2023-01-11, 10:49
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missy123
2år för att man mördat någon?
Blir straffet så litet så är det fullkomligt idiotiskt..En människa är död och saknad av sin familj och vänner.. Och idioterna som gjorde det ska sitta inne i 2 år för att sedan komma ut och leva vidare som om ingenting hänt?!! Sveriges straff är fanimig ett skämt🤯🤯
Ja helt sjukt. Och att GW säger det också. Han har ju mycket erfarenhet av sånt här.
Citera
2023-01-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hur bevisar man att det begicks med uppsåt?
Att det inte var en misshandel som gick snett utan att meningen var att Tove skulle dö.
Om omfattningen av våldet är av en typ som kan leda till en människas död och den som utövat våldet ignorerar detta faktum finns uppsåt, eller åtminstone likgiltighet=mord
Citera
2023-01-11, 10:51
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvindensgrat
Om omfattningen av våldet är av en typ som kan leda till en människas död och den som utövat våldet ignorerar detta faktum finns uppsåt, eller åtminstone likgiltighet=mord
Men då kan väl dom misstänkta som är 18 och 20 år hävda att dom inte förstod att våldet kunde leda till död?
Citera
2023-01-11, 10:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Hon tog väl dessutom en ridtur dagen efter.... och la ut en annons om en grepe hon ville sälja!!

Enligt P7 har JJ sovit dåligt efter hon fick veta att hennes vän var död. Otroligt kallhamrat att spela oförstående

Kan tänka mig att JJ trodde hon skulle få komma ut idag om hon erkände brott mot griftefriden

Jag misstänker också att JJ kan ha haft förhoppningar om att hon skulle kunna slippa att bli omhäktad genom att erkänna misshandel typ.

Av JJs P7:a kan man inte se något av det som JJs advokat framhåller; att JJ mått mycket dåligt i häktet. Nu är P7:an gjord 21/11, så ganska länge sedan, men JJ har då ändå varit häktad över en månad.

Dessutom borde hon ju ha sovit dåligt av att veta att Tove har hittats 2/11, men nu verkar det ju som att sömnproblemen verkar ha tillkommit de senaste dagarna. JJ uppvisar ett kyligt beteende alla dagar i veckan.

Det har ingen betydelse för JJs bteende om det är minuter efter ett mord (olyckshändelse enligt JJ, genom misshandel), om Tove hittats, eller av att ha suttit i häktet i en månad. Hon kan hantera de mest kaotiska och hemska upplevelser som en normal människa kan få utstå. Det enda som märks är viss stress när grannen kommer (överraskar henne) och när "aktuell händelse" kommer på tal.

Man kan väl inte låta bli att tänka på att hon lägger ihop Toves död i samma andetag som sin egen situation.

Hon har alltså de senaste dagarna vis P7:an haft svårt att sova, tagit en enda tablett sömntablett under tiden i häktet, då inför undersökningen, vill inte ta mer för att hon blir seg av den, har ett neurtalt stämningsläge vid undersökningen, inte (sjukliga) förskjutningar åt depressivt stämningsläge och "den enda gången hon blir något sammanbiten och berörd är när aktuell situation kommer på tal. "

Jag tror att mycket av det som händer i efterspelet av Toves död, kommer att ligga JJ till last.

JJ är inte trovärdig i sina förklaringar, och hon har genom sitt agerande fördröjt att Tove hittades och försvårat utredningen under lång tid. Finns ingen anledning att tro att en person skulle må bättre när åtal närmar sig, tvärtom. Åklagaren har ju sagt att misstankarna har stärkts.

AB:

P7:an:

Citera
2023-01-11, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
JJ bestred omhäktning med motiveringen att hon ”mått mycket dåligt under sin tid i häktet”.

Det är rätt magstarkt, det är hennes eget mående som upptar hennes fokus, inte Tove som hon mördat eller Toves anhöriga som måste lida något fruktansvärt.

Sedan att hon rättfärdigar sitt ljugande, alltså sitt nekande till inblandningen i Toves död, med att hon mått lite dåligt, utan att bry sig det minsta om den plågsamma ovisshet hon utsatt Toves anhöriga för.., hon är fan inte lite fräck.

JJ verkar vara livsfarlig. Totalt känslokall och självupptagen. En sådan människa borde aldrig släppas ut.

Tänkte också på det. Visar ju på hur känslokall hon är.
”Ojjj det kan varit så att jag råkade döda henne när jag misshandlade henne och att jag sedan flyttade och dumpade kroppen i en skog och sedan låtsas som jag är oskyldig, MEN jag har faktiskt mått dåligt i häktet. Det är ju jättesynd om mig som får lida i häktet” samtidigt som Toves anhöriga går runt i djup sorg och inte ens hade en aning om var deras barn/närstående var och när man hittade kroppen efter flera veckor skulle de fortfarande blåneka till allting. Men det är ju synd om JJ hon har mått dåligt i häktet!
Citera
2023-01-11, 10:57
Medlem
Citat:
Men då kan väl dom misstänkta som är 18 och 20 år hävda att dom inte förstod att våldet kunde leda till död?

Nej det skulle inte funka iaf inte i hovrätten
Citera
2023-01-11, 11:02
Medlem
Vad är P7 a?
Citera
2023-01-11, 11:03
Medlem
Citat:
Blir straffet så litet så är det fullkomligt idiotiskt..En människa är död och saknad av sin familj och vänner.. Och idioterna som gjorde det ska sitta inne i 2 år för att sedan komma ut och leva vidare som om ingenting hänt?!! Sveriges straff är fanimig ett skämt🤯🤯

Jag tror han menade att hon är ute efter två år med straffrabatter och avräknad häktningstid inte att hon blir dömd till 2 år. Men håller med om att det är helt absurt.
Citera
2023-01-11, 11:03
Medlem
argusmaximuss avatar
AB Daily, från idag.

En hel del skåpmat, men detta var noterbart.

1. AB har varit i kontakt med anhöriga och vänner, och de känner sig något lättade efter gårdagen. Fint.
2. Åklagaren har sagt till AB att JJs utsagor inte förändrar misstankarna mot MH, "de är fortfarande starka".

https://open.spotify.com/episode/2FxIjQs897sfU8TawfTP3w?si=rIwpxc6DS_SWrMz92mVyMw&c ontext=spotify%3Acollection%3Apodcasts%3Aepisodes
Citera
2023-01-11, 11:04
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ja det kan man tycka. Forskningen säger:
På en internationell skala, löpande från hög repression med långa straff till låg repression med korta straff, bör Sverige snarast kunna placeras in under den senare kategorin. Blott genom ett fåtal kriminaliseringar sticker vi ut och också i ett europeiskt sammanhang är svenska påföljdsregler genomgående milda.
Citera
2023-01-11, 11:04
Medlem
Citat:
Båda är myndiga, med allt vad det innebär. Ingår väl att även förstå konskvenser av ett visst handlande.
Citera
2023-01-11, 11:06
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Tänkte också på det. Visar ju på hur känslokall hon är.
”Ojjj det kan varit så att jag råkade döda henne när jag misshandlade henne och att jag sedan flyttade och dumpade kroppen i en skog och sedan låtsas som jag är oskyldig, MEN jag har faktiskt mått dåligt i häktet. Det är ju jättesynd om mig som får lida i häktet” samtidigt som Toves anhöriga går runt i djup sorg och inte ens hade en aning om var deras barn/närstående var och när man hittade kroppen efter flera veckor skulle de fortfarande blåneka till allting. Men det är ju synd om JJ hon har mått dåligt i häktet!
Ja det visar ju verkligen vilken människosyn hon har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in