2023-01-04, 08:05
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Var det inte någon som hade nån teori om ryssar redan i början av tråden? Kan det trots allt haft med Ryssland att göra? Han försvann ju i oroliga tider…

https://www.expressen.se/nyheter/ryske-affarsmannen-ager-tomt-vid-muskobasen/

”Den ryske affärsmannen Stanislav Aleshchenko, 50, levde i hemlighet i Sverige under flera år och undanhöll nästan 700 miljoner kronor från beskattning.

Bland affärsmannens tillgångar i Sverige finns en stor strandtomt precis vid inloppet till den topphemliga marinbasen Muskö i Stockholms skärgård. Något som fått flera svenska myndigheter att reagera.
– Den ligger mycket illa till, säger en källa.”

Det hus han köpte i Nordnorge ligger precis i vad jag gissar är inloppet till Tromsö, i ett område där USA har mkt militär aktivitet nu. Bland annat har kärnvapenbestyckade ubåtar lagt till i Tromsö. Så vill man ha koll på sjötrafik till och från Tromsö så lär Terjes stuga ha legat bra till.
Så vem vet.. Kanske var Terje en bulvan som köpte huset åt någon annan. Det känns osannolikt men vad i detta fall är sannolikt egentligen?
Citera
2023-01-04, 10:21
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Var det inte någon som hade nån teori om ryssar redan i början av tråden? Kan det trots allt haft med Ryssland att göra? Han försvann ju i oroliga tider…

https://www.expressen.se/nyheter/ryske-affarsmannen-ager-tomt-vid-muskobasen/

”Den ryske affärsmannen Stanislav Aleshchenko, 50, levde i hemlighet i Sverige under flera år och undanhöll nästan 700 miljoner kronor från beskattning.

Bland affärsmannens tillgångar i Sverige finns en stor strandtomt precis vid inloppet till den topphemliga marinbasen Muskö i Stockholms skärgård. Något som fått flera svenska myndigheter att reagera.
– Den ligger mycket illa till, säger en källa.”

Vore intressant och se hur långt huset ligger från det ställe där bilen återfanns.
Citera
2023-01-04, 10:43
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Vore intressant och se hur långt huset ligger från det ställe där bilen återfanns.

Ja verkligen! Antingen kan han ha råkat på fel ryssar, eller så kan det i alla fall förklara den märkliga nedtystningen och artikeln som togs bort. Militären vet kanske vad som hänt men då är det topphemligt. Han blev kanske tagen av daga av ryssar och svensk militär gjorde sig av med kroppen för att slippa eskalering… eller nä jag har ingen aning om hur sånt går till. Men hata slumpen säger man ju.
Citera
2023-01-04, 10:46
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ja verkligen! Antingen kan han ha råkat på fel ryssar, eller så kan det i alla fall förklara den märkliga nedtystningen och artikeln som togs bort. Militären vet kanske vad som hänt men då är det topphemligt. Han blev kanske tagen av daga av ryssar och svensk militär gjorde sig av med kroppen för att slippa eskalering… eller nä jag har ingen aning om hur sånt går till. Men hata slumpen säger man ju.

Om ryssarna mulat gubben så tror jag inte att svenska militären skulle hjälpa till att tysta ner det.
Citera
2023-01-04, 12:38
Medlem
Angående ryssen:
Har försökt att jämföra bilden från Expressen med flygbilder och är hyfsat säker på att jag har hamnat rätt. Det är långt ifrån Kanada, 1,5 mil.

https://goo.gl/maps/VfRJ7GFoRjUG84po7
Senast redigerad av Ostskiva 2023-01-04 kl. 12:43.
Citera
2023-01-04, 12:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskiva
Angående ryssen:
Har försökt att jämföra bilden från Expressen med flygbilder och är hyfsat säker på att jag har hamnat rätt. Det är långt ifrån Kanada, 1,5 mil.

https://goo.gl/maps/VfRJ7GFoRjUG84po7

Stämmer bra, Österu*dsvägen 2.

Inte osannolikt att det finns ett samband med Terjes försvinnande.

Stod det inte någonstans att T mobil pejlades till en plats nära tunnelmynningen på Muskö, den förflyttades inte under en tid, en timme, eller minns jag fel?
Citera
2023-01-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Har inte följt med så noga, följde tråden aktivt i början men tröttnade då det aldrig kom nya uppgifter. Har det inte hänt något mer efter att någon likhund markera? Eller att den tjejen mötte Terje efter bommen blev nerkörd? Det hela är verkligen ett mysterium, man vill ju bara veta vad han skulle ut och göra på KANADA längst ute på Muskö, dit åker man inte utan anledning. Svaret finns där ute, någon där ute har sannolikt svaret.

- Om en følger peilingene på tlf hans så tror jeg at GPSn i bilen, ja de bilene har alle GPS,
har rotet med Skjervøy i Norge og Muskø i Sverige.
Han sa til en bekjent på tlf at han trodde han nærmet seg Skjervøy.
Jeg tror at han i frustrasjon/forbannelse/sint, har kjørt på - dyttet bommen vekk,
Det har gjort noen der ute sint. Og så...bang.
Hunden markerte på lik, lik flytter seg ikke selv...
Det er noen på Muskø som vet noe.
Citera
2023-01-04, 18:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Har inte följt med så noga, följde tråden aktivt i början men tröttnade då det aldrig kom nya uppgifter. Har det inte hänt något mer efter att någon likhund markera? Eller att den tjejen mötte Terje efter bommen blev nerkörd? Det hela är verkligen ett mysterium, man vill ju bara veta vad han skulle ut och göra på KANADA längst ute på Muskö, dit åker man inte utan anledning. Svaret finns där ute, någon där ute har sannolikt svaret.

Han mötte kanske någon på den södra delen av Muskö, kanske anknytning till ryssen som äger en tomt där. Något händer och bilen måste snabbt dumpas.

Liket kan man köra iväg med båt och dumpa i vattnet norr om Muskö.

Det finns uppgift som talar för att den som körde fram till Gulbodavakten och frågade om vägen inte talade norska, det kanske passar in i ett sådant scenario?
Citera
2023-01-04, 18:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns uppgift som talar för att den som körde fram till Gulbodavakten och frågade om vägen inte talade norska, det kanske passar in i ett sådant scenario?
Vakten var väl från FM? Eller i alla fall stationerad av dem?
Citera
2023-01-04, 18:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Vakten var väl från FM? Eller i alla fall stationerad av dem?

Jag utgår ifrån att samtlig personal i Gulbodavakten är svenska medborgare och talar svenska.

Jag syftar på den man som körde bil till Guldbodavakten och som vakten talade med.

Det finns uppgift i tråden och länk till artikel som talar för att mannen i bilen inte talade norska.
Citera
2023-01-04, 18:52
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag utgår ifrån att samtlig personal i Gulbodavakten är svenska medborgare och talar svenska.

Jag syftar på den man som körde bil till Guldbodavakten och som vakten talade med.

Det finns uppgift i tråden och länk till artikel som talar för att mannen i bilen inte talade norska.
Var vakten från FM?
Citera
2023-01-04, 19:06
Medlem
geir44s avatar
Rysstomten på Muskö......

Så Terje fick altså åka minisub ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto