2023-01-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Om Ukraina kriget eskalerar till ett kärnvapenkrig så är nog det troliga scenariot att Ryssland endast anfaller Ukraina med kärnvapen.
En viss del skulle skjutas ned av Ukraina, en viss del skulle ej detonera. Hur stor skada de laddningar som faktiskt fungerar kommer orsak beror på om Ryssarna är sin vana trogen och anfallar civila mål eller om dom faktiskt anfaller militära mål.
USA har redan tydligt klargjort att om ryssarna använder kärnvapen i Ukraina så kommer dom ge ett massivt svar med konventionella vapen.

Mest sannolikt att USA svarar med sin flotta i så fall.
Citera
2023-01-06, 20:45
Medlem
Förenade Arabemiraten har skänkt 1300 el-aggregat till Ukraina

Källa: Ukrinform
Citera
2023-01-06, 20:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det skulle vara smärtsamt sant och grymt sagt om Zelensky skulle ha sagt det man kan höra (eller läsa i undertexterna) i länken i ditt inlägg.

Men jag kan inte ukrainska så man undrar om översättningen är korrekt. Det låter lite väl provokativt för ett statsöverhuvud att uttrycka sig på det sättet.

Hela talet finns på YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=2LBcqEioqNU

Enligt YouTubes översättning/transkript så sa han precis så:

Citat:
Zelensky:

7:42 : So, let them take the toilet bowls -
7:44 : they'll need them on the road - and go back home.
7:48 : Behind our border of 1991.
Citera
2023-01-06, 20:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Mer om det nya paketet från USA.

More Than $3 Billion in Additional Security Assistance for Ukraine

Capabilities in this package include:

50 Bradley infantry fighting vehicles with 500 TOW anti-tank missiles and 250,000 rounds of 25mm ammunition;
100 M113 Armored Personnel Carriers;
55 Mine Resistant Ambush Protected Vehicles (MRAPs);
138 High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (HMMWVs);
18 155mm self-propelled Howitzers and 18 ammunition support vehicles;
70,000 155mm artillery rounds;
500 precision-guided 155mm artillery rounds;
1,200 155mm rounds of Remote Anti-Armor Mine (RAAM) Systems;
36 105mm towed Howitzers and 95,000 105mm artillery rounds;
10,000 120mm mortar rounds;
Additional ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS);
RIM-7 missiles for air defense;
4,000 Zuni aircraft rockets;
Approximately 2,000 anti-armor rockets;
Sniper rifles, machine guns, and ammunition for grenade launchers and small arms;
Claymore anti-personnel munitions;
Night vision devices and optics;
Spare parts and other field equipment.
https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3261263/more-than-3-billion-in-additional-security-assistance-for-ukraine/
Inget dåligt paket alltså. Och Bradley kommer med TOW ATGM också. Och för första gången så ingår det också Paladin 155mm artilleri!!

https://twitter.com/patriot_singles/status/1611448265903607808
Citera
2023-01-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De flesta i denna tråd stödjer Ukraina för att de hatar ryssen och för att de lurats. Se bara hur många som tror att jag är ryss, det kommer från propaganda som gjort att de ser ryssar överallt.
Du är bra lustig, nej det flesta i tråden stöder Ukraina p.g.a att man inser att man inte vill ha en imperlistisk stat i Europa.
Själv har jag följt konflikten sen 2014, med anledning av att bekanta drabbades.
Sen har jag till skillnad från dig en stor internationell erfarenhet, bl.a. av att jobba i Ryssland, vilket du helt verka sakna.
Sen nämner du ofta minsk fördraget, trotts att du inte läst på fakta om hur det efterlets.
Läs på lite innan du tar stäĺning, och lär dig det där med källkritik du visar tydligt att du blivit totallurad av Kremls propaganda. Det är det lustiga ärdu hänvisar till alster som är motbevisade som propaganda.
Citera
2023-01-06, 20:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du är bra lustig, nej det flesta i tråden stöder Ukraina p.g.a att man inser att man inte vill ha en imperlistisk stat i Europa.
Själv har jag följt konflikten sen 2014, med anledning av att bekanta drabbades.
Sen har jag till skillnad från dig en stor internationell erfarenhet, bl.a. av att jobba i Ryssland, vilket du helt verka sakna.
Sen nämner du ofta minsk fördraget, trotts att du inte läst på fakta om hur det efterlets.
Läs på lite innan du tar stäĺning, och lär dig det där med källkritik du visar tydligt att du blivit totallurad av Kremls propaganda. Det är det lustiga ärdu hänvisar till alster som är motbevisade som propaganda.

