2023-01-10, 10:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Visst händer det att folk tar sitt liv i trafiken men han hade väl varit på någon fest innan och det låter inte så troligt att man drar iväg på en fest om man bestämt sig för att ta livet av sig i närtid. Mer troligt att det är mobilsurfande, alkohol eller "ny" bilteknik som är orsaken. Med ny bilteknik så tänker jag på sånt som nyare bilar har där det finns varianter av autopilot med funktioner som håller bilen innanför linjer och sånt
Det är tvärtom vanligt att man gör just sådant när man bestämt sig för att ta sitt liv. La Belle Indifférence.
Citera
2023-01-10, 10:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Eller att han helt enkelt fått sladd. Kollar man dashcams osv på folk som tappar kontrollen tycker jag ofta man ser folk sladda höger och vänster ett par gånger innan de kör av vägen. Ganska typiskt enligt mig.

Vet inte vad fenomenet heter, men gissar att det beror att man håller på och sladdar av åt ena hållet, överkompenserar med ratten, får lite grepp och slungas över till andra sidan, sen upprepas det.
Menar typ som här: https://youtu.be/gbN3drqcBAw?t=53, eller här https://youtu.be/y4_3LNvglLA?t=18 . Bara första exemplena jag hittade, men finns otaliga. Särskilt när det gäller effektstarka bilar på halt väglag vilket det var. Särskilt troligt eftersom han bara haft bilen ett par månader och antagligen inte är van vid den.

Det som talar emot den teorin är dock att vittnesuppgiften bara säger att han bytte mellan körfälten. Man ser ju ganska tydligt om en bil får sladd, så om det var så är det ju ganska rimligt att skriva med.

En annan grej som talar emot självmord är dock att han i så fall valde att krocka med ett annat fordon. Vet inte om det finns statistik, men känns ju mer logiskt att orsaka en singelolycka om man har de planerna.
Det är vanligt att man sladdar fram och tillbaka därför att man överkompenserar. Men här beskrivs att han kört över till fel vägbana och sedan kört tillbaka. För att sen hålla sig i sin körbana och i sista stund svänga in i fel körbana igen. Visa mig lite dashcam från när folk sladdar på det viset. Ja, eftersom du säger att det är så vanligt blir det en barnlek att länka mig tre exempel.
Citera
2023-01-10, 10:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Typiskt beteende för trött förare att vingla över i fel körfält, full var han inte men bakis efter allt festande hela natten. Grimlund fick inte sova ut ordentligt och slumrade därför till bakom ratten när han körde hem.

När han sen vaknade till, så var han redan krossad av lastbilen.
Han var så trött att han inte kunde hålla sig i rätt körfält men han lyckades ändå hålla sig på vägen tills exakt i rätt tid för att frontalkrocka med en lastbil. Jo, det låter troligt.
Citera
2023-01-10, 10:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tvekade
I vilket sammanhang tvekade du? Du får utveckla.
Citera
2023-01-10, 10:56
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
På nyare, välutrustade bilar finns säkerhetssystem som går in om föraren under en viss period framför fordonet mindre säkert. Allt från kameror som läser vägen framför, förarens ögon, sensorer som mäter hur kraftigt och när pedaler, ratt och reglage används. Detta går oftast inte att manuellt koppla ur med en knapp i kupén.

Bilen agerar allt ifrån förslag till rastplats till att gripa in hård genom att styra bilen intill höger vägkant och stanna. Vissa med blinkande display och hög varningston, andra mer diskret.

Vad som egentligen hänt vet bara föraren själv och han dog. Förhoppningsvis har Porsche en inspelningsfunktion som tar bilder från bilens kameror, ljud från kupén och data från alla sensorer. Dessa data brukar vara skyddade och låsta för alla utom Porsche.
Jag vet inte vad du vill säga med ditt inlägg.
Citera
2023-01-10, 10:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
På Instagram ser han grå och blek ut jämfört med frun som har ett mycket friskare utseende.

Helt klart att stress och dryckesvanor har satt sina spår i honom. Stroke och hjärtattacker kan komma plötsligt och Patrik hade kört hårt med kroppen dagen innan, både fysiskt med hockeyn och efteråt med mat och alkoholhaltiga drycker. Det kan ha utlöst sjukdomstillståndet som orsakade kraschen.
Min killgissning är att han tröttnade så enormt på all uppmärksamhet kring sitt utseende de 2-3 första säsongerna i lyxfällan, han var fantastiskt snygg med stor utstrålning, att han medvetet gick ner sig utseendemässigt för att överleva bland damerna och på nätet. För efter några säsonger så såg han så mycket tröttare och vanligare ut. Han hade extrem, bra, utstrålning de första säsongerna typ en Marlboro Man-modell.

Många fler än jag som noterade detta på sin tid och ingen slump att det var 17000 läsare i denna tråd igår och hela FB gick ner.
Citera
2023-01-10, 10:59
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Han spelade alltså lite hockey på lördagen och sen då? Uppenbarligen åkte han inte hem till frun och de tre barnen - var sov han? Jobbigt om han och frun bråkade det sista de gjorde...
Citera
2023-01-10, 11:03
Medlem
Tragiskt. Nån som vet vad han körde för bil?
Citera
2023-01-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbs2022
Säg att han körde 80-90 och sedan fronta med en lastbil som kör 45 det är en jäkla smäll

Hade Patrick dålig ekonomi?

Nyligen förlorat mycket pengar?

Skuldsatt?

Alkoholproblem?

Depression?

Etc.
Citera
2023-01-10, 11:07
Avslutad
Nån som vet var exakt olyckan skedde?

edit

ok, här nånstans då alltså, i närheten av Björkhem. Ser inte så kurvigt ut, mer åt det rakare hållet
https://kartor.eniro.se/s%C3%B6k/l%C3%A4nsv%C3%A4g-990-mariefred
Senast redigerad av qaaq 2023-01-10 kl. 11:15.
Citera
2023-01-10, 11:13
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silopsilop
Ja som det ser ut nu så är det något åt det hållet som hänt.
Sen kan ju tekniken i bilen ha spelat in också.
Har man filhållning så kan vissa bilar göra "kast" när bilen ska "räta upp" sig och återgå till rätt läge på vägbanan.
Hur som helst så ser det ut att handla om en ren olycka och inget annat.

Precis! Filhållningsassistans kan rycka rätt bra i bilen och man gör nog rätt i att stänga av den om det är snorhalt ute.
Sedan kan sportbilar vara rätt lömska. I torrt väglag kan en sportbil (med rätt däck) ha gudomligt nästan odödligt väggrepp. Men i regn och halka kan samma bil vara totalt värdelös, där valfri gammal öststatsbil kommer att ha säkrare köregenskaper.
Jag tror också att det är en olycka baserat på retursladd.
Citera
2023-01-10, 11:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Bara nyfiken på hur denna tråd kan ha så många läsare?
Igår var det över 20000 läsare.
En fd programledare för ett tramsprogram dör i en olycka. Tragiskt naturligtvis,men har Patrik verkligen lämnat så stora avtryck på folk och samhälle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in