2023-01-13, 09:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vår ÖB som för övrigt besitter en enorm känsla för vad som är rätt och fel genom att skilja sig och sedan ingå lust med frökan Staaf, skall hålla sig till sveriges gränser. Vad som sker i gamla sovjetunionen ska han skita i. Finns inget som säger att ryssland skall invadera sverige bara för man ev intar Kiev. Eller gör du en annan analys?
Citat:
Jag sprider inte ryssk propaganda. Jag ser allt ur ett svenskt perspektiv och vad som är bäst för sverige, dvs ett krigsslut. Blandar ej in mina känslor.
Vad som är rätt och fel har vi historiskt lärt oss inte betyder något, när man tänker på invaderingen av Irak, bombningarna av Libyen mfl. Vi går ifrån globalismen och måste börja tänka innanför sveriges gränser i första hand, bra.
Det fetade är, i en tråd om Rysslands erövringskrig mot Ukraina,’exakt rysk propaganda. Huruvida du begriper det själv låter jsg vara osagt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-01-13 kl. 09:48.
Citera
2023-01-13, 09:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nja detta område tillhörde inte europa för 80 år sen. Detta område var väl Sovjet tills för en 25 år sen typ?
Jodå, det är Europa. Allting väster om Uralbergen är Europa. Det lär man sig i skolan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Europe#/media/File:Europe_orthographic_Caucasus_Urals_boundary_( with_borders).svg
Citera
2023-01-13, 09:46
Medlem
Citat:
Nja detta område tillhörde inte europa för 80 år sen. Detta område var väl Sovjet tills för en 25 år sen typ?

Hur har vi det med geografikunskaperna igentligen? Givetvis låg det landområde som idag tillhör Ukraina i Europa för 80år sen. Nu är jag inte geolog och det är ett tag sen jag läste om landmassornas utbredning men det är ju ganska många 1000 år som jorden sett ut som den gör idag.
Även delar av Ryssland ligger i Europa(Liksom delar av sovjetunionen låg i Europa) även om andra delar ligger i Asien.
Men de området där den här tråden ligger i tillhör definitivt Europa.
Eller har du missat nåt, konflikten vi diskuterar sker inte i Afrika eller Asien. Men då du verkat missat det vesänliga så förstår jag att du inte kan ta in fakta.
Citera
2023-01-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ryssland körde just över Ukraina i Soledar. Ändå sitter du här och påstår att de åker på storstryk. Det är som vanligt med er sort: fartkameror och tvättmaskiner.

Det enda Ryzzarna kör över är sin egen fot...gång på gång på gång...
Citera
2023-01-13, 09:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Han har inte läst artikeln, om han inu nte är ett "dubbelrysstroll", den beskriver situationen som i 300 (du vet filmen om thermopyle),

dvs berg av ryska lik, men självklart kommer ryssen vinna striden när den sissta "spartanen" faller....
Yes, jag såg din tidigare post i frågan.

Jag visste att det var någonting som han hade utelämnat.

Bra jobbat!
Citera
2023-01-13, 09:50
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är knappast gott ur ett svenskt perspektiv att Ryssland expanderar för att till slut ta över halva Europa. Putin har betydligt mer långtgående visioner än vad du tror eller hoppas.

Tror du att det finns en risk för det? Har Putin sagt att han skall erövra halva europa eller är det dina egna spekulationer?
Citera
2023-01-13, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Yes, jag såg din tidigare post i frågan.

Jag visste att det var någonting som han hade utelämnat.

Bra jobbat!

Det är redan en välkänd rysstrollning

vi har ju "tyvärr" inga sofistikerade "lokala rysstroll" i tråden, men endå. alla kan inte ha koll på allt hela tiden, rysstrollen är ju många...
Citera
2023-01-13, 09:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Såhär beskrivs läget från den ukrainska sidan i Wall Street Journal.

“So far, the exchange rate of trading our lives for theirs favors the Russians. If this goes on like this, we could run out.”

https://www.wsj.com/articles/russia-claims-success-in-ukraines-soledar-its-first-advance-in-months-11673429457

Såhär beskrivs det i CNN.

