Citat:
Ursprungligen postat av
RealTide
Visst är du komisk , men du tycks mena allvar?
(1) Nej det är inte många ryssar som är religiösa, lika mycket som du begriper dig på situationen där. En del ryssar går i kyrkan .
1a världskriget? lol
(2) Och sen kom din slutkläm som är den som definierar dig och betyder nåt, det är enligt dig den fanatiska regimen i Kiev som är hindret för " återföreningen".....
Vatnik.
(1) Känns lite som om du slentrian-förnekar allt jag säger bara av gammal vana.
Faktiskt inte särskilt kontroversiellt att påstå att ryssar är mer religiösa än svenskar, med tanke på att Sverige är världens mest sekulariserade land. Jag påstod inte att alla ryssar, eller majoriteten av ryssar, är aktivt troende och går i kyrkan regelbundet. Men jag är övertygad om att majoriteten av ryssar tycker om och respekterar ortodoxa kyrkan.
Citat:
Polls taken soon after the end of communism in Russia revealed an extraordinary growth of religious faith in the country. The situation was volatile, however, and it was often difficult to distinguish real religious faith from a mere cultural identification with Orthodoxy or a vague desire to return to pre-communist ways of thinking. In late 2006, a poll taken by Izvestia and the All-Russia Center for the Study of Public Opinion revealed that 84% of the Russian population believed in God. Sixty-three percent of Russians identified themselves as Orthodox. The number of Orthodox in Russia who regularly practice their faith is much smaller but rising: while immediately after the end of communism they were about 4% of the population, the number is now about 7%. It was also noted that while the average age of church-goers in the late 1980s was about 60, by 2006 it had dropped to 48, close to the average age of the Russian population as a whole. According to a 2017 survey published by the Pew Research Center, 71% of the Russian population self-identified as Orthodox.
https://cnewa.org/eastern-christian-churches/orthodox-church/the-autocephalous-churches/the-orthodox-church-of-russia/
Det bekräftar väl ungefär vad jag sa?
(2) Tyvärr kommer stormaktspolitik alltid före vanligt folks väl och ve. Tråkigt men sant. Ett led i stormaktspolitik är att försöka piska upp irrationellt hat mot land X och etnicitet Y.
Något som också är sant är att gamla dödsfienden ofta blir bröder efter att dammet har lagt sig. Det är en observerbar historisk realitet. Hat mellan länder och folkgrupper har sitt ursprung i manipulation uppifrån. Svaga individer faller offer för sådan manipulation och blir hatiska. När propagandan upphör så vinner de goda krafterna mark och hatet sipprar undan.