2023-01-07, 01:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Att köra runt med KIA innebär alltså att sköta sig i svenskans ögon? Så om jag som invandrare kör en RS6:a är jag per definition kriminell? Är det så svårt att tjäna ihop 1 miljon kronor i Sverige, även om man är en vanlig knegare? Säg att en viss invandrare tjänar medianlönen 33000 kr. Om man jobbar över, vilket invandrare gör mycket oftare än svenskar, kommer man lätt upp över 40k. Efter skatt blir det 30k i plånboken. Unga invandrare lever oftast kvar hos sina föräldrar och därmed slipper räkningar och matkostnader. Lägger man undan 25k varje månad i 3.5 år så är man uppe i 1 miljon.

Vad jag försöker säga är att invandrare är mycket bättre på att spara pengar än svenskar. Sen vad gäller prioriteringar kan jag själv tycka att det är dumt att lägga 3.5 år av sitt liv på en bil. Men prioriteringar styrs av värderingar. Invandrare värderar det materiella mer än t.ex. att äta ute, resa, shoppa, supa på helger mm.

Nu var ju mitt svar direkt riktat till en annan medlem, som själv skrev att han är invandrare och har en KIA och undrade om han behövde byta upp sig för att bli accepterad.

Jag har ingenstans nämnt någon RS6:a. Men när du ändå tar upp det, så är det en väldigt populär flyktbil bland kriminella, inte alltför sällan en stulen...
Vare sig man vill det eller inte, så sänder det signaler till omgivningen vilken bil man väljer. En fördom skulle kunna vara att man imponeras av en kriminell livsstil när man väljer en RS6:a, även om så inte skulle vara fallet.

Sedan kan det knappast räknas som att man sparar pengar om man köper en gammal hårt trimmad Audi som är svindyr i drift och dyr att äga i övrigt. Det är inte mycket som rasar i värde fortare än den gör.
Citera
2023-01-07, 01:45
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Är det många som hamnar hos fogden?

Vad jag har förstått är det någon i klanen som blir målvakt och tar alla smällarna.
Kronofogden kan inte driva in då svarte-petter saknar inkomst då han jobbar svart.

Många araber som driver bilfirmor, där hjälper de sina landsmän med upplägget.
Citera
2023-01-07, 01:51
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Jag tog regnumret till ett dussin bilar i området. Ägarna hade utländska namn, ingen inkomst, bostad och bil till ett värde av 5-10 miljoner.

Husen runt omkring är nybyggda. Innan de byggdes, så såg man aldrig polisen. Nu åker polisen förbi var och varannan dag.

På kvällarna hör jag smällar efter bomber och skjutvapen. Nu vet jag i alla fall hur en AK47 låter på nära håll.
Citera
2023-01-07, 02:37
Medlem
Hursomhelstings avatar
Babbar brukar leasa sin bling bilar.
Det är nå typ av mer avancerat målvaktsupplägg där kontanter accepteras.
Citera
2023-01-07, 02:37
Medlem
DonLatinos avatar
Jag personligen älskar bilar. Vad andra folk gör med sina pengar skiter jag fullständigt i. Det känns också tryggare i hjärtat att inte behöva hysa agg mot folk som har en dyrare bil än en själv. Dessutom så bryr jag mig inte ett dugg hur folk tjänat in sina pengar eftersom att jag bor i ett tryggt område med blandade etniciteter.

Men vad vet jag? Antar att det är en del av den svenska kulturen att höja ögonbrynet när grannen rullar in med en helt ny bil som är den dyraste i området. Lite extra kul om det är någon med utländsk härkomst.

Det är lite kul att svenskarna gnäller så mycket på invandrare om att jobba och etablera sig i samhället, men när dom väl gör det så höjs ett ögonbryn och man börjar spekulera kring hur det dyra husköpet kunna ske, den dyra resan eller bilen som är dyrare än ens egen. Patetiskt
Senast redigerad av DonLatino 2023-01-07 kl. 02:40.
Citera
2023-01-07, 02:43
Avslutad
De jobbar industrijobb. På Volvo i Torslanda kan man tjäna lätt 30-40 tkr efter skatt om man jobbar tuffa passen.
Citera
2023-01-07, 03:32
Moderator
Parongatans avatar
Här i Göteborg åker många araber runt i dyra tyska supersportbilar med smällande avgassystem. De åker runt, runt i centrum och där de kan visa upp sig och sina dyra bilar. Ju mer omgivningen stör sig på hänsynslös och högljudd bilkörning, desto större självgoda leenden i bilarna. Många av dem kör runt restaurangerna, klubbarna och kvällsöppna affärer för att göra business och leverera narkotika. Och alltid i så små mängder, att de klarar sig om polisen skulle göra en kontroll. Att åka dit för eget bruk, är status i många av dessa små individers sinnen. Det är därför de kör fram och tillbaka över hela stan, så fort nattlivet är igång.

