2023-01-11, 15:57
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Polen levererar Leopard.

Har tyskarna mjuknat tillräckligt nu?

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1613184485800951809?t=FexNfAo4rjmOcyQgrxy19w&s=19

Ja stridsvagnar kommer att levereras, Britterna ska ju leverera Challenger många andra följer efter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Det verkar som att min politiker-bekanta från Polen hade lite insikt i vad som planeras i Polen. Jag har inte pratat med honom ännu, men återkommer när jag har gjort det.

https://www.rt.com/news/569648-polan...ntry-division/

”Poland to create new eastern infantry division – defense minister

The formation is needed to deter Russia, Mariusz Blaszczak claims
Poland to create new eastern infantry division – defense minister
FILE PHOTO: Polish troops taking part in NATO drills. © AFP / Wojtek Radwanski
The Polish military will create a new infantry division equipped with state-of-the-art hardware in the eastern part of the country, Poland’s Defense Minister Mariusz Blaszczak has said.

Warsaw intends to put the new formation together “as soon as possible,” Blaszczak pledged on Monday.

The division's main area of operations will be the Podlasie Province, bordering fellow NATO member Lithuania and also Belarus, which is a close ally of Russia.”

Nu är inte ens de befintliga 4(5 om man räknar den i krakow som divison) fullbemannande .Målsättningen är dock 6-8 divisioner, hur det ska gå till är en större fråga.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det verkar som att min politiker-bekanta från Polen hade lite insikt i vad som planeras i Polen. Jag har inte pratat med honom ännu, men återkommer när jag har gjort det.

The Polish military will create a new infantry division equipped with state-of-the-art hardware in the eastern part of the country, Poland’s Defense Minister Mariusz Blaszczak has said.

Warsaw intends to put the new formation together “as soon as possible,” Blaszczak pledged on Monday.

The division's main area of operations will be the Podlasie Province, bordering fellow NATO member Lithuania and also Belarus, which is a close ally of Russia.”
Låter bra. Vitryssland kommer att skita på sig.
Citera
2023-01-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om Ukrainas ÖB följer ditt råd och ”ger Ryssland det de anser är deras”, då är epitetet ”syltrygg” hans minsta problem eftersom han då begått högförräderi.

Men jag förväntar mig inte att du styrka ditt påstående om att han tänker ge upp, du gör ju aldrig det.

Ukrainas överbefälhavare gav för någon (dryg) vecka sedan intervju och talade bland annat om framtidsutsikterna i kriget och talade då om att om en arme har förlorat möjligheten att vinna militärt så måste man söka fred och kompromisser (landavträdelser mm) för att rädda sina soldater och land som Manneheim i Finland gjorde under andra världskriget.

Mannerheim var ingen syltrygg - har faktiskt aldrig hört någon kalla honom så.

"ge ryssland det de anser är deras". Mannerheim räddade Finland som nation. Nato har drivit fram Ukraina i en situation som nu mer och mer liknar den tyskarna drev fram finnarna i.
Citera
2023-01-11, 16:02
Medlem
Taggads avatar
Goda nyheter. Det inkräkande mördarpacket får smaka på egen medicin.
Citat:
Källor: 100 ukrainare till USA för Patriotutbildning
Ukrainska trupper kommer under flera månaders tid att få utbildning i det avancerade luftvärnssystemet Patriot som skickas från USA, uppger källor för NBC. Utbildningen ska ske på plats i USA med start senare i januari.

Inledningsvis handlar det om 100 soldater som redan i dag har erfarenhet av att hantera luftvärnssystem.

https://omni.se/utrikes

https://www.nbcnews.com/news/us-news/ukraine-russia-training-patriots-air-defense-rcna65142
Ut med de ondskefulla ryssdjälarna.🤬

Ryssen kommer aldrig tillåtas vinna.

Mer avancerade vapen till Ukrainas försvar. Gärna kärnvapen så Kreml sätter hoten i halsen.
Ukrainas sak är vår 🇺🇦🇺🇦🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-01-11 kl. 16:06.
Citera
2023-01-11, 16:08
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Vi får väl se vem som är mest påläst och därmed förstår situationen bäst. Jag påstår att Ryssland kommer att vinna kriget. Har jag fel så lovar jag att omvärdera dom jag lyssnat på för att förstå den här konflikten samt evaluera min ståndpunkt.

Lovar du att omvärdera dn syn på konflikten om det visar sig att Ukraina förlorar kriget?

Vad ska jag omvärdera. Om Ukraina förlorar är det tragiskt för den mänskliga friheten. Om Ukraina vinner är det en seger för friheten.

Men om du säger att du inte står på Rysslands sida, ska du väl önska att Ryssland drar sig ur det här så det blir fred. Om det är det du vill ha. Men du säger hela tiden att Ukraina ska sluta kriga. Det Ryssland vill. Så du har faktiskt valt sida. Det har jag också gjort. men utifrån moraliska avväganden. Avväganden som du saknar.
Utifrån vad du sagt, baserar du det på inrikespolitiska beslut som inte har med det här kriget att göra, angående din analysförmåga som jag nog måste ifrågasätta. Kanske ett hämndbegär, vad vet jag.
Citera
2023-01-11, 16:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Mitt påstående: Ryssarna är inte så dåliga att ha som grannar, så länge som man inte allierar sig med fienden.
Georgien ville in i NATO. Jag har ingen stark uppfattning om kriget i Georgien och vem som har rätt eller fel där.

