2023-01-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Börjar höja ögonbrynet över förflyttningarna av materiell till Belarus. Rapporteras om +100 fordon bara idag. Mest BTR, inget man slår sig igenom minfält med.
Tror man har full koll på dessa och kan planera för att möta dem men, om den växer, kan komma att påverka Ukrainas förmåga att trycka på i öst.

https://twitter.com/DachiOf/status/1611414851296837661

Det är pga detta som UAF håller ca 100K män kvar vid vitryska gränsen ist för att använda dessa i Donbass. De är utrustade med många tusen Javelin, NLAW och liknande så ryskt/belarussiskt anfall norifrån kommer bemötas hårt!
Citera
2023-01-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Tack.
Hade missat detta inlägg igår då jag själv deltog i tråden. Ber om ursäkt.

Jag har uppfattat att du är en av de som har mer på fötterna, har ju följt tråden sedan start.
Och om jag inte missminner mig har du arbetat en hel del i RU inom industrin/teknik eller liknande?

Ja, allt som skett har ju nu lett fram till brain drain inom många områden,
får jag anta. Och mer synbart bör det bli med tiden.

Som du nämnde så kommer det även skapa (gissningsvis) en utbred smuggling.
Jag tror att det blir svårt att stoppa.
Det pågår säkerligen redan idag men kommer bli mer utbredd senare.

Ska också påpeka att jag igår kväll glömde en ytterligare aspekt av svårigheterna med/för RU
och framtida scenarion. Den organiserade kriminaliteten. Och dess möjliga chans till ökade maktandelar.

Den nya situationen som RU nu befinner sig i medför väl ändå stor risk att både korruption
och organiserad kriminalitet riskerar att stärka sina positioner gentemot folket/stat?

Ett problem som de redan har (som alla vet) men som bör bli större (återigen historiskt)
då staten/ledning blir beroende av "hjälp" med att få tag på vissa saker.

Det kommer ge ytterligare makt åt dessa/andra element.
"Betalning" till de som gör jobbet och till de som också riskerar något. Osv.

Tänk att de valde att offra allt för att endast riskera hamna i denna situation återigen. Ofattbart.

RU har haft världens bästa möjlighet att omvandla all västlig investering i landet till en enormt lyckad utveckling (hållbar och inhemsk) sedan 1990 tal.
I princip all produktionsutrustning i Ryssland importeras från västländer.
Ryssarna har ingen egen produktion av tillverkningsutrustning, allt avancerat kommer från västliga Europa.

Z-varelserna här i tråden tror att ryssarn kan ersätta produktionsutrustningen över en natt.
Ingenting kan vara mer fel, det tar år eller t.o.m. årtionden att ersätta behovet och beroendet.

Kina kan vara lösningen men det kommer att ta väldigt många år innan de är där.
Under tiden kommer Rysslands industri att sakta tyna bort, de kommer inte att ha råd med de enorma kostnader som industrismuggling innebär.

All och exakt all all kvalificerad teknik är beroende av USA, Ryssland kommer aldrig mer att kunna konstruera/utveckla/tillverka några kvalificerade vapen i någon stor skala.
Citera
2023-01-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej. Om Ryssland skulle upprepa vad som händer i Ukraina får man ju agera hårdare nästa gång. Naturligtvis ska man också undvika Euromaidan-aktiga situationer. Man kan också "modulera" avtalet med krigsskadestånd.

Jag förstår inte varför ni hela tiden måste läsa allt som att antingen slåss man till döden, eller så lägger man sig platt. Varför tror du att så många resonerar så?

Agera hårdare nästa gång? Dvs, väst ska tvinga Ukraina att ge upp för att istället straffa Ryssland nästa gång dom försöker invadera och annektera ett självständigt land?

Efter att Ryssland redan har invaderat Ukraina och kränkt dess självständighet i åratal, annekterat Krim osv.. är inte detta med tanke på vad man tidigare gjort i Georgien och tjetjenien, att anses som ”nästa” gång för länge sedan?

Det stöd Ukraina får och dom sanktioner Ryssland drabbas av efter Feb 2022 är ju att omvärlden redan har tröttnat och försöker stoppa ”nästa” gång redan nu?

Det är väl Ryssland som hotar med att slåss till döden? Dvs dom är beredda att straffa hela världen om dom inte får som dom vill. Typiskt ryssar att föra sig med hot om globalt kärnvapenkrig som otåliga barn..

Men visst, dom är inte ensamma. Nordkorea och Iran håller ju ungefär samma kaliber.
Och dessa nationer tycker du att vi ska visa undfallenhet mot.. bara för att du själv väljer att göra det, du har ju det absoluta tolkningföreträdets makt.
Vet t.o.m. vad alla ukrainska 50-åringar tycker o tänker.

Sök hjälp?
Citera
2023-01-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Du vill påstå att Ryssland blir helt bortkopplade från resten av världen om de går segrande ur kriget? Varför skulle de? Alla älskar en vinnare.

Därtill löd frågan inte vilka konsekvenserna skulle bli för Ryssland om de segrade, utan vilka konsekvenser det isf skulle få i väst.

Du och andra foliehattar verkar ju tro att bögar, judar och pridefestivaler kommer att försvinna.

Det tror inte jag! Däremot kommer det att bli fler Natoländer och EU som tidigare var lite skakig kommer att bli mer tajt då miljömuppar, vänsterdårar och andra extremister kommer att förtvina.

Europa och USA kommer att öka samarbetet i ny teknik och ta ett ännu större grepp om omställning till fossilfri energi mm.

