Att domstolen friade i första instans Brooz såsom jag förstår av din kommentar kan jag ha viss förståelse för. En bok, en utförlig redogörelse, som kan ses som skönlitterär eller spekulativ är ändå en viss skillnad. Även om en bok får en viss spridning så är det ändå inte en bred pöbel som gör det.
Men om det därifrån hade lett till förtal utanför själva boken så hade jag dömt fällande. En
bok om kända eller semi-offentliga personer såsom tex Håkan Juholt och dylika måste man till en viss gräns ändå tåla i sådana positioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
silopsilop
Ja för peddarna är ju verkligen "dom svaga" i situationen.
Ja gäddorna... Pedofiler som begår brott lagför rättsväsendet precis som andra kriminella.
Om det inte sker tillräckligt effektivt så får man göra processerna kortare, tillföra mer resurser eller göra avkall på rättssäkerheten men i så fall kan detsamma drabba dig på andra sätt.
Ett rättslöst samhälle där olika vigilante-grupper styr, och ställer till med kaos utan att minska brottsligheten vill nog inte någon ha.
Dom som inte kan se att det faktiskt är gäddorna som är den svaga parten är känslomässigt förblindade. Av vad vet jag inte men troligen frustation över ett långsamt rättssystem och uppumpade av masshysteri.
Jag anser att dumpens förtal, förutom det som direkt drabbar de enskilda gäddorna, borde kunna ledas i adekvat kausalitet vad gäller skadestånden när de blir avskedade osv.
Även om det är skolledningen som avskedar tex rektorer så är det trots allt dumpen som gör att situationerna uppkommer, och detta på fiktiva förslagna sätt i enda syfte att just förtala.
Jag tycker att det är hög tid för gemene man att rannsaka sig själva och se vem som de facto är brottsoffren och vilka fiktiva barn som omöjligt kan vara det, och därefter ställa sig själva rakryggade på rätt sida om historien.