2023-01-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Litar du på en domstol i Nigeria? Om ja, så tror du på att Yanukovich verkligen var skyldig till högförräderi. Om nej, så betraktar du faktat att han blev dömd som brus. Varför behöver jag förklara detta?

Undrar nästan om du tog Nigeria som exempel eftersom Ryssland har erbjudit dom hjälp av Wagner
för att hålla ordning och sköta säkerheten i landet.
Nej han blev avsatt av sitt eget folk för att han försökte lura dom på det han först lovat.
Och det var hans egen domstol som avsatte honom.
Citera
2023-01-10, 21:11
Medlem
platyzmas avatar
Hur går det där i Soledar, är allt snack bara Rysspropaganda som vanligt eller?
Citera
2023-01-10, 21:12
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Ukraina är ett land med en BNP/capita 10-20 ggr lägre än USA. Där finns varken olja, guld eller andra sällsynta tillgångar, däremot 40 miljoner invånare som skulle behöva hjälp med allt. Tanken att ”hade inte kärnvapen funnits så hade Ukraina varit Amerikanskt sedan länge” är så bisarr att den bara passar om man är ryss eller har liknande imperiedrömmar.

USA har noll intresse av Ukraina militärt eller ekonomiskt, vilket vi också såg i den mycket lama reaktionen på Rysslands invasion av Krim. Baltikum och Polen i Nato, visst, men Ukraina fyller inget behov, däremot skulle det kosta.

Jag tror (notera tror) att du inte har helt rätt där.
Såvida du inte anser jordartsmetaller, olja och inte minst världens 2:a största gasfält efter Norge, som värdefullt. Detta finns i östra Ukraina samt i Azovsjön.
Citera
2023-01-10, 21:12
Medlem
Yanukovic riskerade väl framförallt förskingring/korruptionsåtal även om förräderi är vad många ukrainare ser som hans specialitet.
Citera
2023-01-10, 21:14
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Undrar nästan om du tog Nigeria som exempel eftersom Ryssland har erbjudit dom hjälp av Wagner
för att hålla ordning och sköta säkerheten i landet.
Nej han blev avsatt av sitt eget folk för att han försökte lura dom på det han först lovat.
Och det var hans egen domstol som avsatte honom.

Vad menar du med att det var hans egen domstol som avsatte honom?
Citera
Avstängd
Citat:
Litar du på en domstol i Nigeria?

Det är en mycket svag jmf, EU har ju jobbat med demokratifrågor tillsammans med ukraina länge.

Citat:
Om ja, så tror du på att Yanukovich verkligen var skyldig till högförräderi.
Det är nog snarare formalia, hans handlingar definerar ju hans högförräderi.

Citat:
Om nej, så betraktar du faktat att han blev dömd som brus. Varför behöver jag förklara detta?

Det är ju ett synnerligen svagt argumentationsfel du ställt upp, men från botten kan man väll bara sprattla antar jag, (eller jobba sig upp)
Citera
Medlem
Citat:
Du vet kanske inte vad repatriering betyder? Det är annars hett i alt-höger kretsar i Sverige vad jag förstår. Pengar för att flytta, ex ge alla i Rosengård pengar för att flytta till det land där deras kultur är i majoritet. Dvs man hade kunnat ge varje ryss i Donbass 500 lax om de packat och flyttar hem. Då spenderar de pengarna i Ryssland på att köpa ny bostad, m.m. Och det går inte så lätt för ryska eller ukrainska staten att sno en del av pengarna heller.

Jag menar inte det som ett seriöst förslag, det visar bara hur dumt detta kriget är, det är ännu dummare än förslaget att repatriera.
Jodå, jag har full koll på det, men du förstod inte vad jag menade.
Men det skulle sluta på det sätt som jag skrev i det tidigare inlägget eftersom ryssar är inblandade.
Vi släpper det nu då den diskussionen inte leder någon vart.
Citera
2023-01-10, 21:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Nja, så länge som sverige hade en försvarsmakt så ingick jag i den under många år, nu när vi aktivt är en krigsmakt som deltar i andras länders krig så då avstår jag...

Ryssen har aldrig gjort oss ont, de har sålt billig olja till oss... Det är militären som blåst upp hotet för att få högre anslag.... ( jag har ju varit verksam i organisationen och har insikt).

Det är dags att du kommer med några fakta om detta.
Citera
2023-01-10, 21:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Ja inte älskar vi ryssarna i alla fall, ni med ert konstiga tänk. Och förstås ännu mindre efter invasionen av Ukraina.
Kommentar:
det tragiska är att en gång i tiden hade Ryssland kultur att erbjuda: musik, litteratur, vetenskap. Sedan kom Lenin och Sovjetunionen och här är vi nu, med ett Ryssland som inte erbjuder någonting förutom råvaror till omvärlden.

Ingen läser vad de skriver, lyssnar på vad de säger, köper vad de tillverkar och nästan ingen besöker dem. Trots detta så gör deras grandiosa självuppfattning och stormaktsdrömmar att de tror att vi vill tvinga på dem pride-parader och genustänk. Sanningen är mycket värre än så: vi skiter helt i dem och vad de gör. Ja, så länge de håller sig på mattan och inte jävlas med sina grannar.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-01-10 kl. 21:25.
Citera
2023-01-10, 21:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Kanadas försvarsminister meddelade nyss att de ska beställa ett Nasams för att ge till UAF. Börjar bli rätt så mycket modernt luftvärn nu för UAF alltså.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1612894612141514758
Citera
2023-01-10, 21:19
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Om du överhuvudtaget snappar upp något "snack" i Västmedia + Flashback, som jag antar att du använder, om att Ukraina skulle ha motgångar så kan du räkna med att Ukraina har REJÄLA MOTGÅNGAR.

Precis samma som att när Ryssland uttalade sig om att ha förlorat 60 soldater i HIMARS attacken, så kan du tiodubbla det, stämde mycket riktigt runt 4-600 var det.

Det går med andra ord åt helvete i Bakhmut och Soledar för Ukraina, men det är inget som är direkt avgörnade. Det är andra faktorer än slag om byar/städer.
Så nu kommer Ukrainska ursäkter att rada upp sig, gamla klipp kommer spelas på twitter, ursäkter om att de inte var viktiga städer etc.

Motgångar har nog Ukraina, men ingen av byarna är ju ens förlorade. Vad vinner Ryssarna på att bli slaktade där?
Citera
2023-01-10, 21:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag tror (notera tror) att du inte har helt rätt där.
Såvida du inte anser jordartsmetaller, olja och inte minst världens 2:a största gasfält efter Norge, som värdefullt. Detta finns i östra Ukraina samt i Azovsjön.
Jo, jag har läst om det där gasfälten. Men om de vore så värdefulla, är det inte ytterst märkligt att Ukraina inte exploaterade dem mellan 1991-2014 utan i stället köpte gas av Ryssland i utbyte mot militärbaser på Krim?

Sverige har också en massa naturtillgångar, t.ex. uran i mängder, som inte lönar sig att plocka upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in