2023-01-12, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ukraina styrs av

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ukraina

räknar man in civila (tex barn, kvinnor, bebisar osv) så stämmer det säkert med långt mer än 100`000 ukrainare.

hahha, nej, nej det har de inte,
och det är skälet till att ryssland förlorat hälften av området de tog i sitt olagliga anfallskrig.

Russia claims= russia fails....

gick du på en rysstrollning på telegram?

https://www.wsj.com/articles/russia-claims-success-in-ukraines-soledar-its-first-advance-in-months-11673429457

“The enemy pays no attention to huge losses of its personnel and continues the active assault. The approaches to our positions are simply littered with the bodies of the adversary’s dead soldiers,” said Ukraine’s deputy defense minister, Hanna Malyar.

“It’s not me, it’s King Leonidas who figured out that you should fight the enemy on the terrain that is advantageous to you,” said one Ukrainian commander in Bakhmut, referring to the ruler of Sparta who battled the Persian Empire at Thermopylae. “So far, the exchange rate of trading our lives for theirs favors the Russians. If this goes on like this, we could run out.”

dvs

In effect: we are killing more, but there are less of us and so we will run out of men first.

Post is a blatant misrepresentation.

Precis tvärtom.....

det finns annars en wiki sida som uppdateras (med källor) på förluster.
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine

och så finns ju oryx för materiel.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Men du, tänk lite. En minister från den judiska regimen (president, premiärminister och försvarsminister är judar, till att börja med) påstår att ryssarna dör som flugor medan ukrainarna är jätteduktiga och hej och hå. En ukrainsk befälhavare som deltar i striderna säger tvärtom att de själva förlorar många fler än ryssarna. Vem är mest trovärdig?
Senast redigerad av Tumidanda 2023-01-12 kl. 11:48.
Citera
2023-01-12, 11:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vad är egentligen en s.k robot? Vad skiljer den från annan form av artilleri/missiler/bomber?
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Roboten kan styras efter att den skjutes iväg. Artilleri och granater följer en ballistisk bana från artilleripjäsen. MEN nu finns granater och raketer som styr lite också, men de räknas ändå inte som robotar, jag tror för att de skjuts från traditionellt artilleri. Raketerna till Himars är en sådan raket, den kan styras men kallas ändå för raket.
Man kan väl grovt säga att artilleri innebär att en granat eller raket tillförs sin kinetiska energi vid avfyrandet och sedan flyger passivt mot målet i en kastparabel, med en möjlig fin-justering i slutet. En ’missil’ eller ’robot’ har typiskt en jetmotor som är i drift hela vägen och kan flyga till sitt mål på olika vägar, t.o.m. cirkulera ovanför det i väntan på att anfalla.

Men med denna definition faller en ballistisk missil (ICBM) lite mittemellan, för en sådan avfyras ju som en rymdraket och bränner av nästan allt sitt bränsle på vägen upp. Såvitt jag förstår måste man välja mål redan vid uppskjutningen, dvs Moskva eller St.Petersburg, Washington eller Chicago. Så en ICBM och en HIMARS är väl på sätt och vis kusiner!
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-01-12 kl. 12:05.
Citera
2023-01-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Att Boris Johnson på något sätt hindrat Ukraina från att göra vad de själva vill
Ja jag tycker också att det där är jävligt skumt agerat av Boris.

Citat:
Precis som om Ukraina själva inte skulle vilja försvara sin befolkning och sitt land.
Det verkar som att USA vill försvara Ukraina mer ändå.
Citera
2023-01-12, 11:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Händelsen som jag nämnde. Mordbranden på fackföreningarnas hus inträffade 2014.
Lika relevant som Riksdagshusbranden i Berlin 1933.
Citera
2023-01-12, 11:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Jag tycker att jag bidrar mycket.
En felaktig självbild som hos ryssarna. Men att bidra är förstås inte ditt syfte.
Du beter dig bara som ett barn.
Citera
2023-01-12, 11:50
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nej, hon har inte sagt det exakt men i andemening. Att hon nu säger att Minsk-avtalen om förhandlingar bara var för att vinna tid och bygga upp Ukrainas militärmakt så den kan göra en militär lösning säger ändå en hel del om Natos-inställning till konflikt.

Att Nato understött en militär lösning på interna konflikter i Ukrana har nu lett fram till krig där massor av människor dödas och hur mycket som helst förstörs.

Jag tycker detta är sorgligt och lider även med människorna på denna film: https://s4.cdnstatic.space/wp-includes/js/mediaelement/mejs-controls.svg

Nej, jag tror det där med Merkel är en missförståelse om henne. Det är diskuterat i tråden, och originaltexten blev delad av Sherm för cirka en vecka sen. Poroshenko, chokladkungen, däremot tror jag hade de avsikterna som du tillägger Merkel.
Citera
2023-01-12, 11:51
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Oryx dokumenterar bildförluster från båda sidor exempelvis.

