2022-12-31, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Problemet med det är att som kriget har gått sedan dag ett så kommer Ryssland att få slut på soldater (och krigsmateriel) först, samtidigt som stödet för Ukraina i Väst inte har minskat med en enda procent sedan i våras.

D.v.s. dina åsikter är baserade på fantasier & naiva önsketänkanden.
Jag är faktiskt benägen att hålla med skribenten du citerade.
Redan nu börjar väst tröttna på stödet och det som var en nyhet igår är det sällan idag.
Ryssland kör uttröttarstrategin och det verkar av allt att döma fungera.
Väst har sina egna problem och kan inte ha ett tredje världskrig på halsen också. I detta scenario är det strategiskt rätt att offra Ukraina, oavsett konsekvenserna.
Citera
2022-12-31, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Sådana som dig som skulle ge bort Skåne eller Norrland ifall vi blev attackerade?!

Åt helvete heller, strider till sista andetag för stt försvara mitt land! Tror Ukrainare tänker samma för de är inte fega kräk som dig som ger bort halva sitt land för att man är rädd
Var bor du? Det är ett område som jag kan tänka mig att ge bort.
Citera
2022-12-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uberstar
Ej nödvändigt. Sanktionerna skulle kunna lyftas/lättas även utan fredsförhandlingar.

Problemet med det är att Ryssland gör sig mer och mer oberoende av västeuropa för var dag som går. Andra handels-kanaler byggs upp. Skotthålet i foten kommer troligtvis aldrig att fullt läka ihop.
Senast redigerad av ManManne 2022-12-31 kl. 15:00.
Citera
2022-12-31, 15:01
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Var bor du? Det är ett område som jag kan tänka mig att ge bort.

Ska du ge bort huvudstaden? Typiskt rysstroll att drömma om att ta Stockholm. Ni har aldrig lyckats tidigare och kommer inte lyckas i framtiden.
Citera
2022-12-31, 15:04
Medlem
Christopher.s avatar
Det folk inte förstår angående sovjetunion och för de delen dagens moderna Ryssland är att de i grund och botten är krigsekonomier som inte behöver omvärlden för att fungera, om än lite fattigare och med mindre urval.
Senast redigerad av Christopher. 2022-12-31 kl. 15:12.
Citera
2022-12-31, 15:04
Medlem
Glödskals avatar
Rysslands BNP förväntas alltså minska med 3,9-4,5% beroende på källa. Säg 4%.

https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/impact-sanctions-russian-economy/

Jag är lite nyfiken på andelen av Rysslands BNP som kommer från krigsmakten har förändrats mellan 2021 och 2022. BNP beräknas genom att man summerar värdet på alla varor och tjänster som produceras i landet under en viss period. En del av BNP är t.ex. inköp av tvättmaskiner. En annan är produkter och tjänster kopplade till krigsmakten.

Ifall krigsmaktens andel av BNP enbart ökat litegrann eller ingenting har sanktionerna haft mindre inverkan än om andelen ökat väsentligt, påstår jag. Detta eftersom artillerigranater exploderar och därmed försvinner. Det är som att elda pengar med extra steg. Tvättmaskiner exploderar normalt inte vid användning.

Finns det siffror? Jag förväntar mig inte det eftersom det rimligtvis är känsliga uppgifter under rådande krig, men det kanske finns ändå?
Senast redigerad av Glödskal 2022-12-31 kl. 15:06.
Citera
2022-12-31, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Grejen är att andra säger att sanktionerna biter. Ryssar som flytt landet säger att det biter. Ryssar i Ryssland blir fattigare och framför allt så kan ryssarna inte köpa bra bilar eller annat som kräver avancerad elektronik längre. Så självklart biter sanktionerna. Och alla vet att det tar tid innan sanktioner märks fullt ut.

Att man inte kan köpa coca cola eller ikeamöbler överlever nog ryssarna. Värre är det när hissar går sönder och man inte kan få reservdelar. Vartefter tiden går och saker går sönder eller blir utdaterade så kommer det märkas. Det saknas tex mediciner i ryssland.

Väst lider inte speciellt mycket. Ja, elen är dyr men vi har råd att betala den ändå. Ja diesel är dyrt men inte har folk slutat köra bil för det? Ja maten är dyr men inte svälter speciellt många för det. Så, ryssland förlorar på så många sätt.

