Citat:
Ursprungligen postat av
LennyMacKenzie
Jag vet egentligen inte mycket om fallskärmshoppning men har läst utredningen av den tragiska olyckan i september. Den slutsats jag som okunnig på området gör är ändå att olycksorsaken anses vara att losskopplingen av huvudskärmen och utlösningen av reservskärmen gjorts i fel ordning och då troligen på grund av att hopparen fått ett kraftigt stresspåslag efter felfunktion och kraftig rotation av huvudskärmen. Det jag då undrar är om det inte skulle gå att omöjliggöra fel ordning i det fallet? Skulle man inte kunna konstruera en spärr som gör att det inte går att dra reserven förrän huvudskärmen är losskopplad? Eller ses det som ännu en funktion som kan ställa till krångel och som riskerar att vara till mer skada än nytta? Det är alltså möjligt att det är en mindre bra idé men ändå det första som dyker upp i huvudet när jag läser om den här oerhört tragiska olyckan.
Det där får de som hoppar och riggar de moderna systemen svara på. Men man måste kunna dra reserven direkt (utan att koppla loss huvudfallskärmen först) om något skulle hända på låg höjd, t.ex. att man beordras lämna ett flygplan som får problem. I det fall huvudfallskärmen inte alls utvecklats kan man också dra reserven direkt. I andra fall så är reserven oftast kopplad att utlösas automatiskt vid losskoppling och reservdraget görs men behövs inte.
Jag tror att fler funktioner skulle trassla till systemen. Mer träning behövs så alla drar de två handtagen i rätt ordning. Reservdrag ingår i sporten och måste helt enkelt tränas så mycket att det inte ger extremt stresspåslag.