2023-01-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men nu är det ju båda föräldrarna som är anhållna, så nej inget "banadråp" då det är endast då modern dödat sitt nyfödda barn i närhet till förlossningen som detta kan användas.

Nu var ju frågan om försök till barnadråp ens är ett brott under svensk lag.
Citera
2023-01-08, 15:38
Medlem
Kan det vara så att föräldrarna ville bespara bebisen lidande i och med att hen var så dålig?
Citera
2023-01-08, 15:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Är inte en grimma andningshjälp då?

Airvo - hur tror du det kopplas och har för funktion?

Du kan väldigt lite.

Ja men det är, väl, inte ”livsavgörande andningsstöd”?
Citera
2023-01-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Jo men det är de väl? Bebisen får de för att den inte syresätter sig tillräckligt själv. Jag vet inte vad som händer om man inte gör de men antar att de kan bli skador och att bebis blir slö utan tillräckligt med syre och kanske till slut inte orkar andas?
Citera
2023-01-08, 16:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huspahav
Jo men det är de väl? Bebisen får de för att den inte syresätter sig tillräckligt själv. Jag vet inte vad som händer om man inte gör de men antar att de kan bli skador och att bebis blir slö utan tillräckligt med syre och kanske till slut inte orkar andas?

Grimma är väl ett ganska litet stöd. Jag tror inte att man snabbt dör av att grimman kopplas bort - då hinner syremättnaden först sjunka och personal kommer in.

Det är inte som att koppla bort en respirator.
Senast redigerad av Troian 2023-01-08 kl. 16:17.
Citera
2023-01-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exuviance
Sonden satt i näsan.

Jag följer denna mamman på insta där hon lagt upp väldigt mycket, och denna flickan har aldrig varit utan respirator eller cpap! Alltid legat med andningshjälp.

Sedan som jag förstått det alltid legat på en intensivvårds sal med personal i samma rum dygnet runt

Citat:
Grimma är väl ett ganska litet stöd. Jag tror inte att man snabbt dör av att grimman kopplas bort - då hinner syremättnaden först sjunka och personal kommer in.

Det är inte som att koppla bort en respirator.

Barnet har bara haft respirator och cpap enligt hennes instagram. Låg i respirator på den där videon vilket man såg tydligt om man vet vad man tittar på. Så era diskussioner här är helt irrelevanta.

Sådär små barn har nästan aldrig grimma. Det kommer mycket senare.
Senast redigerad av exuviance 2023-01-08 kl. 16:25.
Citera
2023-01-08, 16:48
Avslutad
Citat:

Var har JAG skrivit att det är det?
Citera
2023-01-08, 16:55
Medlem
Kan föräldrarna gett nåt konstigt i sonden? Eller försökt kväva barnet? Om barnet är kopplat till respirator som någon säger så borde varvet ligga inne på sal? Med personal inne hela tiden?
Citera
2023-01-08, 17:32
Medlem
Inthemiddles avatar
Som sjuksköterska på en vårdavdelning för barn, dock inte neo, så vill jag ge lite svar och egna resonemang utifrån mina erfarenheter.

Ni pratar om livsavgörande andningsstöd. Om syrgas, airvo/optiflow och respirator, vilket som räknas som vad.
Syrgas, via grimma, tratt eller ex en oxykidmask (vet inte om man använder mer än grimma på prematura barn), kan inte anses som ett livsavgörande andningsstöd. Barnet har en spontan (egen) andning men svårt att tillgodogöra sig optimalt med syre pga ex inflammation och/eller slem i de nedre luftvägarna.
Utan extra syrgas skulle barnet sannolikt ändå överleva (det beror ju givetvis på vilken saturationsnivå vi talar om, 75% eller 90% ex) men tillfrisknandet skulle kanske ta längre tid och barnet skulle må sämre.

Airvo eller optiflow är heller inget livsavgörande andningsstöd. Det kan bara ges till patienter som utan hjälp liksom vid syrgas har en spontan andning. Det airvon/optiflowen gör är att ge uppvärmd och uppfuktad syrgas med ett högre flöde ner i de nedre luftvägarna.
Detta är bra om man ex har mycket slembildning, det gör också andningen lättare eftersom det är lite mer "tryck" på luften som kommer via den. Den är också väldigt behaglig och man ser ofta hur patienterna (barn och vuxna) slappnar av när de får en sådan då luften också är varm och fuktig.

En respirator däremot är livsavgörande andningsstöd. De patienter som läggs i en respirator är de som inte andas själva. De har ingen spontan andning. Om de inte läggs i en respirator eller om den kopplas bort så dör de garanterat.

Jag har inte sett filmerna på flickan så jag vet inte vilken typ av andningsstöd hon har.
Oavsett så har jag svårt att tro att föräldrarna skulle kunna "fiffla" med det utan att det upptäcktes mer eller mindre omedelbart.
Jag arbetar inte själv på neo men jag vet att de mest prematura och mest vårdkrävande barnen är övervakade dygnet runt.
Då menar jag inte uppkopplade till en apparat där det finns en monitor att följa på sjuksköterskornas expedition som är ett annat rum (som det är på en vanlig vårdavdelning för barn) utan där finns personal i rummet hela tiden.
Just för att dessa små och sjuka barn kan bli kraftigt försämrade snabbt.

