2023-01-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, dråp är mord med förmildrande omständigheter. Men din tro/definition är väldigt vanlig och utbredd. Men fel.

aha, efter att argt bestämt mig för att googla en länk som visar hur rätt jag har, har jag istället lärt mig något. det jag trodde var dråp heter egentligen "vållande till annans död". jag har alltså inte dräpt någon, tack
Citera
2023-01-11, 00:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looseonthelime
knappast planerat. har man iq > 50 utför man inte planerade mord i sin egen lägenhet.

jag vill också påpeka att jag tycker terminologin sov/sömn är vilseledande när det kommer till MH. om hon nu inte var vaken skulle jag rekommendera att säga däckad. hon var däckad, inte sov. hon däckade, inte somnade. jag tror inte det, men det låter mer trovärdigt än typ "jag och mina kompisar hade en så tråkig konversation så jag somnade, och sov så djupt så jag hörde inte att ena kompisen dödade den andra och kom tillbaka några timmar senare"

Sant. Och har man iq > 50, så gömmer man inte heller den döda kroppen efter någon som avlidit av olyckliga omständigheter i skogen.
Det får en olycka att se ut som ett mord.

Så troligen var IQ på en något lägre nivå...
Citera
2023-01-11, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Sant. Och har man iq > 50, så gömmer man inte heller den döda kroppen efter någon som avlidit av olyckliga omständigheter i skogen.
Det får en olycka att se ut som ett mord.

Så troligen var IQ på en något lägre nivå...

JJ har ju sagt att det var misshandelbråk som ledde till att TT dog, är det alltså en olycklig omständighet.? Men inte för avsikt att döda. När det visade sig att hon dog blev JJ så skärrad att hon inte tänkte klart eller smart. Blev rädd o drog till skogs med kroppen. Låter ganska rimligt i en stressig situation kanske...
Senast redigerad av hostan20 2023-01-11 kl. 01:12.
Citera
2023-01-11, 01:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
JJ har ju sagt att det var misshandelbråk som ledde till att TT dog, det är väl inte en olycklig omständighet i mina öron. Men inte heller för avsikt att döda. Då blev JJ så skärrad att hon inte tänkte klart eller smart. Blev rädd o drog till skogs med kroppen. Är det orimligt?

Nej jag kan hålla med om det, jag kunde formulerat mig lite skarpare.
Men det är heller inte överlagt mord.
Citera
2023-01-11, 01:14
Medlem
Citat:
JJ har ju sagt att det var misshandelbråk som ledde till att TT dog, det är väl inte en olycklig omständighet i mina öron. Men inte heller för avsikt att döda. Då blev JJ så skärrad att hon inte tänkte klart eller smart. Blev rädd o drog till skogs med kroppen. Är det orimligt?

ja. kanske nej. jag hoppas att om jag råkat göra min vän medvetslös och oväckbar, skulle jag ringa 112. visste jag att jag råkat döda dem hoppas jag att jag ringt polisen och försökt förklara. jag tycker att det krävs "precedence" för att instinktivt köra ut sin döda kompis kropp i skogen. någon har gjort liknande. någon hon känner skulle göra så. jag hoppas och tror att de flesta vanliga människors första reaktion om de RÅKAR döda sin vän är att ringa 112, inte gömma kroppen i skogen.
Citera
2023-01-11, 01:17
Medlem
Citat:
ja. kanske nej. jag hoppas att om jag råkat göra min vän medvetslös och oväckbar, skulle jag ringa 112. visste jag att jag råkat döda dem hoppas jag att jag ringt polisen och försökt förklara. jag tycker att det krävs "precedence" för att instinktivt köra ut sin döda kompis kropp i skogen. någon har gjort liknande. någon hon känner skulle göra så. jag hoppas och tror att de flesta vanliga människors första reaktion om de RÅKAR döda sin vän är att ringa 112, inte gömma kroppen i skogen.

Ja, men den skam man känner över vad man gjort gör att man tänker fel??
Citera
2023-01-11, 01:20
Medlem
Citat:

vet inte varför jag kapitaliserade, om det nu är ett ord, råkar. det insinuerar ju att jag tror att hon inte råkade. jag tror att hon råkade döda henne men är onormal och gömde kroppen i skogen. istället för att ringa 112. vem vet om hon ens var kliniskt död när hon flyttades från lägenheten.
Citera
2023-01-11, 01:21
Avslutad
Citat:
knappast planerat. har man iq > 50 utför man inte planerade mord i sin egen lägenhet.

jag vill också påpeka att jag tycker terminologin sov/sömn är vilseledande när det kommer till MH. om hon nu inte var vaken skulle jag rekommendera att säga däckad. hon var däckad, inte sov. hon däckade, inte somnade. jag tror inte det, men det låter mer trovärdigt än typ "jag och mina kompisar hade en så tråkig konversation så jag somnade, och sov så djupt så jag hörde inte att ena kompisen dödade den andra och kom tillbaka några timmar senare"

Planerat behöver inte betyda att man har någon som helst iq, vilket hon som sagt inte har, bara att hon har gått och tänkt på hur Tove ska dö.
Citera
2023-01-11, 01:26
Avslutad
Citat:
JJ har ju sagt att det var misshandelbråk som ledde till att TT dog, är det alltså en olycklig omständighet.? Men inte för avsikt att döda. När det visade sig att hon dog blev JJ så skärrad att hon inte tänkte klart eller smart. Blev rädd o drog till skogs med kroppen. Låter ganska rimligt i en stressig situation kanske...
Det vilken idiot som helst att misshandel kan få dödlig utgång. Alltså, det är ingen olyckshändelse. En olyckshändelse är typ, OJ Tove halkade på golvet och slog i huvet och dog! Misshandel med dödlig utgång är ingen olycksändelse.
Citera
2023-01-11, 01:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, dråp är mord med förmildrande omständigheter. Men din tro/definition är väldigt vanlig och utbredd. Men fel.

Så i det här fallet kan det knappast finnas förmildrande omständigheter, eller? Det måste väl ha försvunnit när jj besllöt sig för att slänga Tove i en skog?
Citera
2023-01-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Det vilken idiot som helst att misshandel kan få dödlig utgång. Alltså, det är ingen olyckshändelse. En olyckshändelse är typ, OJ Tove halkade på golvet och slog i huvet och dog! Misshandel med dödlig utgång är ingen olycksändelse.

olyckshändelse är nog fel ord, men misstag var det nog. att vara så arg på någon att du vill skada dem ordentligt är väldigt långt från att vilja döda någon.

med planerad misshandel skulle jag till och med vilja argumentera att det är viktigt att den du skadar överlever, då kan du se att de vet att du skadat dem efteråt.

har ni sett kvinnor slåss? och då menar jag slåss på riktigt. jag växte upp i england, där slåss faktiskt kvinnor. hår slits, högklackade skor är vanliga vapen osv. det är inte vackert, och det är bra mycket mer bittert än när män slåss.
Citera
2023-01-11, 01:40
Medlem
HomoDeuss avatar
”Förlåt - jag bara misshandlade henne lite, sedan råkade hon dö. Det var en olyckshändelse!”

Sorry, inget nobelpris till dig i det här livet. Men du får iaf leva det, till skillnad från Tove.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in