Där ligger dokumenterade förluster för ryska sidan på ca 8500 fordon, för den ukrainska på ca 2800 fordon. Jag vill påstå att det den sidan som ligger närmast sanningen som vi har tillgång till. De interna förlusterna på respektive sida vet bara respektive sida.

Jag gissar att siffran på antalet förlorade soldater ligger ganska lika för båda sidor. Det är i varje fall ingen större skillnad.

Tror inte jag. Är rätt säker på att det dör fler UA just nu när de försöker hålla linjerna men inte lyckas.
Citera
2023-01-12, 11:52
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du antyder ju att Conception påstår att det endast dör ryssar, när han i inlägget du citerar endast pratar om reträtter.

Ja han har historiskt hela tiden hävdat att det dör fler ryssar. Även när Ryssarna bryter UA försvarslinjer dör det tydligen inga Ukrainare heller.
Citera
2023-01-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Ja jag tycker också att det där är jävligt skumt agerat av Boris.

Det verkar som att USA vill försvara Ukraina mer ändå.

USA och många andra länder ger Ukraina möjligheten att bevara sin självständighet efter angrepp från terrorRyssland Det är inget tvång att ta emot hjälp, Ukraina måste inte ta emot hjälp, Ukraina VILL.
Citera
2023-01-12, 11:54
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det finns officiell statistik från Ukraina. 113 000 dödade ryssar, 340 000 sårade ryssar.
https://www.minusrus.com/en

Sen kan man förstås inte lite på dom siffrorna till 100%. Men det finns annan statistik som tyder på att sanningen troligtvis ligger mycket nära det Ukraina rapporterar.

De officiella siffror på hur mycket ryskt matriel som Ukraina förstört är överlag nära sammstämmigt med det som rappoterats av Oryx
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Oryx rapporter är baserat på förluster som är dokumenterade i bild, så det är svårt att argumentera för att dessa ej skulle vara korrekt. Det går ju även att se bilder på varje dokumenterad förlust.
Med all säkerhet är Oryx siffror lägre än det verkliga förlusterna (i alla fall på ryskt matrial) då det oftast bygger på bilder allmänheten lagt upp och de oftast ej befinner sig vid frontlinjen eller på ryskt kontrollerat område.
Vidare så innebär de siffror på förluster av matriel så som stridsvagnar och stridsfordon att siffrorna på manskapsförluster är rimliga, om man räknar med besättnings storlek osv.

Sedan finns det andra läkta dokument från Ryssland som pekar på att de Ukrinska siffrorna är trovärdiga. Exempelvis under hösten, när Ukrina rapporterade 50 000 dödade ryssar kom uppgifter på att Ryssland betalat ut pengar till anhöriga för stupade soldater, där den totala summan motsvarade just 50 000 stupade.
https://twitter.com/johnsweeneyroar/status/1568185721080381443
https://9gag.com/gag/az27L3Z

Litar inte alls på de siffrorna. Och hur många Ukrainare hade dött sa du?
Citera
2023-01-12, 11:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Nja, nu vrider du lite på fakta här. Det finns ingen lag som förbjuder det ukrainska språket eller den ukrainska flaggan exempelvis.
Man får inte 15 års fängelse, hittills har man bara delat ut böter såvitt jag vet.
Nej, det är inte vridning av fakta. Det är en lag att du kan få 15 års fängelse om man sprider "felaktiga" nyheter om kriget, dvs genomför ukrainsk propaganda.

Så vifta med en ukrainsk flagga på röda torget kommer definitivt att få dig arresterad även om det inte är en uttalad lag att förbjuda ukrainsk flagga.

Sedan är varken ryska språket eller ryska flaggor förbjudna i Ukraina. Är inte det att vrida fakta?

Det är snarare ett motstånd mot utbredd rysk propaganda mot Ukraina. I både ryska låttexter och rysk litteratur så framställs Ukraina som nazistiskt och inte som ett eget land. Därav förbjudandet av det i Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Ukrainska staten var bäst på att göra sig illa omtyckt i Donbass, folk fick ingen vård eller pensioner. Poroshenko gick till val på att folk i Donbass skulle svälta. Det finns en video på gubbfan där han skryter om det. Ska se om jag hittar det.
Ukrainska staten är säkert inte omtyckt i vissa delar av Donbass. Men likväl är inte ryskt inflytande heller omtyckt i delar av Donbass.

Undersökningar i regionen visade 2017 att 72% fortfarande vill tillhöra Ukraina.
Citera
2023-01-12, 11:55
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
USA och många andra länder ger Ukraina möjligheten att bevara sin självständighet efter angrepp från terrorRyssland Det är inget tvång att ta emot hjälp, Ukraina måste inte ta emot hjälp, Ukraina VILL.

Ju mer hjälp USA skickar ju fler Ukrainare dör. Enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in