2023-01-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ukrainas flygvapen flyger mer än det ryska det säger en hel del. Antagligen är mycket av ryska luftvärnet utslaget med harm nu.
Ja ryssen har ju nu också fått brist på piloter och därför skickat pilotinstruktörer till fronten för att strida!

Det går inget vidare för ryssen på något sätt idag...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Det var väl T-90 exportversionen?
Jag är lite osäker nu men det sades vara en Armata.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det finns tillräckligt många oberoende källor om det för att anta att det är korrekt.

Jaså minsann.

Langa några oberoende källor till användandet av legosoldater och framför allt till de polska och rumänska trupperna.

Obs. En nations trupper är något helt annat än individer som frivilligt söker sig till Ukraina för att ställa sig till förfogande.
Citera
2023-01-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Enligt vem, kriget enligt vem? Twitter, Aftonbladet, flashback?

Såvitt jag vet så byggs det gravplatser i Ukraina stora som central park.
Men det är du inte informerad om eftersom dina informationskällor endast rapporterar om Rysslands motgångar.
Klart Ukraina ochså har förluster inget konstigt i det skullnaden är att Ukraina har råd med dom och dom är mycket mindre än rysslands
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Oj! verkar vara ca 100 st!
Men det är löv på träden?
Troligen filmat i somras,
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det visar på styrkeförhållandena.
Ukraina har bombats flera år bakåt i tiden.

Jaså? Pg vad? Gör inte ånglok sitt jobb, dvs drar vagnar på räls.
Citera
Medlem
Citat:
Och du arbetar på Brittisk underrättelsetjänst eller ?

Vad har du för källor på att Ukrainas icke-guidade artilleri är mer "pricksäkert"? Vanligt artilleri d.v.s icke-guidat är INTE pricksäkert utan där går man på volym för att göra så mycket skada som möjligt.
Båda sidor matar på med vanligt artilleri och jämnar ställen och grupperingar med marken.

Vår media och flashback rapporterar bara om Ukrainas framgångar och Rysslands motgångar.
Om du inte läser in allt Ryssarna lyckas med så får du ju ingen bild av hur det går

Om du menar HIMARS så är det så kallad GLMRS , guided MLRS. Det har Ryssland också, Tornado-S. Dock har Ryssland haft problem med sin Tornado-S eftersom den används i krig för första gången.

Istället har Ryssland använt dyra kryssningsrobotar för precision, men det är inte ekonomiskt hållbart i längden. Så just nu jobbar Ryssland för att få mer billig precision via guidade bomber från plan och Tornado-S fixar.
Vad har du fått det ifrån? I västerländsk artilleribeskjutning används eldledare, även om granaterna i sig inte är styrda.

Ryssarna har visat sig ha extremt dålig eldledning och det är ett av många skäl till att åkrarna är sönderbombarderade många hundra meter från målet.
Det finns fler skäl till den extremt dåliga precisionen i ryssarnas artilleribeskjutning.
Citera
2023-01-05, 19:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Precis som Ukraina med Kreminna då och alla andra 50 byar de ska ha intagit sen November enligt er
Dagligen hör man att Ukraina nu intagit A eller B , har man hört sen November men inget har hänt där heller

Va? Var har jag kommit med de påståendena, eller ffa förutsägelser?
Citera
2023-01-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Va? Var har jag kommit med de påståendena, eller ffa förutsägelser?

Inte du men resten av folket här.
Pekade inte ut just dig. Säger bara att båda sidor hävdar konstanta avancemang, det är inte bara Wagner i Bakhmut som mytar om avancemang.
Citera
2023-01-05, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Fartkameramannen!?

Wilderäng, en desinformatör som lurade naiva svennebananer att tro ryssen hade skickat agenter för att stjäla svenska fartkameror

Folk trodde på honom på fullaste allvar och tar fortande den där tomten som "seriös"
Nu var han bara budbäraren som oftast annars.

Du försöker få det till att det var han som hittade på detta, faktum var ju att det hade cirkulerat i olika media innan och han hänvisade även till dessa källor.

Du kör med vanlig rysk propagandateknik som lätt avslöjas som lögn.
Citera
2023-01-05, 19:30
Medlem
Citat:
Var skrev jag att Putins krig hjälper Sverige? Varför lägga åsikter i munnen på folk?

En Putin framgång i Ukraina hjälper inte Sverige ett dugg.. så du får gärna hålla på vilka du vill, håll du på Ukraina.

Men du behöver inte runka dig blodig till NATO och HIMARS och twitterposter, för i slutändan är även USA och globalismen en fiende vi får ta itu med senare!

Håll du på Ukraina nu och kolla dina twitterklipp men stå in och dregla över organisationen som är en del av det som ligger bakom masspsykosen i Europa, HBTQ, BLM, Massinvandring, klimatalarmism etc.
Håll lagom mycket på Ukraina liksom, kommer bli väldigt pinsamt för dig annars om 10 år när du inser att Ryssmongolerna inte är Europas enda fiende

Aha, du menar att lika rättigheter för alla människor är min fiende?
Och att det inte är bra att tänka på klimatat?
Nåväl, jag tror inte att du och jag kan komma speciellt bra överens över en öl (även om du såklart föredrar en pint vodka)
Citera
2023-01-05, 19:30
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag har varit inne på samma tanke som du att ryssarna behöver en fast hand som tar ansvar över Ryssland då en majoritet av folket där visat sig vara oförmögna att klara detta själva.
Frågan är då: Vilka ska ikläda sig rollen att agera förmyndare?
FN består av så många skurkländer så jag ser FN som uteslutet att vara god man åt Ryssland efter kriget.
USA anser jag också vara utesluten liksom EU.
Har du eller någon annan här några ideer eller förslag att spåna vidare på för en framtida lösning för Ryssland?
Mvh.

Bra fråga som är omöjlig för mig att svara på.

Dock- det finns undanskuffade ryssar till att börja med både inom RU men också som levt i exil länge just pga hot för att de är anti-putin och ville ha mer pro-västinriktning/demokratisk utveckling.
Välutbildade och klarsynta.
Samma sak som med rysk media, det finns delvis fri media kvar men som jobbar i exil...
Osv.

Och trots att vi inte ser det längre efter den 24/2 så hade ändå den yngre befolkningen i RU levt och anammat en ökad västerländsk influens, så steget var redan taget, påbörjat.

Och därför blev det också bråttom för de gamle (totalitära) gubbarna (Putin mfl).
Tror de började slå ner på demonstrationerna (de som önskade mer demokrati) redan 2012 efter protester om valfusk (kan va fel år).

* Så svaret: delar av den ryska befolkningen tillsammans med stöd/utbildning av Väst/Stater.
Ex. en väl utvald OMUTLIG grupp personer som INTE FÅR RÄTTEN att inleda
privata/personliga affärer inom RU.

Hur det ska gå till är en bra uppgift att ta itu med för Västs ledare, inte FB.

Varför USA eller Europa? För att som Heja Finland sade så har vi inte varit deras fiende,
utan deras vänner. Det har vi bevisat länge nu!
Och av erfarenhet av forna Sovjetstater i Europa så har vårt koncept varit lyckat.
Då menar jag influenserna från Väst.
De staterna, ex Baltikum och Polen, har förbättrats/förstärkts avsevärt sedan 1991!!

OCH hade vi nu varit ett hot eller önskat förstöra dem (RU):
-Då hade vi tagit dem redan runt 1991 !!
Målet var öppet men vi valde VÄNSKAP!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in