2023-01-10, 13:03
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag har inte följt det här fallet så noga men läste idag på Aftonbladet att den ena kvinnan erkänner vissa omständigheter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eJ5K0a/20-aringen-andrar-installning

Den 20-åriga kvinnan erkänner alltså gravfridsbrott, att BO avled i hennes lägenhet och att misshandel ägt rum men nekar till mord?

Har dödsorsaken framkommit? Eller har den inte gått att fastställa?
Hon menar väl att det inte var "meningen" då?
Citera
2023-01-10, 13:03
Avstängd
Jag tror fortfarande på att kvävning med lite brottning är orsaken till döden, inget blod i lägenheten således
Citera
2023-01-10, 13:04
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det var väl väntat att någon av dem förr eller senare inte skulle stå pall för trycket.

Att det är JJ som erkänner kommer väl egentligen inte heller som någon direkt överraskning -- det bekräftar det som har .misstänkts länge att hon var den drivande parten.

JJs bortförklaring om "olyckliga omständigheter" som gjorde att Tove dog köper jag överhuvudtaget inte. Tove misshandlades medvetet och brutalt så till den grad att hon avled. Det finns inga ursäkter eller förmildrande förlopp.
Att hon erkänner gravfridsbrott förstod man redan då uppgiften om ändrad inställning till brottet kom upp.
Att det skulle röra sig om en olycka har även jag svårt att köpa, då hon så medvetet gjorde vilseledande manövrar under mordnatten.
Och MH bör ju vara insyltad på ett eller annat vis då hon fortfarande är häktad, bevisning bör finnas även mot henne.
Citera
2023-01-10, 13:06
Medlem
snooper123s avatar
Det är det väl upp till åklagaren att kunna bevisa att det visst var meningen att Tove skulle dö...

"Att dom begick gärningen med uppsåt"
Citera
2023-01-10, 13:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det var väl väntat att någon av dem förr eller senare inte skulle stå pall för trycket.

Att det är JJ som erkänner kommer väl egentligen inte heller som någon direkt överraskning -- det bekräftar det som har .misstänkts länge att hon var den drivande parten.

JJs bortförklaring om "olyckliga omständigheter" som gjorde att Tove dog köper jag överhuvudtaget inte. Tove misshandlades medvetet och brutalt så till den grad att hon avled. Det finns inga ursäkter eller förmildrande förlopp.
Brutal misshandel tror jag inte på, mild misshandel o avslut via stryp
Citera
2023-01-10, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
JJ erkänner gravfridsbrott och misshandel, med ej uppsåt att döda enl P4 Jönköping precis. Direktsändning så ej länk.

Transkription, SR P4 Jönköping:
"Den tjugoåriga kvinna som är en av dom två kvinnor som tros vara inblandad i 21- årigas Toves död i Vetlanda erkänner nu brott. Tidigare har hon nekat. Den tjugoåriga kvinnan medger att hon begått brott mot griftefriden och att hon misshandlat Tove, men inte haft uppsåt att döda. Det uppger hennes försvare Clea Sangborn under omhäktningsförhandlingen i Eksjö Tingrätt.

Advokaten säger också att den 20- åriga kvinnan mått mycket dåligt under tiden i häktet och vill inte gå med på en omhäktning. Tidigare under tisdagen omhäktades den 18- åriga kvinnan, som även hon misstänkts för mord och brott mot griftefriden, men hennes inställnng till misstankarna har inte hennes försvarare Mikael Svedfors velat kommentera.

Åtal i fallet ska vara väckt senast den 26 januari.

/Therese Hedin P4 Jönköping.
"
https://sverigesradio.se/jonkoping

Så hon erkänner misshandel och gravfridsbrott.

Så varför ringde hon inte 112???

Gjorde hon hjärtlungräddning?

Någon paniksituation uppstod INTE, enligt mig. Hon åkte ju för fasiken till Mc Donalds, snackade och hade sig. Lämnade MH med Tove, istället för att försöka få hjälp.

Dessutom tror jag att sparkarna tyder på att Tove kämpat för att få luft, vilket inte kan ha missuppfattats av NÅGON. Grannarna som inte ens var där blev ju oroliga!

Nä, jag tror inte en sekund på henne!!

