2004-09-06, 21:04
Medlem
Tjabos avatar
Är det någon mer än jag som råkat fastna för rubricerade anläggningar? Intresset väcktes för några år sedan men först på senare tid har det blivit tillfälle att besöka några av alla de bergrum som tidigare användes av SJ elavdelning (och därmed senare Banverket) för att mata ström till banorna.

Bergrummen ser lite olika ut beroende på bygg/"spräng"-år, men grovt sett är de rätt lika. Dock finns det två huvudtyper av dessa bergrum:

1. Omformarstationerna
Hade fasta ställverk och mobila omformaraggregat och transformator/er
I regel två spår in i berget, men det har även funnits anläggningar med bara ett spår.

2. Reservstationerna (kallade Upplagsplatser)
Hade enbart mobil utrustning som t.ex ställverk, omformare och transformator/er. I regel ett spår in i berget.

Båda anläggningstyperna har funnits/finns även som "ovanjordsstationer", men de kvarvarande används i regel och det är dumt att utlösa larm och annat.

Jag har en hel del information och hjälper gärna till med det jag kan. Det kanske vore idé med en webbplats med spaningsresultat?
Citera
2004-09-07, 18:33
Medlem
phreakdentas avatar
Jag har ett stort intresse av tunnlar och underjordiska bergrum i allmänhet, men pågrund av att jag bosatt mig lite offside så har jag inte haft möjlighet att titta närmare på just järnvägs-tunnlar och -bergrum. Hur är det med vandalisering och klotter? Undviker helst ställen som blivit utsatt för sådant. Posta gärna bilder så man kan få sig en uppfattning av hur det ser ut.
Citera
2004-09-11, 17:57
Medlem
Tjabos avatar
Nja, klotter och sånt brukar inte bara så påtagligt. Dessutom är det oftast rätt fuktigt och gott om mögel i anläggningar om det finns handlingar och liknande kvar. Miljön är inte riktigt bra för färgen om man säger så. Jag tror faktiskt aldrig jag sett klotter i något av de bergrum jag varit i.
Citera
2007-09-07, 21:31
Medlem
hårdkårs avatar
Ledsen att jag drar upp denna gamla tråd men hur många ställen har du varit på?

Har spanat in ett ställe i Flens kringområde. Känner du till något om det?
Citera
2007-09-07, 22:18
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag har bara sett nedlagda/övergivna omformarstationer eller upplagsplatser. Vore kul att se bilder från när de var i drift. Om jag förstått saken rätt så började dessa anläggningar byggas på 50-talet. Då var det väl fortfarande ånglok i drift, eller? Vilka lok användes för att dra in transformatorvagnarna i sådana här krypin?
Citera
2007-09-07, 23:34
Medlem
E M I L I Os avatar
det var ju inte allt för länge sedan som försvaret hadde ett antal ånglok inne i bergrum här och var i sverige för användning om landets el nätverk slagits ut och disel kanske inte var så lätt att få tag på, kol är lite lättare att framställa
Citera
2007-09-08, 00:20
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag har bara sett nedlagda/övergivna omformarstationer eller upplagsplatser. Vore kul att se bilder från när de var i drift. Om jag förstått saken rätt så började dessa anläggningar byggas på 50-talet. Då var det väl fortfarande ånglok i drift, eller? Vilka lok användes för att dra in transformatorvagnarna i sådana här krypin?

Diesellok användes till sådant. En del ånglok användes fortfarande men inte i någon större utsträckning. Elekrifieringen av det svenska järnvägsnätet var nästan totalt utbyggd. Detta var en av anledningarna till att man byggde dessa anläggningar, eftersom det svenska järnvägsnätet var så beroende av el så behövdes det tillgång till strömmatning även vid kris.
Citera
2007-09-08, 00:25
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E M I L I O
det var ju inte allt för länge sedan som försvaret hadde ett antal ånglok inne i bergrum här och var i sverige för användning om landets el nätverk slagits ut och disel kanske inte var så lätt att få tag på, kol är lite lättare att framställa

Beredskapsloken stod sällan i bergrum, särskilda plåtskjul (loklador) byggdes för detta ändamål. I dessa förvarades loken i "malpåse", de var faktiskt inslagna i en stor plastpåse som skulle skydda loket. Läste i ett äldre nummer av Tåg en artikel om när ett sådant lok togs ut för transport till museum, trevliga bilder från ett stort plåtskjul mitt ute i ingenstans.
Citera
2007-09-08, 18:47
Medlem
E M I L I Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Beredskapsloken stod sällan i bergrum, särskilda plåtskjul (loklador) byggdes för detta ändamål. I dessa förvarades loken i "malpåse", de var faktiskt inslagna i en stor plastpåse som skulle skydda loket. Läste i ett äldre nummer av Tåg en artikel om när ett sådant lok togs ut för transport till museum, trevliga bilder från ett stort plåtskjul mitt ute i ingenstans.

hehe ja, måste ha varit roligt för alla tåg entusiaster där ute. men om man utgår från att man inte kommer från huvud ingången så måste det vara lite läckert att springa på ett ånglok inne i ett berg rum, för några sådana fanns det iaf vet jag. dock inte vart, men någonstans, men förstår om dom stog i plåt skjul för det mästa
Citera
2007-09-09, 14:56
Medlem
roppens avatar
Har träffat på en loklada med spår rakt igenom mitt ute i bushen, inget lok fanns där dock men en jävla massa taggtråd, kokkärl och en låda lös 5.56 såg det ut som.
Citera
2007-09-09, 22:26
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo
Är det någon mer än jag som råkat fastna för rubricerade anläggningar? Intresset väcktes för några år sedan men först på senare tid har det blivit tillfälle att besöka några av alla de bergrum som tidigare användes av SJ elavdelning (och därmed senare Banverket) för att mata ström till banorna.

Bergrummen ser lite olika ut beroende på bygg/"spräng"-år, men grovt sett är de rätt lika. Dock finns det två huvudtyper av dessa bergrum:

1. Omformarstationerna
Hade fasta ställverk och mobila omformaraggregat och transformator/er
I regel två spår in i berget, men det har även funnits anläggningar med bara ett spår.

2. Reservstationerna (kallade Upplagsplatser)
Hade enbart mobil utrustning som t.ex ställverk, omformare och transformator/er. I regel ett spår in i berget.

Båda anläggningstyperna har funnits/finns även som "ovanjordsstationer", men de kvarvarande används i regel och det är dumt att utlösa larm och annat.

Jag har en hel del information och hjälper gärna till med det jag kan. Det kanske vore idé med en webbplats med spaningsresultat?

http://www.pixbox.se/alb542509 - Mina bilder... bergrummet har jag varit in i och ska visa bilder från insidan med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in