2023-01-07, 16:31
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Helt rätt, men när en av två känner sig lite lurad utan att ha papper på det så blir det konflikter och det ser vi nu. Så det är en sak vad som är skrivet en annan sak vad som sades dvs andemeningen när man skrev avtalet.

Man gör inte så om man vill göra affärer senare också, och om vi sedan läser vad en del skriver här om att väst gjort allt för ryssland och nu behandlar dom oss såhär så blir man lätt irriterad.

På FB är alla experter och noll självkritik eller ödmjukhet vilket gör att det inte blir bra diskussioner

Förvisso - och det var två intressanta artiklar som du länkade till. Framför allt Brookings-texten anser jag gav mig lite rätt i mitt postulerande. Där antyds det att Putin använder den här situationen "instrumentellt" i något slags inhemskt propagandasyfte. Han gör sig "dummare än vad han är" och spelar den sårade oskulden i det att han antyder att det skulle finnas en outtalad underförstådd mening som västmakterna har förbrutit sig mot, trots att den inte varit fäst på papper. Att vi har "svikit" (om än icke "brutit") fördraget, är således blott en åsikt och har som sådan ingen särskild vikt när det gäller hur avtalet ska tolkas principiellt. Där gäller bokstaven.

Dock kan det naturligtvis vara så att en sårad oskuld med vissa åsikter ibland för befäl 150 taktiska bataljonsstridsgrupper redo att kasta sig över diverse grannländer och därvidlag cyniskt använda sig av dessa åsikter som argument. Detta sker ju gudskelov inte så ofta, men tycks vara fallet denna gång.
Citera
2023-01-07, 16:32
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Jättesnällt, kopiera det till mig igen!
Kopierar in det igen då ni araber har svårt att läsa:
Källorna är skit. Samma källor som fortfarande inte ens får lov att kalla kriget i Ukraina för ett krig.
Intressant att användaren flashbackstasi svarade på exakt samma sekund som dig, kollegor? Eller bara bögkompisar som ryska pridemilitären?
Citera
2023-01-07, 16:36
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
En sak är 100% sann! Du läser inte alka inläggen i denna tråd!!
Nu är du i mångt och mycket tillbaka på ruta ett!
Jag har precis gjort några inlägg betr. Tjetjenien. Läs dessa!

Vad är anledningen till att Ryssland vill införliva Donbas inkl. krim????

Är det för att din "poopin" har storhetsvansinne??????
Varför har nästan 1,3 miljoner ryssar OCH ukrainare i denna region flytt till Ryssland.????

Varför har närmare 14.000 fått sätta livet till i interna strider i Ukraina sedan euromajdan 2013 ????

Varför har ryssar i denna region fått flera rättigheter indragna???

Och du svamlar om "Terrorn ryssland eldar på"..........

Jag läser alla inlägg i denna tråd, jag valde att svara på ditt inlägg. Problem med det? Ryssland anledning av införliva Donbas och Krim betyder inte ett skit, för dessa regioner tillhör Ukraina. Punkt och slut.

Om du är orolig för dom som dött i Donbas så måste du nästan fråga Ryssland varför dom understödjer terrorister där?

Du svarade inte på vilken Terror det fanns i dessa områden INNAN den olagliga annekteringen av Krim 2014?

Du svarade inte heller på hur många presidenter ditt älskade Ryssland har haft dom sista 21 åren?

Du har inte heller svarat på varför det inte var okej för Tjetjenien att bli självständigt när dom ville det? Vad gjorde Ryssland med Grozny när folket i Tjetjenien ville bli självständiga? Var du lika orolig för dom oskyldiga som Ryssland mördade i Tjetjenien som du var för dom som dött i Donbas?
Citera
2023-01-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Varför tror du att Ukraina skulle hålla ut så länge?

För att dels dom har stora mobiliseringsreserver och dels att det tillförs vapen från många länder. Ukraina blir starkare hela tiden och det utbildas minst 10.000 soldater i GB.

Det blir ingen vanlig kanonmat som tillkommer.
Citera
2023-01-07, 16:38
Medlem
Citat:
Nedan är också högintressant då Putin mig veterligen aldrig sagt att väst brutit något avtal utan han har använt orden att dom lurade/svek oss vilket är sant.

https://www.brookings.edu/blog/up-front/2014/11/06/did-nato-promise-not-to-enlarge-gorbachev-says-no/

https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early
Ja, Sovjet var ändå i underläge för att förhandla fram ett avtal. Den ekonomiska kollapsen gjorde att de var beroende av Europeisk och amerikansk stöd.
Nato var egentligen en försvarsallians mot Sovjet under kalla kriget.
Sovjet försvann, kalla kriget tog slut och Nato expanderade sig till så gott som alla östeuropeiska länder!!
Varför?!
Är Nato är försvarsallians som den borde vara? eller snarare en aggressionsallians som har som syfte att provocera fram krig!
Citera
2023-01-07, 16:41
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag läser alla inlägg i denna tråd, jag valde att svara på ditt inlägg. Problem med det? Ryssland anledning av införliva Donbas och Krim betyder inte ett skit, för dessa regioner tillhör Ukraina. Punkt och slut.
Fast det gör dom inte, att du tycker att dom gör det är en annan sak.
Citera
2023-01-07, 16:42
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ja, Sovjet var ändå i underläge för att förhandla fram ett avtal. Den ekonomiska kollapsen gjorde att de var beroende av Europeisk och amerikansk stöd.
Sovjet försvann, kalla kriget tog slut och Nato expanderade sig till så gott som alla östeuropeiska länder!!
Varför?!
Är Nato är försvarsallians som den borde vara? eller snarare en aggressionsallians som har som syfte att provocera fram krig!
För att amerikanerna har som mål att stycka upp Ryssland i små USA-kontrollerade delar.
Citera
2023-01-07, 16:45
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Varför?!

Förstår du inte varför NATO expanderade och varför framförallt varför de forna ockuperade länderna ville gå med där låter det som du varit utsatt för rysk historieundervisning?
Oavsett måste du acceptera faktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är du som inte förstår hur stor del av den här kriget som är påeldad av unga män som söker äventyr och pengar och tror att de blir män av att vara i krig.
Den har jag inte hört förut. Unga äventyrslystna män. Förut var det globohomojudenazistsatanister som forskar fram biovapen. När kommer det fram att det egentligen är underjordiska rymdödlor?
Citera
Medlem
Kan någon förklara - hur kan Putin förlora ansiktet.

Kan en bevisad ljugare förlora ansiktet.

Putin vill avnazifiera Urkaina - men varför skall han inte avnazifiera usa där det finns
(ny)nazister o ungern där det bevisligen finns nynazzar.

Putin verkar anse sig ha rätt att bestämma över folks åsikter i andra länder
men varför då inte alla länder?

Ryssland är rikt - har gas o råvaror mm mm mm - varför har man inte nöjt sig med att tjäna
pengar på detta o köpa upp vad man vill ha i andra länder - typ som oligarkerna men i statlig/företagsskala
Citera
2023-01-07, 16:46
Medlem
Rundt 40 Wagners ligger strødd ved Bahkmut.

https://twitter.com/clashreport/status/1611707255568695297
Citera
2023-01-07, 16:46
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Fast det gör dom inte, att du tycker att dom gör det är en annan sak.

Jaså? Vi säger att Poopin får för sig att han vill annektera Gotland. Då är det bara för Poopin att göra det och vi ska acceptera det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in