Ja, ryssarna tolkade Euromaidan som att fienden kapat Ukraina.

1. RySSland har alltså, alltid, sett "väst" som fienden?

2. Om ett land inte närmar sig väst så kanske det känner sig nedtryckt av RySSland, eller hur?

Det är därför att, så gott som, alla länder som varit under ryskt inflytande, eller ockupation, väljer att närma sig väst, fort som fan, om de bara får chansen?

Tanken har aldrig slagit dig att det är den rySSka cancersvulsten det är fel på?

Nu är det viktigt att, vi i väst, slutar vara naiva gentemot den rySSka cancersvulsten! Vi är hatade och RySSland har alltid tagit första bästa chans att försöks utvidga sitt territorium och inflytande, (såvida man inte är allvarligt försvagade, som t.ex mellan 1922 och 1929, efter första världskriget, revolutioner, ett blodigt inbördeskrig, svält och behov av att modernisera och låta ekonomin återhämnta sig till 1913 års nivå.) Ja, t.o.m under "demokraten" fylle-Jeltsin så härjade man i Moldavien och Georgien, samt försökte krossa Tjetjenien, samt hade, gärna, försök att intervenera i fd Jugoslavien, om man bara hade haft kraft till det.

Slava Ukraini!
Citera
2023-01-11, 16:25
Avslutad
Splittringen mellan wagner och kreml är nu tydligt i dagen. Wagner hävdar 'seger' i soledar medan kreml förnekar. Det är bara att vänta på wagners 'kapitulation' och du kan ju föreställa dig frustrationen i kreml när den bomben släpps.

Ryska militären: Striden om Soledar fortsätter

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ryska-milit%C3%A4ren-striden-om-soledar-forts%C3%A4tter/ar-AA16d4TD?ocid=msedgntp&cvid=45262a8661ca4d6bbb8302 50e51eabf0

Striden om Soledar fortsätter enligt rysk militär, och även enligt Ukraina. Båda tillbakavisar uppgifterna från den ryska paramilitära Wagnergruppens grundare om att gruppen har tagit kontroll över den lilla staden.

Rapporterna om situationen i området kring Soledar har inte gått att verifiera oberoende, men enligt både Ryssland och Ukraina har striderna varit blodiga och intensiva. Soledar ligger nära den större staden Bachmut som Ryssland har försökt ta över i flera månader.

"Wagnerenheter har tagit kontroll över hela territoriet Soledar", hävdar Wagnergrundaren Jevgenij Prigozjin via sin presstjänst i sociala medier, med tillägget att strider fortsätter i samhällets centrala delar. Enligt honom ska "antalet tillfångatagna" offentliggöras under onsdagen.
Citera
2023-01-11, 16:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Utvecklingen i Europa efter Rysslands invasion går åt rätt håll. Globalismen försvagas medan nationalismen och konservatismen växer sig starkare. Du däremot sitter och hejar på Ryssland och hoppas att allt ska återgå till business as usual. Just vad globalisterna vill. Du är en nyttig idiot åt dom du säger dig hata.

Putinisterna i tråden är faktiskt som Putin själv, det de vill göra motarbetar deras egna mål. Avmilitarisering ledde till upprustning, stoppa NATO-expansion ledde till NATO-utvidgning. Splittra väst ledde till ett enat väst.
Citera
2023-01-11, 16:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Eller också är det en respons på det faktiskt ökade hotet från Ryssland.

Ingen trodde att Ryssland skulle invadera ett grannland i modern tid. Alla hade fel.

Alla länder kommer få rusta på grund av Rysslands aggression som faktiskt är påtaglig.
Citera
2023-01-11, 16:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Det där programmet höll högre klass än våra debattprogram här i Sverige. Fast nu var det ju proffstyckare där som precis som här hemma försöker visa sin lojalitet mot makten genom att gå ett steg längre. Läs vad krönikörerna och proffstyckarna i Sverige säger. Till skillnad från Sverige så visar man ju här att man har en tro på sitt land, på Gud och på kollektivet.
Du tittade på ett program i rysk stats-tv med en ledande propagandist, Sovolyov, sommprogramledare. Hela klippet visar hur de ser på Ryssland, Sovjetunionen och drömmer om ett imperium ”som saknar gräns”.

Ryslands imperieambitioner är uppenbart inte propaganda från ”globalister” som du gjorde gällande, eller hur?
Citera
2023-01-11, 16:49
Moderator
-Info-s avatar
Ukraina avväpnar de ryska styrkorna i Soledar genom att spränga deras ammunitionsdepåer:

Citat:
Ukrainian forces blow up Russian ammo depot in HUGE explosion in Soledar

DRONE footage released on Tuesday, January 10, showed a structure exploding on the outskirts of Soledar, Ukraine, amid fierce fighting in and around the frontline town. Brigadier General Serhiy Melnyk, who posted the footage, said the building was a Russian ammunition depot.

https://www.youtube.com/watch?v=q9YHCJ7PHs8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in