2023-01-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Vad fick Ryssland att falla i fällan?

Var det inte Nato-provokationer som fick Ryssland att agera?

Enligt min mening är den som provocerar mer skyldig än den som begår själva gärningen och Nato är därmed skyldiga till Ukraina kriget.

Nej, det var inte några provokationer från NATO som fick ryssland att invadera Ukraina.
Citera
2023-01-02, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av schroooms
Det är ett proxykrig. Var får Ukraina sina vapen ifrån?
Då för även iran ett proxykrig mot Ukraina då dom skickar sina martyrdrönare (shaheed= martyr) till ryssarna.
Alltså utnyttjar det islamistiska skitlandet Iran skitlandet Ryssland i sin krigsföring mot Ukraina?
Senast redigerad av jonkebonke 2023-01-02 kl. 00:11.
Citera
2023-01-02, 00:08
Medlem
LeeVans avatar
Så här bekämpar Ukraina framgångsrikt (?) dom Iranska drönarna. Lägg märke till bl.a. den extremt kraftiga strålkastaren.

https://imgur.com/hMoVae3
Citera
2023-01-02, 00:09
Medlem
haha,ukraina behöver inte gå in i ryssland, ryssen förstör sig själv ändå.
https://twitter.com/i/status/1609499901276069888
Citera
2023-01-02, 00:14
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför tror du en rysk artilleripjäs som fått ett utslitet eldrör inte kan flyttas på grund av eldgivning?

Jag tror ingenting Du förstår depåerna som sprängs upp innehåller vad som behövs . Så ska du köra en skadad pjäs till en sprängd depå för byta till en sprängd pjäs ? Drivmedlet samt det lilla logistiska som återstår har betydligt bättre användning / faktiskt så enkelt att i nuläget är det enklare att skicka fram nyare pjäser .

Ukraina har redan erövrat mängder av fordon övergivna vid sådana depåer
Senast redigerad av skalman1973 2023-01-02 kl. 00:16.
Citera
2023-01-02, 00:18
Medlem
Citat:

Hm. Kan du nämna något land, förutom USA och Tyskland (före 1945), som varit i krig och som krigat med enbart vapen av inhemsk tillverkning?
Citera
2023-01-02, 00:19
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
USA kan säga till Ukraina att vi kommer sluta stötta er om ni inte inleder fredsförhanlingar nu. Då får Ukraina välja mellan att förlora eller ge upp en del av ukraina.

Dock tror jag inte att USA någonsin kommer sluta stötta Ukraina. Det är en perfekt deal för USA att ge Ukraina vapen så att Ukraina dödar USA:s värsta fiende utan att USA blir av med en enda soldat.
”Värsta fiende” låter som den onda skurken i en roman. USA hade nog gärna handlat med Ryssland om de inte haft en diktator som håller på att krigshetsa mot USA. Om Ryssland i framtiden får en demokratiskt vald regering så kommer de kunna vara en riktigt fin handelspartner för USA och andra länder.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
70 soldater (Wagner) dödade i Pervomaisk

och kanske upp till 600 soldater (nymobiliserade) dödade i Makiivka:

Bägge målen attackerade med HIMARS.

Det här är alltså utöver det normala dagliga dödandet av ryska soldater. Om dödssiffrorna stämmer, så har det varit ett väldigt dåligt dygn för ryssarna.

Läste med om detta. Enligt satellitbilder stämmer det, vi får se när mer info kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Jag ljuger inte när jag säger att all vapenexport till Ukraina går via Nato-landet Polen.

Du nämner att även Australien, som har den brittiska flaggan som sin egen, skickat vapen, men det har man gjort med britternas godkännande.

Personligen tycker jag att arvingarna till den tidigare straffkolonin borde återvända hem till Storbritannien.

Då tycker du säkert att ryssarna borde återvända hem till Ryssland.

Man ska ju inte försöka ta över andras länder ju !
Citera
2023-01-02, 00:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
70 soldater (Wagner) dödade i Pervomaisk

och kanske upp till 600 soldater (nymobiliserade) dödade i Makiivka:

Bägge målen attackerade med HIMARS.

Det här är alltså utöver det normala dagliga dödandet av ryska soldater. Om dödssiffrorna stämmer, så har det varit ett väldigt dåligt dygn för ryssarna.

Fantastisk om det stämmer. Dom ryska förlustsiffrorna har ju sakta ökat sen i somras. Kollapsen närmar sig. Ska bli intressant se om det blir mobilisering nu i Ryssland. Då lär kollapsen komma fort.
Citera
2023-01-02, 00:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Självklart ger vi allt stöd vi kan. Dom får svenska vapen och det är jag otroligt stolt över att det hjälper döda så många ryska soldater som möjligt.

Slava Ukriani Slava Sverige.
Citera
2023-01-02, 00:26
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Tyvärr så tror jag att 1-3 miljoner är vad osintvärlden kommit fram till i normal produktionskapacitet. Men just med en så enkel industriprocess som detta är så kan de säkert rampa upp produktionen rejält om det behövs. De utökar skiften i befintliga produktionslinor och sätter reservlinor i bruk.

Tror inte vi ska hoppas på att / ta förgivet att just ammo tar slut för ryssen.
Att störa ut försörjningsleden är nog det som drar ned användandet per dag.

Estniska försvarsdepartementet har räknat på det där och landat på att ryssarna kan maxa ut på en nyproduktion om 3,6 miljoner granater per år. Granaterna tar inte "slut", men det innebär att det ryska övertaget på detta område kontinuerligt eroderar.

Intressant genomgång av ammunitionsproblematiken:
https://youtu.be/deK98IeTjfY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in