2023-01-06, 20:28
Medlem
okok1s avatar
Expressen säger att det verkar som de var erfarna - men samtidigt så har polisen inte ens pratat med den tredje...

Citat:
– Man har tagit dykutrustningen och dykdatorer i beslag för kunna utröna vad det är som har orsakat den här olyckan. Man kommer även förhöra den tredje personen när han är i fysisk status för det, säger Ola Österling vid Stockholmspolisen.
Citera
2023-01-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Expressen säger att det verkar som de var erfarna - men samtidigt så har polisen inte ens pratat med den tredje...

För att han också vårdas på akuten förstår jag det som.
Citera
2023-01-06, 20:29
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Beroende på om det är is eller ej blir vattnet mycket klarare, mer stilla. Inget som blommar och sikten mycket bättre.

Folk som älskar sina hobbys utövar dom året runt oavsett vad för hobby.

Jo, om det är en fin vinterdag kanske, men idag var ju vädret rätt bedrövligt med blåst och snöfall i Stockholm.
Citera
2023-01-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Det finns vad jag vet inga regulatorer som är gjorda för kallt vatten, alla ska klara kallt vatten.
Du kan få friflöde pga frysning av membranet, som jag fick på en av dom dyrare varianterna, s500 från scubapro.

Det här luktar just nu förgiftning av något slag, 3 dykare till sjukhus är ovanligt i en hamn.

Det finns helt klart regulatorer som bara lämpar sig för tropiska vatten. Men, precis som du skriver, alla förstasteg kan frysa oavsett hur välbyggda de är.
Citera
2023-01-06, 20:32
Medlem
Jultrollets avatar
Lade till i rubriken att två av dem nu tyvärr har avlidit.
/Moderator
Citera
2023-01-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberollaren
Ligger isen på platsen? Stor skillnad om det är ett isdyk eller "bara" ett vinterdyk.

Det var inget isdyk.
Citera
2023-01-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Om de tänkt att gå på botten har de nog lina oavsett is eller inte.

Att tre personer får samma problem med utrustningen låter inte troligt men såklart inte omöjligt. Mer troligt att de gjort något oaktsamt.

Vet inte hur djupt det är där men generellt dör du inte inom dykning av att blåsa dig rakt upp (undantaget håller andan). Framförallt dör inte två personer av det. Inte fan är det någon som går på botten om det inte handlar om industriell tungdykning. Är det sånt så kör dom med teather istället för flaskor..
Citera
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neomannen
Vad som är lite speciellt Idag är ju att det blåser 12-16m/s. Även om de gillar vinter-dyka så är det en rejält stökig dag att dyka vid Stavsnäs (lär inte vara jätte skyddat läge?)

Blåser alltid mycket vid Stavsnäs när det väl blåser.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mgmduck
Risk för frysning finns helt klart, även när det är plusgrader. Gasexpansionen som sker när luften går från högt tryck (i tanken) till lägre tryck (i regulators olika steg) gör att luften blir iskall. Skall man dyka på vintern behöver man regulatorer som är gjorda för detta, vilket de flesta som dyker i svenska vatten har... även de som mestadels dyker på sommarhalvåret då det vara kallt på djupet. En bra regulator är dock ingen garanti för att undvika frysningar
Tack för svar , hmmmm då skulle de kanske inte provat att andas i apparaterna innan de kommit under ytan ?
Jag tänker vattnet var väll varmare än luften ???? eller har jag helt fel ??

Jag vet inte , men försöker tänka i fördjupning kring vatten densitet och luft ??
Senast redigerad av Massonite 2023-01-06 kl. 20:40.
Citera
Avslutad
Ingen is i Stavsnäs. Tragisk olycka, som sker lite för ofta.

Oft. Själv är jag i Maldiverna och dyker, här är det också isfritt😁
Senast redigerad av Assault12 2023-01-06 kl. 20:39.
Citera
2023-01-06, 20:41
Medlem
Laggiores avatar
Idag har det Inte varit speciellt blåsigt i stavsnäs.
Citera
2023-01-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Tack för svar , hmmmm då skulle de kanske inte provat att andas i apparaterna innan de kommit under ytan ?
Jag tänker vattnet var väll varmare än luften ???? eller har jag helt fel ??

Jag vet inte , men försöker tänka i fördjupning kring vatten densitiet och luft ??

Du tänker helt rätt. Vattnet är varmare än luften och på grund av densiteten leder det bort kylan från regulatorn. De bästa vinterreggarna har till och med bafflingar för att underlätta detta. På vintern är det bäst att provandas gasen hemma och i vattnet.
Senast redigerad av mgmduck 2023-01-06 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in