Precis som du säger så även om vi här i väst får det tuffare så betyder inte det att vi lever i misär och fattigdom utan att vi måste skruva ner våran lyxkonsumtion i värsta fall.

I Ryssland så blir man bara fattig och misären värre och framförallt på landsbygden.

Ryssland har haft dålig befolkningstillväxt sedan ww2 och detta krig lär inte bättra på detta!
Citera
2022-12-31, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Rysslands BNP färväntas alltså minska med 3,9-4,5% beroende på källa. Säg 4%.

https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/impact-sanctions-russian-economy/

Jag är lite nyfiken på andelen av Rysslands BNP som kommer från krigsmakten har förändrats mellan 2021 och 2022. BNP beräknas genom att man summerar värdet på alla varor och tjänster som produceras i landet under en viss period. En del av BNP är t.ex. inköp av tvättmaskiner. En annan är produkter och tjänster kopplade till krigsmakten.

Ifall krigsmaktens andel av BNP enbart ökat litegrann eller ingenting har sanktionerna haft mindre inverkan än om andelen ökat väsentligt, påstår jag. Detta eftersom artillerigranater exploderar och därmed försvinner. Det är som att elda pengar med extra steg. Tvättmaskiner exploderar normalt inte vid användning.

Finns det siffror? Jag förväntar mig inte det eftersom det rimligtvis är känsliga uppgifter under rådande krig, men det kanske finns ändå?

Enligt Ryssland SJÄLVT kommer 30% av BNP gå till militären 2023. I en ekonomi av storlek Italien men med korruption i klass med de värsta bananrepublikerna och failed states.

Lägg till att hela ekonomin kommer att krympa rejält pga sanktionerna vars tunga del gentemot Rysslands inkomster träder i kraft 5/2 2023.

Kort sagt så är Ryssland på väg mot stupet utan möjlighet att klara sig. Vare sig militärt eller ekonomiskt.
Citera
2022-12-31, 15:14
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Är du dum?

Kanske för att sanktionerna skadar oss här i Europa mer än någon annan.

Vilket varenda människa bör ha upptäckt vid det här laget. Men tydligen inte.
Nej jag är inte dum, dum är den som inte bryr sig när en fascist-stat invaderat ett land i vårt närområde, idiot till och med.

Sanktionerna skadar inte oss mer än " någon annan ", ni är ganska få som inbillar er det..
Citera
2022-12-31, 15:15
Medlem
Det är Ryssland som sitter på naturresurserna och inte Europa, det är våra industrier som behöver importera gas för tillverkning och inte tvärtom. Det är rätt självklart egentligen. Så därför misstänker jag att målet med sanktionerna i själva verket var att skada oss européer. Även sprängningarna av gasledningarna var riktade mot oss vita tror jag.
Citera
2022-12-31, 15:17
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Grejen är att andra säger att sanktionerna biter. Ryssar som flytt landet säger att det biter. Ryssar i Ryssland blir fattigare och framför allt så kan ryssarna inte köpa bra bilar eller annat som kräver avancerad elektronik längre. Så självklart biter sanktionerna. Och alla vet att det tar tid innan sanktioner märks fullt ut.

Att man inte kan köpa coca cola eller ikeamöbler överlever nog ryssarna. Värre är det när hissar går sönder och man inte kan få reservdelar. Vartefter tiden går och saker går sönder eller blir utdaterade så kommer det märkas. Det saknas tex mediciner i ryssland.

Väst lider inte speciellt mycket. Ja, elen är dyr men vi har råd att betala den ändå. Ja diesel är dyrt men inte har folk slutat köra bil för det? Ja maten är dyr men inte svälter speciellt många för det. Så, ryssland förlorar på så många sätt.

Cope, sanktionerna mot Ryssland har skadat vår ekonomi mer än den ryska.
Citera
2022-12-31, 15:23
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Grejen är som sådan. Du bör inte tänka alls, speciellt skriva ned sina åsikter. Tack på förhand. Tack för wow:et, du är verkligen så här pass indoktrinerad

Du har tankeförmåga som ligger på en 1-dimensionell plan, jag är fan imponerad
Okej, nu är jag säker på att du använder en undermålig översättningsmotor. Hur mycket får du betalt för att sprida rysk propaganda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in