2023-01-13, 07:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du menar ifall jag köper ett hus för 1 000 0000 kr 1980, och idag är det värt 5 000 000 kr vid försäljning, då måste jag skatta?

Radikalt koncept.

Nej, det behöver du inte din sosse.
Citera
2023-01-13, 08:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Om det blir granskning och dom jävlas så ligger bevisbördan hos dig.

Kan bli jobbigt om man inte har underlag osv. Oavsett vad man kränger.
Idag när allting köps med kort eller Swish, via postorder etc så ser jag inte vad problemet med underlag skulle vara.
Citera
2023-01-13, 08:15
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Det behöver man definitivt, vinstskatt vid försäljning av bostad är 22 procent. Så i detta fiktiva fallet skulle skatten landa på 880 000 kronor.
Citera
2023-01-13, 08:26
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du menar ifall jag köper ett hus för 1 000 0000 kr 1980, och idag är det värt 5 000 000 kr vid försäljning, då måste jag skatta?

Radikalt koncept.
Okej men vaddå från början av 80-talet som snubben köpte sin synth har pengarnas köpkraft urholkats med 80 %, så säg att det reellt kanske det blir mindre pengar du får för produkten nu än du köpte den för ny inflationsjusterat. Du ska alltså betala skatt på inflationen eller vad din lågpanna, högpanna-wannabe.
Citera
2023-01-13, 08:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det behöver man definitivt, vinstskatt vid försäljning av bostad är 22 procent. Så i detta fiktiva fallet skulle skatten landa på 880 000 kronor.

Nej, det är ingen vinst= ingen skatt.

inte än iaf...
Citera
2023-01-13, 09:39
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Okej men vaddå från början av 80-talet som snubben köpte sin synth har pengarnas köpkraft urholkats med 80 %, så säg att det reellt kanske det blir mindre pengar du får för produkten nu än du köpte den för ny inflationsjusterat. Du ska alltså betala skatt på inflationen eller vad din lågpanna, högpanna-wannabe.

Det är så det fungerar, du får inte göra inflationsavdrag på aktier du ägt länge heller.
Citera
2023-01-13, 09:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Ändra det til ett värdepapper då, om du tänker fjanta runt med uppskov. Du missar uppenbarligen poängen.
Citera
2023-01-13, 11:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Äckligt övervakningssamhälle. Det blir ännu värre när vi får en digital valuta.

Det är väl känt att tradera alltid anmält sina storsäljare till skatteverket genom att ge dem total försäljning under året. För mer än 15 år sedan hamnade jag i den sitsen och fick 2 skattetjänstemän som knackade på dörren, satte sig i mitt kök, och bad om att få se min bokföring. Jag hade då sålt för 1.5mkr privat på tradera året innan, slutade i rätten och dömd till skattetillägg men jag kom ändå billigt undan.

Tipset till alla privatsäljare är att starta AB, det är billigt och lätt, och sedan kan man med de generösa skattereglerna betala kanske 10% i skatt på årets försäljning. Jag sålde för 2.5M under 2022 och skatten blir troligen under 200k. ABs försäljning redovisas väl dessutom inte till skatteverket av tradera så man behöver inte betala någonting om man är på det humöret, och den enda som får en skatteskuld är aktiebolaget som är en egen juridisk person.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-13 kl. 11:11.
Citera
2023-01-13, 12:16
Medlem
irrblosss avatar
Alltså jag fattar inte riktigt fortfarande. Gäller detta om man gör VINST? Alltså t.ex. köper in billigt via Kina och säljer till högre pris på t.ex. Tradera? Eller gäller det oavsett om man säljer begagnade varor med förlust? T.ex. om jag köper en iPhone för 15000:- och säljer den för 5000:- ett par år senare. Ska jag då skatta på dessa 5000:- (förutsatt att jag säljer saker för över 20000/50000 totalt per år)? Måste man själv rapportera till skatteverket när man vill sälja av gamla saker man inte längre vill använda om detta överstiger en viss totalsumma på ett år? Kan man annars drabbas av någon straffskatt i efterhand?
Citera
2023-01-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Alltså jag fattar inte riktigt fortfarande. Gäller detta om man gör VINST? Alltså t.ex. köper in billigt via Kina och säljer till högre pris på t.ex. Tradera? Eller gäller det oavsett om man säljer begagnade varor med förlust? T.ex. om jag köper en iPhone för 15000:- och säljer den för 5000:- ett par år senare. Ska jag då skatta på dessa 5000:- (förutsatt att jag säljer saker för över 20000/50000 totalt per år)? Måste man själv rapportera till skatteverket när man vill sälja av gamla saker man inte längre vill använda om detta överstiger en viss totalsumma på ett år? Kan man annars drabbas av någon straffskatt i efterhand?

Det är två olika saker som folk verkar blanda ihop totalt i den här tråden.

1. Du köper och säljer nya eller begagnade saker i vinstsyfte. Det är näringsverksamhet och beskattas från första kronan.

2. Du säljer personligt lösöre, dvs saker du köpt och använt eller ärvt osv. Då får du göra en vinst på max 50.000kr sammanlagt under ett år. Med schablonregeln i princip 66.000/år.
Citera
2023-01-13, 12:37
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det är två olika saker som folk verkar blanda ihop totalt i den här tråden.

1. Du köper och säljer nya eller begagnade saker i vinstsyfte. Det är näringsverksamhet och beskattas från första kronan.

2. Du säljer personligt lösöre, dvs saker du köpt och använt eller ärvt osv. Då får du göra en vinst på max 50.000kr sammanlagt under ett år. Med schablonregeln i princip 66.000/år.
För mig gäller då punkt 2. Vad är vinst då? Det är väl inköpspris - försäljningspris? I 99% av fallen är det då en negativ vinst, eller en förlust. Om jag säljer av massa prylar jag inte längre använder som jag betalat 1.000.000 för en gång i tiden och lyckas få in 500.000 för dessa. Behöver jag skatta något då?
Citera
2023-01-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
För mig gäller då punkt 2. Vad är vinst då? Det är väl inköpspris - försäljningspris? I 99% av fallen är det då en negativ vinst, eller en förlust. Om jag säljer av massa prylar jag inte längre använder som jag betalat 1.000.000 för en gång i tiden och lyckas få in 500.000 för dessa. Behöver jag skatta något då?

Nej, du skattar naturligtvis inte för förluster. Det är inköpspris kontra försäljningspris som gäller. Men du måste ha något som styrker siffrorna om det skulle bli ifrågasatt. (Har man gjort en vinst och saknar inköpspris (t ex vid arv) vid försäljning får man dra av ett schablonbelopp som inköpspris.)
Senast redigerad av godzillla 2023-01-13 kl. 12:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in