2023-01-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarlisa
Ja, det är exakt det jag menar.
Vill inte påstå att det på något sätt är mer glamoröst, bara att det finns inhemska produkter. Likt deras Lada som de dammat av ritningarna från 80-talet och ingen i Europa skulle drömma om att köpa. Men i brist på annat…

De kommer hanka sig fram, men på en betydligt lägre levnadsstandard.

Att laga mat från grunden utav basvaror kommer bli ett rude awakening för många, men inte för mig för jag kollade på min mormor (född 1895) och lärde mig av henne.
Citera
2023-01-01, 12:39
Medlem
Klart den sjunker.

De massiva brain Drain är det enda bevis vi behöver.

Alla unga och kreativa med hjärna stack när kriget började.
Citera
2023-01-01, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Tjetjenien VILLE , men inte nu.
Vilka är " några av dem" då? Vilka " potentiella kandidater" som har så dåigt att vara med i Ryssland så de vill bli " självständiga"?
Ja, det har betydelse eftersom du påstår att Ryssland inte ska existera som det är nu
Även om alla republiker tröttnar på Moskva så har dom inte en chans att bli fria.
Sahka-republiken med sitt enorma areal har till exempel bara en miljon invånare. Inte en chans att dom kan stå emot Moskva.
Citera
2023-01-01, 12:58
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Första gången jag hör om Deutschlandfunk. Är det en seriös källa eller är det bara en random tidning? När jag googlar ser resultaten lite mysko ut för att vara ett etablerat media? Hur vet vi hur ägarstruktur osv ser ut bakom? Det är ju annars bara att starta en webbtidning och skriva vad man vill?
Citera
2023-01-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Första gången jag hör om Deutschlandfunk. Är det en seriös källa eller är det bara en random tidning? När jag googlar ser resultaten lite mysko ut för att vara ett etablerat media? Hur vet vi hur ägarstruktur osv ser ut bakom? Det är ju annars bara att starta en webbtidning och skriva vad man vill?

Är det inte IMF som är ursprungskällan?
Citera
2023-01-01, 13:10
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Även om alla republiker tröttnar på Moskva så har dom inte en chans att bli fria.
Sahka-republiken med sitt enorma areal har till exempel bara en miljon invånare. Inte en chans att dom kan stå emot Moskva.
Vas snackar du för skit? Är det dina drömmar? Håll dig till ämne tack...
Citera
2023-01-01, 13:16
Medlem
Czarens avatar
Inte helt oväntat, Rhodesia hade sanktioner på sig under kalla kriget men hade ändå ett BNP som var on-par med USA & UK.
Sanktionerna går att komma runt (sk Sanction Busting), finns en bra bok att läsa så ni kan köpa här:
https://www.sup.org/books/title/?id=24154

Alla vi som kan historien vet att det här är 100% verkningslöst.
Citera
2023-01-01, 13:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Tjetjenien VILLE , men inte nu.
Vilka är " några av dem" då? Vilka " potentiella kandidater" som har så dåigt att vara med i Ryssland så de vill bli " självständiga"?
Ja, det har betydelse eftersom du påstår att Ryssland inte ska existera som det är nu
Dagestan har du ju för att nämna en till förutom Tjetjenien.
Citera
2023-01-01, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den s k folkopinion du hänvisar till är bara något du har letat upp från din filterbubbla.

The Proof of the Pudding is in the Eating. Om folk inte är beredda att slakta sin egen tillvaro, sina livschanser, sin egen och sina hemländers ekonomi under flera år framåt (det tar lång tid att reparera en förstörd ekonomi) för att fortsätta skeppa pengar och vapen till nån "Alla för Ukraina"-kampanj, så existerar det inte någon sådan vilja till solidaritet med Ukraina ända in i kaklet.
Gott nytt 2023 herr rysstroll, här har du lite läsning på temat:
EU-länderna enades 12 december om stöd till Ukraina värt 18 miljarder euro som betalas ut månadsvis. Utöver det beslutade man samma dag om att bevilja 2 miljarder euro i militärt stöd. Källa.
EU levererar utöver det 800 strömgeneratorer och 30 000 000 lågenergilampor till Ukraina. Källa.
När det gäller den folkliga inställningen till Ukraina så kan du titta på denna lilla nyhet:
EU-medborgarnas stöd för Ukraina är stabilt enligt Eurobarometer
"74 procent av EU-medborgarna ställer sig bakom EU:s stöd till Ukraina efter Rysslands invasion. Det framgår av undersökningen som genomfördes mellan den 12 oktober och den 7 november 2022. I alla EU-länder godkänner majoriteten EU:s stöd till Ukraina. Det största stödet hittar vi i Sverige (97 %), Finland (95 %), Nederländerna (93 %), Portugal (92 %) och Danmark (92 %). Tio månader in i kriget i Ukraina ligger stödet för de konkreta åtgärder som EU vidtagit – till exempel sanktioner mot den ryska regeringen och ekonomiskt, militärt eller humanitärt stöd till Ukraina – oförändrat på 73 %."
Men det beror säkert på manipulativt ställda frågor och att folk inte påverkas själva, right?
"Effekterna av Rysslands krig i Ukraina märks tydligt av unionens medborgare. På grund av kriget och dess följder anser nästan två tredjedelar av EU-medborgarna att deras liv kommer att förändras (65 %), vilket är 4 procentenheter mer än i april/maj 2022."
Samtliga artiklar ovan är från december 2022 och undersökningen om folks inställning gjordes under oktober-november. Varsågod att ignorera/bortförklara i vanlig ordning.
Citera
2023-01-01, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast att vår personliga ekonomi är bra är knappast irrelevant. Det är ju skillnaden mot ryssarnas personliga ekonomier. Vad gäller mitt intresse för just detta krig så är jag intresserad eftersom detta är ett krig som har möjligheter att påverka Sverige.

Om USA bombar sönder afghanistan så år det skitsamma för sverige. Afghanistan kommer ändå aldrig anfalla oss.

Du kanske har missat flykting kaoset men okej.
Citera
2023-01-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det finns många artiklar om ämnet Rysslands ekonomi. De flesta är överens om att den ryska ekonomin krymper och att landet sluter sig och den internationella handeln minskar kraftigt.

Här är en annan analys av läget i Ryssland:

Den nordkoreanska modellen kanske är nått som rysskramarna gärna skulle sträva efter i Sverige också?

Ett annat intressant iaktagande är att Rysslands BNP ser ut att krympa mellan 3 och 4% i år och nästan lika mycket nästa år. Samtidigt har utgiftssidan ökat med över 20% under 2022 på grund av kriget och väntas öka ytterligare under 2023.

https://www.euractiv.com/section/global-europe/news/forecast-2023-putins-russia-will-look-more-like-north-korea/

Allt det där är bara önsketänkande och västpropaganda Rysslands ekonomi krymper mindre än det gör i väst det är ju ett faktum.
Citera
2023-01-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingon_
Självförsörjande i vad, energi och mat? Kommer nog börja knarra lite när maskiner börjar fallera och kullager, elmotorer, halvledarkomponenter och hundra andra avancerade importvaror lyser med sin frånvaro. Vissa saker kanske dom kan börja tillverka själv inom snar framtid, andra är helt uteslutet ens decennier in i framtiden.

Deras största handelspartner är Kina vilket det också är i väst och du tror att dom får problem med att handla med Kina skulle inte tro det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in