp ett tag till på bekostnad av europeerna.
Citera
2023-01-13, 21:58
Medlem
Jävligt märkligt men ett rysk sabotage låter konstigt då de bara kan stänga av leversen. Ukraina sprängde Nordstream men här är det mer oklart. Kanske rysk vedergällningen för Lettland förbjöd ryska?
Citera
2023-01-13, 21:59
Medlem
Citat:

Det är praktiskt att kunna skylla på någon annan även om det är Putin själv som väljer att stänga av gasen. Detta som ett led i energikriget. Vintern i EU har hittills varit mild och inte alls vad Putin hoppades på. Därför saboterar man sin egen gasledning för att sätta ytterligare press på sina grannar men samtidigt försöka undvika utökade sanktioner. Det kan finnas många andra anledningar också till att förstöra sina egna ledningar. Ukraina sades ju ha regelrätta koncentrationsläger i början av invasionen. Nu i efterhand kanske den lögnen kändes ganska svag. En bättre ursäkt kanske hade varit att spränga lite ryskägd infrastruktur och skylla på balterna innan man kliver över gränsen?

Vad vet jag. Jag säger inte att det är så. Eller att det ens är Ryssland. Vet faktiskt inte ens vad det rör sig om för ledning. Jag säger bara att det kan finnas många anledningar till egensabotage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in