Jag frågade efter mer detaljerad läsning. Naturligtvis har jag läst om det förr, men tänkte läsa lite seriöst. Jag noterar att du inte har några lästips.

Nej, jag har inte jobbat i Ryssland. Men jag har också stor internationell erfarenhet.
Citera
2023-01-06, 20:54
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345

Det känns ju extra bra!

Är det nåt land som skänkt nåt till Ryssland?

Snacka om att man gör sig själv frivilligt till en bananrepublik?

Nu är det ju bara Nordkorea, Iran, Syrien, Eritrea och nån annan stark ekonomi i Sydamerika som stöder Putin.

Men våra foliehattar tycker säkert att dessa framtidsländer kommer att hjälpa Putin till seger i hans krig mot Ukraina?

Vad säger ni Putin /Ryss fans?
Citera
2023-01-06, 20:54
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hela talet finns på YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=2LBcqEioqNU

Enligt YouTubes översättning/transkript så sa han precis så:
Tack, det känns bra att få det bekräftat.

Ibland blir jag osäker på dessa översättningar. När han den ryska medie-gubben i svart mysko uniformsjacka i sitt debattprogram säger saker eller hans gäster. Han har uppenbarligen sitt huvud uppe i Putins ryggslut. Så jag blir misstänksam ibland med undertexter. Jag vill inte köpa allt raktuppochner. Denna gång kollade jag heller inte twittersvaren som brukar indikera om det är trovärdigt eller ej.

Men dig litar jag på
Citera
2023-01-06, 20:57
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345

Är väl ok men tycker de och andra oljeländer bör bidra mycket mer.
Citera
2023-01-06, 20:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Ja det finns ju civila i Ukraina som saknar vatten och värme tack vare Putins terrorbombningar.

Dessa är det synd om!

De ryska soldaterna som ännu inte dödats, deserterat eller gett upp, är det inte synd om då de fryser ihjäl!

De hade chansen att vägra och riskerat 10 års fängelse.

Vilket val hade du gjort om du hade dessa odds?

Jag befarar att ryssarna generellt har en rätt lång väg att vandra innan de borde beblanda sig med mer civiliserade kulturer.

Det hindrar dock inte att jag kan anse att Zelenskyj inte så sällan beter sig som gårdfarihandlare, i krig.
Citera
2023-01-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
1 miljard dollar är ju inte särskilt mycket egentligen men samtidigt vad är kostnaden för ammunitionen och bränslet som sprängdes upp samtidigt. Nu när du ändå är så villig att göra kostnadsberäkningar menar jag. Sen var det väl tre missiler och inte sex om jag inte har helt fel så kostnaden är då 15000 kr per person vid 200 och 7500 kr per person vid 400, inga extrema kostnader direkt
Sex missiler varav två sköts ner av luftvärn. Enbart PR och det håller inte i längden.
Citera
2023-01-06, 21:02
Medlem
Putins vapenvila i Cherson.
Varför inte förstöra en brandstation?

https://tv.aftonbladet.se/video/351008/rysk-attack-mot-brandstation-i-cherson-se-forstorelsen

De ryzzka svinirierna mot civil infrastruktur fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in