2023-01-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Usch, ja.

Jag blir upprörd av hennes iskalla beteende.
"– Det fanns inte uppsåt eller avsikt att någon skulle dö, så efter det uppstod panik i lägenheten, vilket gjorde att min klient fattar dåliga beslut och erkänner nu gravfridsbrott."
//
"– Hon har nekat tidigare, för att min klient mått dåligt i häktet och varit isolerad dygnet runt. Och nu har hon börjat må lite bättre och orkat berätta hur saker och ting var och varför det blev som det blev, säger Sangborn."
https://www.svd.se/a/ve3AmX/haktads-mobil-sparad-till-fyndplats-i-vetlanda

Jag hoppas att åklagaren kan bevisa motsatsen.

- Obduktionsresultatet? Vad säger rättmedicinska läkaren?
- Vad säger undersökningarna/vittnenas uppgifter om tidsintervallet mellan dunsar/sparkar och tid innan JJ kommer ner i trappen. Grannen säger först springer, och sen ändrar sig till att JJ går... verkar lite nervös, micklar med sin mobil
- men sen säger han att hon pratar på, åker med till Donken och snackar med ngra kompisar
- vad säger MH?
- JJ säger inget till grannen på hans direkta fråga, tvärtom. Bortförklarar allt...
- Verkar hon i panik??????????????????
- Vad berättar killarn vid Mc Donalds?
- Hur beskriver JJs pappa henne dagen efter?
- Hur beskriver hon beskriver att hon cyklat hem och att de avslutade i vänskap? Verkade hon som vanligt? Eller tyckte de att hon verkade konstig?

- Och allvarligt, hur ska man må när man åker med en död kropp som man dumpar? För att dagen efter rida dit för att kolla? Iskallt beteende ur många aspekter, inte alls ett beteende hos en som fått panik i mitt tycke.

- Hur beskriver häktespersonalen JJ?
- Vad framkom på P7:an? Verkade hon må sååå dåligt som hon själv beskriver?
- Eller kan åklagaren visa att det är NÄR JJ KONFRONTERAS MED BEVISNING som hon inser att spelet är över, och det enda hon u kan gära är att föröka få det till vållande, allt för att slippa livstid?
- Och varför skulle JJ må bättre nu, när tvärtom säcken håller på att knytas ihop?

Jag hoppas att Rullman kan samla ihop många indicier på att JJ inte alls agerat i panik när hon beslutade att ljuga och dumpa mm. Att JJ inte alls undanhållit sanningen pga av isoleringen, utan nu anpassar sin version eftersom hon ser att spelet är över. Hon kan orimligen må bättre allteftersom, utan inser att hon riskerar livstid!

Hennes agerande efter mordet kommer ligga henne till last. Men det är väl sådan hon är som person. Bort med hennes egna problem, utan hänsyn till andra. 99/100 hade agerat på annat sätt genom att påkalla hjälp om det nu är som hon säger, en olycka!

Oerhört kyligt agerande att bara minuter efter mordet kam sitta och kallprata med grannen, och sen ber honom stanna någon minut så hon kan säga hej till sin kompis i en annan bil! Och som du säger, dagen efter rida förbi liket för att förmodligen kontrollera om hon syns från vägen.

Nä, hennes ord ska man inte lita på. Alla ord som lämnar hennes mun är formade utefter vad som är bäst för J.
Citera
2023-01-10, 17:46
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är märkligt om inte JJ i sin bekännelse skulle nämna Majas inblandling om hon också är skyldig
Vilket hon inte gjort så därför blir jag tveksam om Majas inblandning

JJs advokat nämnde inte MH ö h t, vilket naturligtvis lämnar en öppning för komplettering från JJ. Efter att MH yttrar sig.

JJ erkände minsta möjliga, och lämnade fältet så öppet som möjligt, är känslan.
Senast redigerad av argusmaximus 2023-01-10 kl. 17:48.
Citera
2023-01-10, 17:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I mitten av denna artikel står,
Den 18-åriga kvinnan som också är misstänkt för Toves död forsätter att neka till brott.
– Hon har inte ändrat sin inställning, säger advokat Mikael Svegfors.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/misstankt-for-mordet-pa-tove-erkanner-gravfridsbrott-och-misshandel
TACK!
Citera
2023-01-10, 17:52
Medlem
Det är ju extremt provocerande att Sangborn försöker sätta nån offerkofta eller försöker ingjuta nån känsla av att JJ har ångest över det inträffade, hur ledsen och dåligt hon mått, att hon varit isolerad länge etc... det köper jag inte för fem öre

hon kanske mått dåligt, men de är ju inte för att TT "råkade" dö utan för att som hon säger hennes liv är förstört
Senast redigerad av anteanti 2023-01-10 kl. 17:56.
Citera
2023-01-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Är det något fel att det står om det var en negress? Nu var det 2 invandrare och då får du svälja det.