Vi kommer som vanligt att vinna på detta krig!
Citera
2023-01-06, 19:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Agera hårdare nästa gång? Dvs, väst ska tvinga Ukraina att ge upp för att istället straffa Ryssland nästa gång dom försöker invadera och annektera ett självständigt land?

Efter att Ryssland redan har invaderat Ukraina och kränkt dess självständighet i åratal, annekterat Krim osv.. är inte detta med tanke på vad man tidigare gjort i Georgien och tjetjenien, att anses som ”nästa” gång för länge sedan?

Det stöd Ukraina får och dom sanktioner Ryssland drabbas av efter Feb 2022 är ju att omvärlden redan har tröttnat och försöker stoppa ”nästa” gång redan nu?

Det är väl Ryssland som hotar med att slåss till döden? Dvs dom är beredda att straffa hela världen om dom inte får som dom vill. Typiskt ryssar att föra sig med hot om globalt kärnvapenkrig som otåliga barn..

Men visst, dom är inte ensamma. Nordkorea och Iran håller ju ungefär samma kaliber.
Och dessa nationer tycker du att vi ska visa undfallenhet mot.. bara för att du själv väljer att göra det, du har ju det absoluta tolkningföreträdets makt.
Vet t.o.m. vad alla ukrainska 50-åringar tycker o tänker.

Sök hjälp?

Vad menar du med tvinga Ukraina att ge upp? Tror du att jag föreslog att vi skulle invadera Ukraina?
Citera
2023-01-06, 19:57
Medlem
TonyBlundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex

….Buhuuu men kolla på USA buhuu råskinn…

Jag är på rätt sida av historien och jag har rätt och allt är sant hur mycket ni än skriker motsatsen.

Hahaha!
Som jag ser fram emot att läsa dina framtida inlägg om Rysslands kommande ”taktiska” reträtter.

Förresten, nej du har fel som vanligt din sopa, hur mycket du än skriker motsatsen.
Citera
2023-01-06, 20:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Komigen vädret nu för fan. Låt det bli minus 20 i ukraina🙂🙂

Tänker du på civilbefolkning som saknar vatten och värme?
Citera
2023-01-06, 20:01
Medlem
Citat:
Vad menar du med tvinga Ukraina att ge upp? Tror du att jag föreslog att vi skulle invadera Ukraina?

Jag antar att du menar att vi ska strypa allt stöd till Ukraina, framförallt militärt.

Så Might, får Right. Dvs låta Ryssland diktera villkoren.

Jag vet ju hur kränkt Ryssland känner sig och hur illa du tycker det är.

Men jag slösar inte mer tid på dig nu.
Citera
2023-01-06, 20:01
Medlem
Citat:
Man får ju övervaka det. Exempelvis indiska eller kinesiska trupper får ta över. Möjligen, men antagligen inte, kan man använda röstlängder och låta de rösta som var skrivna i Donbass januari 2022. Ett annat alternativ är att låta kineser och indier administrera området i t ex 5 år, och därefter anordna en folkomröstning. Naturligtvis finns lösningar, bara man inte är helt neurotisk och kräver att lösningen måste vara maximalt gynnsam för Ukraina.

Ingen lösning blir bra, men vi diskuterade detta utifrån risken för ett kärnvapenkrig. En halvdålig folkomröstning kan vara en mindre dålig lösning än ett globalt kärnvapenkrig.

Risk för kärnvapenkrig förutsätter att Ryssland förfogar över fungerande kärnvapen, vilket inte är säkert.
Senast deras kärnvapen provades var 1990, innan Sovjetunionens kollaps.
Kärnvapen kräver en del underhåll, sprängämnet åldras, kablar kan oxidera, plutoniumet kan påverkas osv. Även om det är osannolikt att alla deras kärnladdningar är icke-funktionsdugliga så är det möjligt att en stor del ej är det. Speciellt med tanke på hur det ser ut med underhåll av deras övriga utrustning.

Som grädde på moset har Ukraina inte helt oväntat beslutat sig för att ej längre utföra underhåll på Rysslands kärnvapenbärande interkontinentala ballistiska missiler R-36 SATAN.
Så går det när man börjar kriga mot det land som tillverkat delar av sin kärnvapenarsenal!
Citera
2023-01-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Nä men sluta nu..
Så du menar på fullt allvar att europa samt USA skulle använda precis allt de har i ekonomi mm. ??
Var har du läst det någonstans??

Uhm nej. De använder mycket mindre såklart vilket då räcker för att hålla Ryssland i schack (och så får vi råd med vattentoalett och tvättmaskiner). Men vad menar du med att det är ett problem med Urkranias vapen kostar 7 ggr mer då?
Citera
2023-01-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Risken finns att Iran, Kina, Kim hjälper till. Stora gränsområden där som inte går att kolla. Speciellt mot Kina/Nordkorea. Kan lätt skickas många tåg med ammunition. Fr Iran via Kaspiska Havet.

Kina lär inte skicka. De vill hålla sig så neutrala som det bara går. Iran kommer garanterat leverera vapen, och kanske kräva hjälp från Ryssland med att dämpa demonstrationer.
Kim kan stödja Moskva, men då är risken att Sydkorea svarar.
Citera
2023-01-06, 20:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Du vill påstå att Ryssland blir helt bortkopplade från resten av världen om de går segrande ur kriget? Varför skulle de? Alla älskar en vinnare.

Därtill löd frågan inte vilka konsekvenserna skulle bli för Ryssland om de segrade, utan vilka konsekvenser det isf skulle få i väst.

Tja vinner Ryssland och kan ockupera östra Ukraina så kommer ju pridetåget i Södertälje ställas in, det står ju klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in