Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Ryska medborgare? Bor man i Ukraina är man sannolikt ukrainsk medborgare, oavsett etnicitet. Bor man i Ukraina men har ryskt medborgarskap är man faktiskt utlänning bosatt i ett annat land än det egna och då ska inte "hemlandet" ingripa militärt, en utländsk medborgare flyttar rimligen hem till hemlandet om man inte trivs bra i landet man bor i. Har man medborgarskap är det ju inga problem att flytta till och bosätta sig i det egna landet. Svenska medborgare bosatta utomlands behöver inte söka uppehållstillstånd om de vill flytta tillbaka hem och jag skulle gissa att Ryssland har liknade lagar.
Om jag nu fattat våra pro-ryssar rätt här i tråden så fanns en sovjetisk befolkning i Ukraina- liksom i Ryssland vid tiden för sovjetunionens upplösning. Det fanns alltså sovjetisk befolkning i sovjetunionen- tänka sig!
Om denna sovjetiska befolkning i Ukraina valde att stanna i Ukraina blev de väl ukrainska medborgare- på samma sätt som den sovjetiska befolkningen i Ryssland blev ryska medborgare... så måste det väl ha varit? Jag kanske är helkorkad- jag känner mig lite så just nu men det kan ha att göra med ett ymnigt intag av lådvin, kanske? Jag skall nämligen iväg på kalas om en stund... Var var jag? Ja, just det- jag hade skrivit klart...