2022-12-31, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
1. Är det därför man skickar gammalt värdelöst skrot till fronten? Sanningen är att de inte har hur mycket som helst i lager och de slås ut direkt de kommer till fronten.

2. Berätta mer om hur Ryssland "tar mark hela tiden", vardå? Sanningen är att de förlorat mark stadigt sedan juni.

3. Rysslands industri har haft 80 år på sig att visa hur "stark" man är, ännu har man inte visat det. Fusk, korruption, potemkinkulisser. Det man producerar är skit och man har ingen egen tillverkning av avancerade komponenter. Satt under sanktioner klarar man inte ens av att montera ABS på sina ålderdomliga bilar.

4. Sveriges, EU-s och USA-s samlade industrikapacitet är tiopotenser större än Rysslands. Vapenförråden är inte tomma, det handlar om procent av totalen som skickats till Ukraina och nu sker nybeställningar i siffror som inte synts sedan 1980-talet. Ryssland kan börja på att fundera på damage control nu eftersom det enda som händer är att Ryssland för varje dag och nytt krigsbrott kommer att få mer sanktioner under längre tid och kan endast se fram emot en framtid som sanktionerat U-land under generationer.

2. man går stadigt framåt. Sedan genombrott.

3. Man hjälper renault med flera biltillverkare. Därför ville Renault först inte lämna ryssland.

4. Rena fantasier. Den svenska industrin t ex, det mesta har flyttat österut.
Citera
2022-12-31, 10:40
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Jag är svensk och nationalist ditt dumhuvud. Och det är därför jag stödjer Rysslands rätt att försvara sig mot de neokonservativa globalister som använder Ukraina som en proxy för krossa nationalism globalt.

Hej, såhär skrev du i början av Januari:

Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Bra inlägg!

Fetstilta: Haha, tänkte precis så när jag lyssnade. Finns det något värre än julsnack i slutet av Januari

Citat:
Ja, invasionsnarrativet är övervägande artificiellt
. Diskussionen i podden verkade dock mest handla om hur sinnessjukt Sverige är som skickar trupp till Gotland och annat larv . I analyserandet av Sveriges agerande blir dock inget logiskt om man inte till 100% ser det från internationellt/globalisttiskt perspektiv. Jonas vet naturligtvis detta men av någon anledning landar man ändå i meningslösa frågor om varför Sverige gör som vi gör. Vilket som sagt är en hopplös frågeställning.

Även om Motströms på flera sätt är en reko podd så måste jag faktiskt säga att diskussionerna blir ganska banala med bara Forsén och JDG. Inget ont om Forsén som har många kloka åsikter men han saknar den intellektuella skärpan och djupa kunnandet att skapa intressanta diskussioner enbart med JDG. In med Emil igen eller bjud in intressanta gäster. Kanske någon internationell, typ Michael .E Jones eller liknande.

Du svarade alltså på ett inlägg som skrev att det skulle vara HELT verklighetsfrånvarande för Ryssen att attackera Ukraina. Du höll med.

Hur känns det att vara så ute att cykla?
Citera
2022-12-31, 10:43
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den sex mil långa ryska konvojen som man lät Ukraina spränga i bitar – var den inte viktig för att lyckas?
Vilken 6 mil lång konvoj har sprängts i bitar?
Vilket dravel.
Citera
2022-12-31, 10:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Det där har gnagt på mig länge. Är så jävla besviken på alla nationalister som springer Rysslands ärende. Jag förstår inte!
Jag skämms för att vara åt höger när man ser idioterna här inne leka quislingar utan att förstå det.
Patrask!
Ryska trollfabriker har tusentals ryssar som sprider propaganda och desinformation på svenska forum. Flashback måste vara deras viktigaste plattform i Sverige eftersom den är störst, inte kräver BankID-autentisering och man är anonym. Notera att samma personer som har spridit anti-vaccin-dynga och skapat katastrof-scenarior runt invandringen, genast hoppade över till Rysslandstrådarna och började sprida rysk propaganda och desinformation när Ryssland invaderade Ukraina. Bland gruppen ”nationalister på nätforum” lär du ha en enorm mängd ryssar som skapar, och eldar på hatet mot ”etablissemanget”.
Citera
2022-12-31, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Berätta mer om vilka elektronikkomponenter man använder när man bygger nya T90. "Databrickor"? Kretskort från tvättmaskiner? Optik, var får man tag på den? Osv

Allt är inte digitalt idag.

