Citat:
Ursprungligen postat av
jonkebonke
Jag har varit inne på samma tanke som du att ryssarna behöver en fast hand som tar ansvar över Ryssland då en majoritet av folket där visat sig vara oförmögna att klara detta själva.
Frågan är då: Vilka ska ikläda sig rollen att agera förmyndare?
FN består av så många skurkländer så jag ser FN som uteslutet att vara god man åt Ryssland efter kriget.
USA anser jag också vara utesluten liksom EU.
Har du eller någon annan här några ideer eller förslag att spåna vidare på för en framtida lösning för Ryssland?
Mvh.
Bra fråga som är omöjlig för mig att svara på.
Dock- det finns undanskuffade ryssar till att börja med både inom RU men också som levt i exil länge just pga hot för att de är anti-putin och ville ha mer pro-västinriktning/demokratisk utveckling.
Välutbildade och klarsynta.
Samma sak som med rysk media, det finns delvis fri media kvar men som jobbar i exil...
Osv.
Och trots att vi inte ser det längre efter den 24/2 så hade ändå den yngre befolkningen i RU levt och anammat en ökad västerländsk influens, så steget var redan taget, påbörjat.
Och därför blev det också bråttom för de gamle (totalitära) gubbarna (Putin mfl).
Tror de började slå ner på demonstrationerna (de som önskade mer demokrati) redan 2012 efter protester om valfusk (kan va fel år).
* Så svaret: delar av den ryska befolkningen tillsammans med stöd/utbildning av Väst/Stater.
Ex. en väl utvald OMUTLIG grupp personer som INTE FÅR RÄTTEN att inleda
privata/personliga affärer inom RU.
Hur det ska gå till är en bra uppgift att ta itu med för Västs ledare, inte FB.
Varför USA eller Europa? För att som Heja Finland sade så har vi inte varit deras fiende,
utan deras vänner. Det har vi bevisat länge nu!
Och av erfarenhet av forna Sovjetstater i Europa så har vårt koncept varit lyckat.
Då menar jag influenserna från Väst.
De staterna, ex Baltikum och Polen, har förbättrats/förstärkts avsevärt sedan 1991!!
OCH hade vi nu varit ett hot eller önskat förstöra dem (RU):
-Då hade vi tagit dem redan runt 1991 !!
Målet var öppet men vi valde VÄNSKAP!