According to the serviceman of Ukraine’s 46th Air Assault Brigade, which holds Soledar amid Russian onslaught, the situation in the city is “critical.” and the number of dead troops is now so high that “no one is counting them.”

https://news.yahoo.com/situation-soledar-remains-critical-soldiers-045000353.html

Flashback: "Ryssland åker på storstryk".

Varför kommer dina citat från andra sidor än de du säger dig citera? När man söker på dem finns det ingen träff på varken WSJ eller CNN.

Men så här står det i alla fall i delar du valt att inte ta med i ’CNN’-citatet (känns det igen?):

No one will tell you how many dead and wounded there are,” he added.

Because no one knows for sure… Positions are constantly being captured and recaptured. What was our building today, tomorrow becomes a (Russian private military company) Wagner building. In Soledar, no one counts the dead.”

The Ukrainian soldier also said that as of evening of Jan. 10, it’s unclear what part of the city was being held by the Russians.

“No one can say who has moved where and who is holding what, because no one knows exactly,” the soldier said.

“There is a huge gray zone in the city that everyone claims to control, but that's just empty words.”

He noted that Ukrainian ranks in Soledar are being replenished, and the battle for the city continues”

Dvs läget svänger fram och tillbaka, ingen kan säga den håller staden. Det kan ju ha ändrats, men citatet du klippt i säger nåt annat än vad du försöker påskina.

Att påstå att någon håller staden är bara tomma ord

- varför tog du inte med det?
Senast redigerad av Clay Allison 2023-01-13 kl. 09:54.
Citera
2023-01-13, 09:53
Medlem
Citat:
Oj, ja men i så fall ligger Moskva i europa med eller hur? Är det ett inbördeskrig i europa vi ser?
https://peakbagging.se/lista-over-alla-toppar-i-europa/om-europas-granser/

Moskva ligger i en del av Ryssland som är en del av Europa(Ryssland sträcker sig över mer en 1 väldsdel).
Nu är Europa uppdelat i ett flertal olika länder, så det är inte per definition ett inbördeskrig. Dessutom så använder sig Ryssland av militära styrkor även från andra delar av federationen och inte bara Europa.

Men då du verkar ha svårt att ta till dig en del grundläggande information kanske du borde gå om grundskolan innan du ger dig in i ett forum för vuxna.
Citera
2023-01-13, 09:55
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jag sprider inte ryssk propaganda. Jag ser allt ur ett svenskt perspektiv och vad som är bäst för sverige, dvs ett krigsslut. Blandar ej in mina känslor.
Vad som är rätt och fel har vi historiskt lärt oss inte betyder något, när man tänker på invaderingen av Irak, bombningarna av Libyen mfl. Vi går ifrån globalismen och måste börja tänka innanför sveriges gränser i första hand, bra.

Som du märker på många andra så tar de inte in empiri från något som helst, det kallar de för relativisering och whataboutism. "Vad har Sverige med det här att göra, här diskuterar vi Ryssland och Ukraina?"
Citera
2023-01-13, 09:58
Medlem
Citat:
Tror du att det finns en risk för det? Har Putin sagt att han skall erövra halva europa eller är det dina egna spekulationer?

För det första så är bitterheten över Sovjetunionens upplösning mycket stor. Detta har han uttryckt redan när han tillsattes. För det andra leds han av filosofen Dugin och visionen om Euroasiatiska ryska imperiet. Självklart finns det en risk för det - det är bara en tidsfråga.

https://www.nytimes.com/2022/08/21/world/europe/who-is-aleksandr-dugin.html

"Mr. Dugin called the 2013 Ukrainian uprising against the country’s pro-Russian leadership a “coup d’état by the United States” meant to thwart such an expansion. “Only after restoring the Greater Russia that is the Eurasian Union, we can become a credible global player,” he said.2
Senast redigerad av TAD2 2023-01-13 kl. 10:03.
Citera
2023-01-13, 09:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som du märker på många andra så tar de inte in empiri från något som helst, det kallar de för relativisering och whataboutism. "Vad har Sverige med det här att göra, här diskuterar vi Ryssland och Ukraina?"
Vilken empiri är det du syftar på?

Exempelvis att USA krigar mot Ryssland. Är det empiri enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in