Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det började väl med att se tiden an, inte göra något utan bara observera. Att demokrati och marknadsekonomi är överlägsen går egentligen inte att ifrågasätta. Sen kan man se världen på någon makroskala där individen inte existerar.
Om du vill se en omdanad värld, hur och varför? Bara för förändringen? Vill du att den ska vara bättre eller sämre eller tror du att bara förändringen som sådan kommer att göra dig nöjd?
Anledning till kriget är revansch. Samma som Hitler. Man anser sig vara en stormakt och anser att man blivit förnedrade genom att bli behandlade som ett vanlig land och inte fått den respekt som man anser sig förtjäna, bara genom att vara Ryssland.
Rysslands måttfullhet och balans är väl inget som visat sig. Chauvinismen bland de i ledningen är total. Problemet är deras brist på egen kultur. Såg deras nyårsshow. En blandning av nazisternas och amerikanernas musikaler från trettiotalet ihopsatta. De firade som om världen skulle gå under imorgon, desperat, överdrivet
Hur ska de kunna samarbeta med kineserna. De har ingenting gemensamt med dem. All kultur de har är västlig. Till och med under sovjettiden var det så. Allt kultur var inspirerad av väst, varifrån kommunismen kom.
Showdownen är redan avgjord. Ryssland kan inte vinna det här. Om det brakar lös i Ryssland så må det väl göra det. Det drabbar bara ryssarna. De har själva dragit på sig det.
Jag frågade Moment42 om det inte längre finns tid att se tiden an, vilket mest var en retorisk fråga i diskussionen mellan honom och mig. Som om det gjort det tidigare. Det verkar inte så. Det lät kanske som jag menade att man ska sitta där, lukta på blommorna och låta saker och ting ha sin gilla gång, men det handlade främst om att inte rubba spelpjäserna i olika länder och konflikter (konsekvenserna, du vet). Sedan fortsatte jag på det spåret. Det blev inget jättebra inlägg.
Att rubba spelpjäserna är f.ö. vad Ryssland gjort — det skrev jag till dig, och det var också en blinkning till Moment42. Det blir väldigt, väldigt svårt för Ryssland att vända detta. Ryssland är indirekt i krig mot mer eller mindre hela västvärlden.
Egentligen är jag en sådan som lever mer i det förgångna än i samtiden, men jag hoppas på att framtiden ska bli mer lokal, regional eller vad man ska säga. Kanske att oron i vår tid tvingar fram en sådan utveckling. Först pandemierna och sedan kriget 2022, som verkligen blivit en strid mellan två system — åtminstone i media — och inte bara två stater.