Citat:
Ursprungligen postat av
goosehunter
Det finns, för den som vill läsa om Dahmer och dennes uppväxt, en massa komplexa detaljer som kom att forma honom. Hans mor tog starka mediciner medan hon var gravid med Jeffrey. Han fick som spädbarn väldigt lite närhet och ingen fick röra honom för hans mor. Olyckliga omständigheter kom att forma honom som person. Jag skulle gissa på att han tog skada redan som foster, något som ytterligare förstärktes av gener och anlag i kombination med en olycklig uppväxt.
Han är dessutom ett psykologiskt mysterium. Han var på intet sätt någon psykopat. Han hade full förmåga att förstå det felaktiga i det han gjorde. Men han var fullständig slav under sina tvångsmässiga begär som nog ingen, än idag, fullt ut kunnat förklara. Det verkar finnas någon underliggande önskan om närhet i hans handlingar. Att få behålla genom att mörda.
Jeffrey är sannolikt den mest skruvade mördaren genom tiderna. Han gjorde så många makabra saker. Hälla syra o kokande vatten i hjärnan, ta med sig ett huvud till jobbet, polaroid-fotografier på dom döda kropparna i lustiga poseringar och det ständiga behovet av att äta och smaka. Som någon slags infantil störning där han inte fick utlopp för dessa begär och behov som barn.
Ja precis och pga alla dem omständigheterna är jag övertygad om att han inte var ond eller psykopat!
Som dem skildrar i serien så begick han alla sina brott under påverkan av alkohol och aldrig som nykter , och har dessutom berättat i intervjuer att den minst ” roliga” saken att göra var att behöva döda offren, utan det var bara ”a means to an end” för att få tag i ett lik att ha sex med och experimentera på.
Han hade troligtvis också borderline eftersom han inte ville bli lämnad av sina offer varken i livet eller som döda, därav att han åt dem för att dem skulle bli en permanent del av honom.
Jag tycker mest synd om honom, att ha vuxit upp i en sån dysfunktionell familj och alltid varit utsatt och mobbad under sin uppväxt gjorde ont att se i serien.
Han var offer för sina egna komplexa omständigheter.
Med det sagt så betyder det inte att jag sympatiserar mer med honom än med offren, för dem förtjänade absolut inte sina öden!