Vänner som arbetar med bilförsäljning berättar hur det varje vecka blir storbråk i bilhallarna. Det kommer in olika sällskap med två-tre hetsiga araber som vill köpa bilar på olika underliga sätt. Det kan vara allt från tjocka buntar med rödingar, till finansiering från tio olika källor.

Eyy, du fo fämhondratosen cash mannen, sedan ja lona rästen på bannkän. Å sän ja kan lona här (från märkeshandlarnas egna finansieringsformer).

Idag vill de flesta seriösa bilförsäljare ha betalningen via Swish eller direkt från banken via en insättning till bilföretagets Bankgiro. Det är relativt ofta som polisen får åka ut till olika bilfirmor för att medla mellan aggressiva araber och stressade bilförsäljare, just rörande finansieringen.

Det där att hela familjen satsade, och att araberna sedan bodde trångt och eländigt, är något som var mer vanligt tidigare.

Idag kommer stora delar av pengarna från fiffel, drogförsäljning och annat skumrask. De skötsamma invandrarna har sällan tid att åka runt i dessa bilar. De har andra värderingar och helt andra intressen.

Givetvis finns det exempelvis högprofilerade mäklare med höga inkomster, som gärna kör dyrbara fordon. Men de är försvinnande få, med tanke på allt skit som åker runt idag.

Till sist är det mer vanligt idag med att dessa araber själva köper och säljer bilar som de hämtar från främst Tyskland. De importerar dyra, kanske reparerade krockade bilar, för en spottstyver. Och sedan tar de hem dem, kör skiten ur bilarna under några veckor.

Och sedan säljer de bilarna vidare till andra mikropenismän. De vidmakthåller ett slags fordonsmässigt kretslopp där dyra bilar byter ägare som Kardashians byter kläder.
Citera
2023-01-07, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Många invandrare jobbar.
När jag beställer hem mat så är det alltid en invandrare som levererar. Vare sig det är Coop eller ICA. De får medellön och kan spara eller ta lån utan problem.

Ja.

Så när man jobbar med utkörning kan man köpa en sportbil på 1-flera miljoner kr?
Hade inte en aning att den yrkesgruppen tjänade så bra med pengar?
Citera
2023-01-07, 04:44
Medlem
Ubuntu333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Det är väldigt vanligt att se detta fenomen. Män från Mena mellan 18-30 som bor i förorten, saknar högutbildning men som ändå kör runt i bilar värda runt en miljon kronor. Läggs alla pengar de lyckas få tag i på bilen? Är det leasing i många fall? Billån med avbetalningsplan? Hur får de annars tag i pengarna? Är det många som hamnar hos fogden?

Varför är de förövrigt så fixerade vid dessa dyra bilar?

Orkar inte läsa hela tråden, så någon kanske redan har skrivit det. Men av erfarenhet så samarbetar araber och dyl ihop som klaner i olika utsträckning, eller i vart fall samarbetar. Låt oss säga att det är familjer, vissa av individerna kanske säljer knark, andra jobbar vitt, några kanske jobbar svart. Oavsett vart pengarna kommer ifrån så hjälps dom ofta åt och får en gemensam kassa.

Nu är detta ingen skriven lag och säkert finns det andra anledningar till att dom har råd, men jag vet att det ofta funkar så.

Bilar ses i som en statusgrej. Åker man i en fin bil så är man något och rankas högre av deras eget folk. Man ses mer värd som individ av att ha en dyr bil.
Citera
2023-01-07, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar5
Att köra runt med KIA innebär alltså att sköta sig i svenskans ögon? Så om jag som invandrare kör en RS6:a är jag per definition kriminell? Är det så svårt att tjäna ihop 1 miljon kronor i Sverige, även om man är en vanlig knegare? Säg att en viss invandrare tjänar medianlönen 33000 kr. Om man jobbar över, vilket invandrare gör mycket oftare än svenskar, kommer man lätt upp över 40k. Efter skatt blir det 30k i plånboken. Unga invandrare lever oftast kvar hos sina föräldrar och därmed slipper räkningar och matkostnader. Lägger man undan 25k varje månad i 3.5 år så är man uppe i 1 miljon.

Vad jag försöker säga är att invandrare är mycket bättre på att spara pengar än svenskar. Sen vad gäller prioriteringar kan jag själv tycka att det är dumt att lägga 3.5 år av sitt liv på en bil. Men prioriteringar styrs av värderingar. Invandrare värderar det materiella mer än t.ex. att äta ute, resa, shoppa, supa på helger mm.

De flesta unga har inte en så hög lön.
Citera
2023-01-07, 05:16
Medlem
Har du någonsin sett en blatte köra A-traktor?
Citera
2023-01-07, 05:17
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Sannolikt nästan aldrig

Baserat på exakt vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto