2023-01-04, 10:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Detta verkar fruktansvärt svårt för att inte säga omöjligt för vissa personer i den här tråden att ta in.

Enda rimliga förklaringen är att dessa personer har underliggande hälsoproblem som får dem att bli extremt rädda för omicron.

Nu känner man ju många som haft covid nyligen o ingen har blivit speciellt sjuk. Bara lite snuva o lite huvudvärk typ.
Citera
2023-01-04, 10:44
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Som man känner sig själv känner man andra. Är man akademiskt skolad är man van vid att arbeta självständigt mot uppsatta mål. Arbetar man inte så märks det. Var man arbetar eller när man arbetar är mindre viktigt. Sammanhållning eller inte avgörs av så mycket mer än var man arbetar. Antingen finns personkemi eller så finns den inte. Det här kommer du lära dig när du blir lite äldre.

Vad arbetslösa diskuterar har jag ingen aning om. Har inte varit arbetslös på ett kvarts sekel. Skulle dock gissa på att arbetslösa är långt ifrån någon homogen grupp och därför inte diskuterar särskilt mycket med varandra, eller har jag fel?

Covidrestriktioner är dock bra. Hörde nu på TV att EU beslutat om gemensamma regler för kinaresenärer. Gick nog bra att köra videomöte då det var så kort varsel. Effektivast så.

Va skönt att du vet precis hur saker skall fungera.

Det finns många företag som skulle behöva din expertis i frågan.
Du borde hålla föreläsningar..
Citera
2023-01-04, 12:01
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Oroligt läge just nu. Världen håller andan.

https://esvd.svd.se/p/svenska-dagbladet/2023-01-04/a/oro-for-smittan-eu-forbereder-ny-strategi/1001/911383/35322011

"Världen håller andan"

Finns inte en människa som bryr sig. Förutom du då.

Som sagt, sök hjälp så att du kanske kan bli av med dina vanföreställningar en gång för alla.

Och sluta länka till låsta artiklar.
Citera
2023-01-04, 12:07
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enda rimliga förklaringen är att dessa personer har underliggande hälsoproblem som får dem att bli extremt rädda för omicron.

Nu känner man ju många som haft covid nyligen o ingen har blivit speciellt sjuk. Bara lite snuva o lite huvudvärk typ.

Måste vara så. Alternativt är det någon mental sjukdom som spökar och förvränger deras världsbild.

Jag har förresten samma upplevelse. Känner många som haft covid nyligen men ingen som blivit speciellt sjuk. Allra bäst har de ovaccinerade klarat sig men de kan ju bero på att de generellt är unga och friska medan de vaccinerade är lite äldre.
Citera
2023-01-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Detta verkar fruktansvärt svårt för att inte säga omöjligt för vissa personer i den här tråden att ta in.

Att människor som dör med Covid ofta har underliggande sjukdomar är tvärtom självklart för oss som följer forskningen. Det har till exempel framförts att Covid-19 också kanske triggar vilande virus i kroppen.

Att en sjukdom sänker kroppens motståndskraft är knappast speciellt för Covid, det gäller ju många andra sjukdomar också. Visste du att en person som till exempel blir skjuten i armen faktiskt kan dö av chocken? Men du skulle antagligen kalla det för att personen "dog med kula" och sedan skulle du börja leta efter om personen var bakfull eller hade något annat som kunde förklara varför just den dog av kulan?

Du vet tydligen inte att de som dör med AIDS på grund av att immunförsvaret inte fungerar har dött av att AIDS har sänkt immunförsvaret?

Dina förvirrade resonemang kan ju bero på att du har börjat bli gaggig, för i början av december kom en Harvard-studie om hur Covid rent biologiskt får hjärnan att åldras:

"We found striking similarities between the brains of patients with COVID-19 and aged individuals.”
https://news.harvard.edu/gazette/story/2022/12/severe-covid-19-linked-with-brain-aging-says-study/
Citera
2023-01-04, 12:38
Medlem
Någon borde starta en "best of" tråd btw. Typ en best of tråd om anledningar varför folk tog giftet. Den dummaste jag kommer på just nu är ju dom som tog giftet så att dim skulle kunna få resa. Det måste vara dom i 20-40 års åldern som tänkte så. Man hade ju önskat att det här var den smarta skaran av befolkningen men man ska inte underskatta befolkningen här. Dom är dumma.
Citera
2023-01-04, 12:54
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
För mig är den inte låst. Kanske låst sig i huvudet på dig? Hur som helst kommer här ett utdrag:

– Man ska inte tro på rapporterna vi får från det landet, sa den belgiske epidemiologen Marc Van Ranst, som också är chef för det belgiska folkhälsoinstitutet, till tidningen De Morgen.

– Dödssiffrorna de (Kinas myndigheter) rapporterar är verkligen inte korrekta, så jag skulle inte heller lita på deras data om de olika varianterna som cirkulerar, fortsatte Van Ranst.

Snälla sök hjälp för dina hypokondriska vanföreställningar, gör nog 100x mer skada på din kropp än några C19-virus någonsin skulle kunna göra.

Marc van Ranst än nog den sista som ska säga något om inkorrekta siffror och rapporter efter att han stått och skrutit om hur man manipulerar människor till att bli livrädda helt i onödan, du verkar ha fallit hårt i fällan.

https://rumble.com/v1osleh-marc-van-ranst-belgian-virologist-lecture-at-the-chatham-house.html

(4 minuter långt, säger det mesta)
Citera
2023-01-04, 13:09
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu ljuger du... Jag postade enbart info om IFR för wild type.

Det var du som drog den idiotiska slutsatsen att bara för att wild type var elak så var man tvungen att vaccinera för snälla Omicron
Ja men vad bra, då har vi samma syn på saken då.

Du bara postade en länk till dödlighetsstatistiken för Wuhan-varianten för att du ville klargöra din syn att det var oacceptabelt hög dödlighet, som gjorde det nödvändigt för befolkningen att vaccineras - vilket även bekräftas i FDAs fulla godkännande av de primära vaccinationsseriena.

Du, FDA och jag har dragit samma slutsats. Skönt att du hittade rätt till slut.
Citera
2023-01-04, 14:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Snälla sök hjälp för dina hypokondriska vanföreställningar, gör nog 100x mer skada på din kropp än några C19-virus någonsin skulle kunna göra.

Marc van Ranst än nog den sista som ska säga något om inkorrekta siffror och rapporter efter att han stått och skrutit om hur man manipulerar människor till att bli livrädda helt i onödan, du verkar ha fallit hårt i fällan.

https://rumble.com/v1osleh-marc-van-ranst-belgian-virologist-lecture-at-the-chatham-house.html

(4 minuter långt, säger det mesta)

Att EU fattat beslut om inreserestriktioner är ju inte precis några vanföreställningar. Sen att du tycker det är fel gör ju inte andra till hypokondriker. Har du säkerhetsbälte på dig när du kör bil?
Citera
2023-01-04, 14:26
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Att EU fattat beslut om inreserestriktioner är ju inte precis några vanföreställningar. Sen att du tycker det är fel gör ju inte andra till hypokondriker. Har du säkerhetsbälte på dig när du kör bil?

Nej, men det har ju heller inget med något farligt virus att göra utan är 100% politiskt/finansiellt maktspel där man utnyttjar människors omotiverade rädsla för att göra dem mottagliga för att välkomna "önskvärda förändringar".

Jag har säkerhetsbälte när jag kör bil, hurså? fast sedan när jag stiger ur bilen tar jag av mig bältet igen och släpar inte med mig det på jobbet och på stan.

Om du ska försöka dra någon hjärndöd metafor mellan bilbälten/cykelhjälmar till virus/vaccin så förutsätter jag att du opererat fast ditt bilbälte permanent på överkroppen först för att kunna göra en rimlig jämförelse, varför inte skruva fast cykelhjälmen med titanskruvar i skallbenet också? ifall nästa fråga var om jag använder sådan när jag cyklar, vilket jag gör om det är en längre sträcka eller trafikerad väg.

Borstar du tänderna tre gånger per dag eller litar du på att två gör jobbet? nya rön från WHO visar att tandkräm och borsta 2x inte är tillräckligt. Man rekommenderar att vi bör införa obligatoriska tandhälsopass samt testa befolkningen på kontinuerlig basis om fluoridhalten i saliven är tillräckligt hög för att motivera att individen ska få röra sig fritt i samhället och ta del av offentliga måltider.

Kommer EU agera tillräckligt hårt i denna fråga eller ska personer med orena munhålor få riskera folkhälsan även i framtiden genom att röra sig fritt? Världen håller andan!

Seriöst...
Senast redigerad av GenusKhan 2023-01-04 kl. 14:28.
Citera
2023-01-04, 14:34
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxkiller
Någon borde starta en "best of" tråd btw. Typ en best of tråd om anledningar varför folk tog giftet. Den dummaste jag kommer på just nu är ju dom som tog giftet så att dim skulle kunna få resa. Det måste vara dom i 20-40 års åldern som tänkte så. Man hade ju önskat att det här var den smarta skaran av befolkningen men man ska inte underskatta befolkningen här. Dom är dumma.

Japp. Detta såg man mycket av. Själv lät jag bli vaccination och reste så mycket under 2022 att Greta Thunberg fick panikångest.
Citera
2023-01-04, 15:20
Medlem
Jag är övertygad om att vi redan har den kinesiska varianten i Sverige. Vet väldigt många som bor i Kina men som firar jul i Sverige, och de resorna har ju redan skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in