Då tänker jag att i så fall har de gett henne något via sonden. Matningen via sond gör föräldrar självständigt efter ett tag.
Det är det enda jag kan tänka att de skulle ha möjlighet att "fiffla" med utan att någon märkte det.
Så övervakade som dessa små skruttar är.
Citera
2023-01-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Som sjuksköterska på en vårdavdelning för barn, dock inte neo, så vill jag ge lite svar och egna resonemang utifrån mina erfarenheter.

Ni pratar om livsavgörande andningsstöd. Om syrgas, airvo/optiflow och respirator, vilket som räknas som vad.
Syrgas, via grimma, tratt eller ex en oxykidmask (vet inte om man använder mer än grimma på prematura barn), kan inte anses som ett livsavgörande andningsstöd. Barnet har en spontan (egen) andning men svårt att tillgodogöra sig optimalt med syre pga ex inflammation och/eller slem i de nedre luftvägarna.
Utan extra syrgas skulle barnet sannolikt ändå överleva (det beror ju givetvis på vilken saturationsnivå vi talar om, 75% eller 90% ex) men tillfrisknandet skulle kanske ta längre tid och barnet skulle må sämre.

Airvo eller optiflow är heller inget livsavgörande andningsstöd. Det kan bara ges till patienter som utan hjälp liksom vid syrgas har en spontan andning. Det airvon/optiflowen gör är att ge uppvärmd och uppfuktad syrgas med ett högre flöde ner i de nedre luftvägarna.
Detta är bra om man ex har mycket slembildning, det gör också andningen lättare eftersom det är lite mer "tryck" på luften som kommer via den. Den är också väldigt behaglig och man ser ofta hur patienterna (barn och vuxna) slappnar av när de får en sådan då luften också är varm och fuktig.

En respirator däremot är livsavgörande andningsstöd. De patienter som läggs i en respirator är de som inte andas själva. De har ingen spontan andning. Om de inte läggs i en respirator eller om den kopplas bort så dör de garanterat.

Jag har inte sett filmerna på flickan så jag vet inte vilken typ av andningsstöd hon har.
Oavsett så har jag svårt att tro att föräldrarna skulle kunna "fiffla" med det utan att det upptäcktes mer eller mindre omedelbart.
Jag arbetar inte själv på neo men jag vet att de mest prematura och mest vårdkrävande barnen är övervakade dygnet runt.
Då menar jag inte uppkopplade till en apparat där det finns en monitor att följa på sjuksköterskornas expedition som är ett annat rum (som det är på en vanlig vårdavdelning för barn) utan där finns personal i rummet hela tiden.
Just för att dessa små och sjuka barn kan bli kraftigt försämrade snabbt.

Då tänker jag att i så fall har de gett henne något via sonden. Matningen via sond gör föräldrar självständigt efter ett tag.
Det är det enda jag kan tänka att de skulle ha möjlighet att "fiffla" med utan att någon märkte det.
Så övervakade som dessa små skruttar är.

Bra inlägg.

Babyn är född december 2022, beräknad mar 2023. Då ligger den väl i kuvös, tror en del ’förväxlar ’ det med respirator. Det är en kuvös man ser på bild/film.
Citera
2023-01-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Bra inlägg.

Babyn är född december 2022, beräknad mar 2023. Då ligger den väl i kuvös, tror en del ’förväxlar ’ det med respirator. Det är en kuvös man ser på bild/film.

Ja barnet ligger i kuvös på videos man såg. Men hon hade även en tub i halsen, den vita tejpen man såg i ansiktet och på tuben sitter där för att fixera tuben så den inte glider ut, då tub på dessa små barn inte är kuffade och kan åka ut. Därför sätter man tuben i mungipan med tejp över näsa och kinder. Den låg neråt i bild. Är man inte van att se såna här barn förstår jag att man missade att hon är intuberad på videon. Jo hon hade respirator.
Du förstår väl att ett barn född ca vecka 25 inte ligger utan andningshjälp då dessa barn har väldigt omogna lungor. Alla dessa barn ligger initialt intuberade för att sedan om dom klarar det, hamna i CPAP. Majoriteten av dessa barn behöver syrgas också och dom ligger i cpap för att hålla lungorna utspända. Skulle dom ligga utan cpap eller respirator så skulle lungorna kollapsa när dom är i den åldern. Dom ligger inte utan andningshjälp när dom är så små. Jag vet vad jag pratar om och som sagt även sett denna mammans inlägg.

Har tidigare jobbat på en neo-iva och jag tycker inte att ni ska uttala er om saker ni överhuvudtaget inte har koll på.
Senast redigerad av exuviance 2023-01-08 kl. 18:45.
Citera
2023-01-08, 18:41
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Der kommer inte komma ett åtal om två veckor. Om åklagaren anser de misstänkta ska vara kvar i häkte kommer åtalsförlängning begäras. Häktningsfrågan ska prövas regelbundet, därför får åklagaren em åtalsfrist, i regel två veckor åt gången, och så håller det på å, i ett halvår eller ännu längre. Se RB 24:18 3 st

”Om inte åtal väcks inom två veckor ska rätten, så länge den misstänkte är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum hålla en ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt. Om det med hänsyn till utredningen eller av någon annan anledning är uppenbart att förhandling inom den nu angivna tiden skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids mellanrum.”
Exakt.
PS. Jag är lärare i juridik...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in