Svt:
" Under häktningsförhandlingen i Eksjö tingsrätt på tisdagen erkände hon gravfridsbrott."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/omhaktningsforhandling-for-kvinnorna-som-misstanks-for-mordet-pa-tove-i-vetlanda

Ab:
"Däremot erkänner hon misshandelsbrott."
//
"Nu medger den 20-åriga kvinnan att Tove dog i hennes lägenhet efter en situation där någon form av misshandel har uppstått.

Sedan fick hon fullständig panik och bestämde sig för att gömma Toves kropp.

– Att målsäganden dog var dock aldrig meningen, säger kvinnans advokat Clea Sangborn.
"

"Clea Sangborn uppger också att 20-åringen mått mycket dåligt i häktet."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1035736

Ja, jag tror att hon mår mycket dåligt pga av att hon upplever att hennes liv är förstört. Det är möjligt att det inte var menngen från början att döda Tove, men jag tror att hon mycket väl visste att Tove höll på att dö.

Hennes sätt att agera efter visar på en total liknöjdhet till att försöka rädda Tove, visa på rädsla efteråt. Hon verkade nervös enligt grannen, men pladdrade på, ljuger och köper en förbskad hamburgare.

Var ser man ledsamhet, ånger, rädlsa, eller allra mest: Hjälp oss!!
Citera
2023-01-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det var som väntat, dvs att minimera sin skuld till "olyckliga omständigheter" till någon form av misshandel som ledde till Toves död.
Tror fortfarande på grepp bakifrån, dvs armen lagd runt halsen när hon skulle lämna lägenheten och att någon av de mgm sen satte sig på hennes bröstkorg och ströp henne. Ska bli mycket intressant att få läsa denna fup så småningom.

Så här har alltså JJ suttit i 3 månader och förnekat all inblandning tills nu då hon insett att det är kört och kanske fått råd av Clea att komma på en förmildrande historia och kokat ner det hela till "olyckliga omständigheter". Hon är verkligen kall denna JJ
Jag tror att utredarna kommer aldrig kunna fastställa bortom allt rimligt tvivel vem av de misstänkta som gjorde vad, att en av telefonerna pingat vid fyndplatsen trodde jag att det vetat sedan länge? Så varför en av dem nu erkänner misshandel men inte mord vet jag inte men uppenbarligen har mer bevis mot någon av dem tillkommit men inte tillräckligt för att direkt kunna peka ut mord, och vem av dom som mördat.
Citera
2023-01-10, 13:13
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Guldläge för JJ att hävda att TT levde när hon drog till donken o död vid återkomst.
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av convict76

Guldläge...hahaha, knappast va!

Hon har garanterat erkänt dom faktiska omständigheterna redan (misshandel osv) men menar på att det endast var olyckliga omständigheter som gjorde att Tove dog.

Precis, långtifrån guldläge. Detta kan bli mord om åklagaren sköter korten rätt och slår hål på JJ:s fortsatta lögner.
Citera
2023-01-10, 13:13
Medlem
Om MH erkänt verkar inte framgå då hennes advokat inte uttalar sig. Men gissningsvis.

JJ har en skicklig advokat har jag hört.
Intressant att Clea säger till aftonbladet att JJ var arg på T och berättat varför i förhör..Man undrar över ilskan?

Jag trodde hon skulle skylla allt på MH.
Citera
2023-01-10, 13:14
Medlem
okok1s avatar
Vet man hur hon dog? Var det våld eller kvävning?
Citera
2023-01-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Det intressanta är ju att få fram dödsorsaken och övriga skador

Är det ex en bruten käka och sen skador efter att nån ramlat och slagit i huvudet i ett bord så kan man ju faktiskt hävda att meningen inte var att någon skulle dö.

Är det däremot typ strypskador, massor av våld mot huvudet eller liknande så får man ju rätt svårt att få det argumentet att flyga.
Om jag inte minns fel så i fallet med Gabby Petito som blev strypt så gick det inte att peka ut pojkvännen trots att det var han som var med henne. Men han erkände ju delvis i ett brev innan han sköt sig själv. Så, även om Tove är strypt så behöver man bevis på vem gjorde det
Citera
2023-01-10, 13:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
För er som vill följa förhandlingen så är det live på aftonbladet där de säger att de kommer vara där resten utav dagen och att JJs förhandling fortfarande pågår bakom stängda dörrar i detta nu.

De säger i inslaget att 20- åringen omhäktades alldeles nyss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in