Nej, bara för att man köper mat med scanner på ica eller lyssnar på ljudböcker, så är inte hela världen digital.

En T90 är till stora delar gammal robust teknik. Jag googlar optik till 1000-talet. Elektronik, visst, men du behöver inte delar från överklockade pentium ens. Det kan räcka med brickor från 386, 486.
Citera
2022-12-31, 10:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Du lider helt klart av kunskapen att Sverige aldrig vunnit ett krig mot Ryssland och förlorat alla.
Därför tror du att vi får vår hämnd nu till slut med kriget mellan USA och Ryssland där Ukraina får agera som nyttig idiot.

Och läs lite på om USA,s "vilja att påtvinga andra länder sin vilja". Finns inget land i världen som har har använt fler dörrmattan än USA i modern historia. Saknar du fullständigt allmän begåvning?
Jag ”tror” ingenting. Varför skriver du ”vår hämnd” när du uppenbarligen inte är svensk?

Som svensk är det däremot självklart att önska sig en framtid där vapnen vrids ur händerna på Kreml så att deras stormaktsdrömmar förblir just det. Det vore den största förbättringen av värt säkerhetspolitiska läge sedan Finlands självständighet 1918.

Eftersom Rysslands ekonomi motsvarar Skandinavien + Finland så kommer man att få mycket svårt att bygga upp en ny anfallsarme efter detta krig samtidigt som man bekostar en strategisk kärnvapenarsenal. Vi skall komma ihåg att majoriteten av de pansarfordon och artilleri som nu nöts ner i kriget är från Sovjettiden. Den kommer inte tillbaka.

Rysslands ringa ekonomiska betydelse gör också att EU och USA kan ha dem under sanktioner i decennier, pss som Iran. Det kommer att försvaga Ryssland ytterligare. Vi behöver inte del till något, men de behöver oss. De vill besöka och leva i väst, nästan inga av oss vill besöka Ryssland. Så enkelt är det.
Citera
2022-12-31, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
2. man går stadigt framåt. Sedan genombrott.

3. Man hjälper renault med flera biltillverkare. Därför ville Renault först inte lämna ryssland.

4. Rena fantasier. Den svenska industrin t ex, det mesta har flyttat österut.

Oj, det var minsann tuffa argument...

Har inte du läxor att göra? Mellanstadiet kan vara tufft för vissa...
Citera
2022-12-31, 10:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
10% + 20% + 10% + 40% = 80% chans att invasionen av Kiev skulle lyckas? Det var ju väldigt goda odds! Men dina siffror, som jag förstår att du ryckt ur röven, förutsätter inte de att det finns fungerande underhåll och förnödenheter till den ryska invasionsstyrkan? Den sex mil långa ryska konvojen som man lät Ukraina spränga i bitar – var den inte viktig för att lyckas? Eller var det fortfarande 80% sannolikhet att Ryssland skulle kunna ta Kiev utan konvojen? Kanske sannolikheten att lyckas sjönk till 75% utan konvojen? Hur tänker du där?

Det är ett exempel. Du kan sätta egna procentchanser. Du räknar f ö helt fel, jag sa inte 80% sannolikhet.

Det jag förmedlar är att ibland kan man göra saker som inte når önskat resultat utan att det var fel. Är du enig i det?
Citera
2022-12-31, 10:47
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Vilken 6 mil lång konvoj har sprängts i bitar?
Vilket dravel.
Ah. Du hade missat det? Här finns lite mer information: https://shorturl.at/jnvzT
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Fanns inga biolabs för fientliga ändamål.

Finns en FN rapport.

0% trovärdighet har du nu efter detta uttalande.

Ja men hur skulle ryssarna kunna veta det januari 2022?
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Där försvann din trovärdighet när du nämner tagna biolabs.

Appropå det, skulle inte Ryssen visa upp bevis för dessa biolabs i FN?
Citera
2022-12-31, 10:48
Avstängd
Citat:
Ukrainsk kanonmat medels ukrainska och utländska frivilliga har slaktats dag efter dag i sitt försök att hålla Bakhmut - dömt att misslyckas.
Den ukrainska ledningen borde förstå när man skall retirera istället för att offra soldater i onödan.
Får se hur många dagar kvar innan Ukraina har gett upp den militärstrategiskt viktiga staden Bakhmut....högst en vecka gissar jag.
Ha ha snacka om ryskt tvärtomspråk!

Alla icke hjärntvättade och foliehattar vet ju att det är ryssarna som slaktas och fryser ihjäl i Bakhmut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in