Citat:
Ursprungligen postat av
Barnabyhimself
Bra inlägg.
Babyn är född december 2022, beräknad mar 2023. Då ligger den väl i kuvös, tror en del ’förväxlar ’ det med respirator. Det är en kuvös man ser på bild/film.
Ja barnet ligger i kuvös på videos man såg. Men hon hade även en tub i halsen, den vita tejpen man såg i ansiktet och på tuben sitter där för att fixera tuben så den inte glider ut, då tub på dessa små barn inte är kuffade och kan åka ut. Därför sätter man tuben i mungipan med tejp över näsa och kinder. Den låg neråt i bild. Är man inte van att se såna här barn förstår jag att man missade att hon är intuberad på videon. Jo hon hade respirator.
Du förstår väl att ett barn född ca vecka 25 inte ligger utan andningshjälp då dessa barn har väldigt omogna lungor. Alla dessa barn ligger initialt intuberade för att sedan om dom klarar det, hamna i CPAP. Majoriteten av dessa barn behöver syrgas också och dom ligger i cpap för att hålla lungorna utspända. Skulle dom ligga utan cpap eller respirator så skulle lungorna kollapsa när dom är i den åldern. Dom ligger inte utan andningshjälp när dom är så små. Jag vet vad jag pratar om och som sagt även sett denna mammans inlägg.
Har tidigare jobbat på en neo-iva och jag tycker inte att ni ska uttala er om saker ni överhuvudtaget inte har koll på.