Snarare du som behöver svälja att det inte är två invandrare.
Citera
2023-01-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Man får intrycket att du på nåt sätt ändå tar för givet att hon inte är inblandad (skyldig) bara för att hon är en blott 18-årig "gymnasietjej"?

Det skiljer väl endast ett par år mellan henne och den unga kvinnan som nu erkänt att Tove avled i hennes lägenhet. Sen när blev ringa ålder ett argument för troligtvis oskyldig?
Med den där logiken skulle fallet James Bulger aldrig ägt rum.

MH kan i teorin ha haft full vetskap om vad som hände Tove utan att vara direkt inblandad i hennes död. Kanske hjälpte hon till med transporten av den döda kroppen? I teorin kan hon kanske ha förträngt händelsen? Människor reagerar olika när de ställs inför ett trauma.

Då har di fått fel intryck. Jag tar absolut inte för givet att MH är oskyldig. Det finns saker som talar för och emot. Just nu landar jag i att hon iaf att hon till stor del är oskyldig. Det finns många hemska fall där barn och ungdomar mördar. Där brukar gm har empatistörningar eller andra allvarliga psykiska störningar. M har inte visat på något aggressivt utåtagerande beteende förutom mot sig själv. Hon beskrivits som omtänksam.

Ja i teorin kan M varit den som slängde ett handfat i huvudet på T så hon avled.

Ja, hon kan faktiskt ha förträngt händelsen. Jag tog upp det tidigare faktiskt. Nu flaggade iof inte läkaren för det i den lilla sinnesundersökningen. Inte omöjligt, men ganska långsökt.
Citera
2023-01-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Räknas man som ungdom vid 18 år ?

Under 21 har det väl varit historiskt, men ungdomsrabatten är väl slopad nu.
Citera
2023-01-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det är ju extremt provocerande att Sangborn försöker sätta nån offerkofta eller försöker ingjuta nån känsla av att JJ har ångest över det inträffade, hur ledsen och dåligt hon mått, att hon varit isolerad länge etc... det köper jag inte för fem öre

hon kanske mått dåligt, men de är ju inte för att TT "råkade" dö utan för att som hon säger hennes liv är förstört
Det är ju lixom en advokats arbete!
Citera
2023-01-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Jag tänker, scenariot är att du är på fest. Du är runt 20 år, en man som är äldre och större än dig är hotfull, kanske våldsam, du är trängd och känner dig hotad till livet, du tar staken och svingar till.

Menar inte att det är såhär det gick till.
Menar att det finns omständigheter som kan förmildra och rättfärdiga användandet av tex, en ljusstake i glas som avvärjade hotet med ett slag.

Va? En vettig (och rädd) person försöker naturligtvis att ta sig därifrån fort som tusan. Inte gå till motattack mot karln.
Citera
2023-01-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Jag tror att utredarna kommer aldrig kunna fastställa bortom allt rimligt tvivel vem av de misstänkta som gjorde vad, att en av telefonerna pingat vid fyndplatsen trodde jag att det vetat sedan länge? Så varför en av dem nu erkänner misshandel men inte mord vet jag inte men uppenbarligen har mer bevis mot någon av dem tillkommit men inte tillräckligt för att direkt kunna peka ut mord, och vem av dom som mördat.
Fast nu har ju JJ erkänt misshandel som LEDDE till att Tove dog ” att hon fick panik”
Pga att Tove dog…. Då är det ju klart vem som dödat henne enligt mig.
Citera
2023-01-10, 18:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag kan ha helt fel om henne som person. Men efter att ha läst hennes P7 har jag svårt att få ihop att hon skulle klara av att hålla tyst samt neka till brott så länge om hon var skyldig. Hon är en 18 årig gymnasietjej som är skör, obegåvad, lider av ångest och självskadebeteende. I min bok ska inte en sådan person klara av att hålla ihop en lögn så länge utan att bryta ihop.

Jag tror att Rullman tar det säkra för det osäkra. Inför åtalet tror jag han ändrar rubriceringen för MH till antingen medhjälp till mord ellr skyddande av brottsling.
Jag skulle kunna tänka mig att M är så psykiskt slut att hon varken orkar protestera eller tänka någorlunda klart och att det då är enklare att neka än att behöva utveckla några svar. Att hon är så less på FLs traggande om och om igen om samma sak att hon inte ens pallar lyssna.
Citera
2023-01-10, 18:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är märkligt om inte JJ i sin bekännelse skulle nämna Majas inblandling om hon också är skyldig
Vilket hon inte gjort så därför blir jag tveksam om Majas inblandning
Det tycker jag också är lite lurigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in