2022-12-29, 20:41
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Idén med "unmanned" är att spara människoliv.

I kontexten för terrängfordon innebär det att soldaten befinner sig innanför skyddet men med förmåga att använda vapnet. Tekniken finns säkerligen att ha en operatör 10 mil bort som i drönare men till skillnad från drönare krävs det reflexmässiga beslut och handlingar för en skytt i ett stridsfordon.

Som sagt. Fösta producerade varianten, efter prototyp, satts i backen 1978, så vad är det du fortfarande viftar efter här? Om du nu måste använda något som vapen för din åsikt, så se åtminstone till att veta lite om det du viftar med. Annars blir det väderkvarnar du slåss mot och det leder ingenstans mer än till lite sendragning och eventuella gapskratt till mötes
Citera
2022-12-29, 20:43
Medlem
Citat:
Idén med "unmanned" är att spara människoliv.

I kontexten för terrängfordon innebär det att soldaten befinner sig innanför skyddet men med förmåga att använda vapnet. Tekniken finns säkerligen att ha en operatör 10 mil bort som i drönare men till skillnad från drönare krävs det reflexmässiga beslut och handlingar för en skytt i ett stridsfordon.

Det låter som vilket bepansrat fordon som helst.
Förstår inte nyheten. Däremot kan man tänka sig fjärrstyrda enheter men det kräver en stabil dataöverföring med hög hastighet.
Det där med personskydd började man med redan före Kristi födelse.
Citera
2022-12-29, 20:45
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Läser bara massa cope..

Undrar vilka andra mål i Ukraina som Ryssen bombar som helt plötsligt blir Ryska förluster.

Vad i ditt svar till mig nu finner du relevant till min postning? Vad är cope? Tycker du om att använda dig utav det ordet eftersom att det får dig att känna dig lite mer internationell? Det är väl inte så att du är lite för ung för att ha en aning, visst? Där är ju trots allt inte många AA's i East end dessa dagar. Lägg av med dina barnsliga försök till att spela Allan här. De funkar inte oavsett om du så spammar sönder tråden med 42 länkar per minut. Först lever du, sedan lär du och efter det börjar du snacka om det nu är ditt behov
Citera
2022-12-29, 20:48
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Nämn ett terrängfordon med en 30mm kanon som är styrd inifrån fordonet utan att operatören exponeras. Som är i aktivt bruk.

Jag väntar.

Kan nämna många, men för ditt förstånds väl så kan jag istället fråga dig hur många 30mm's kanoner du har sett opereras manuellt vid avtryckaren? Sorry lad, but you ain't got a fuckin' clue!

CV90 som en för ditt förstånds väl. Sluta nu gnaga om saker du inte har en aning om
Citera
2022-12-29, 20:51
Medlem
Citat:
Nämn ett terrängfordon med en 30mm kanon som är styrd inifrån fordonet utan att operatören exponeras. Som är i aktivt bruk.

Jag väntar.
Uh... Ukrainska BTR-4? I tjänst 2014.
Det finns ett helt gäng...
Citera
2022-12-29, 20:51
Medlem
nidhoogens avatar
Påtal om trollfabriker.

Ryska hackergruppen RaHDit har kommit över Ukrainas "cyberbrigad" (ja, militärer vars roll är att sprida desinformation till fiende soldat OCH civila, tänk JIDF).

https://archive.vn/Gr8ut

RaHDit posted data from thousands of Ukrainian activists operating in Runet

"In November, RaHDit published on Nemesis lists of cadets and teachers of the Academy of Security Services Ukraine. Then the Network leaked data from over 400 people who will soon replenish the ranks of Ukrainian special services, as well as those who train them."

"At the end of September, Evil Russian Hackers made publicly available information from one and a half thousand current employees of the Foreign Intelligence Service of Ukraine, including those working at that time undercover in more than 20 countries.
And in July, RaHDit broke into the servers of the National University of Defense of Ukraine,
uploaded their methods, and in return left the "right" — about the atrocities of the Kiev regime in Donbass. A month earlier, they posted data from 700 employees SBU and the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine.
At the very beginning of the special operation, RaHDit simultaneously hacked all 755 Ukrainian government sites. As a member of the group stated to RIA Novosti on the basis of anonymity, they established a channel for transferring data on the actions of the Ukrainian army at their disposal to the Russian military."

UAF shills och trolls gorepostar medans Ryska hackers ger deras adresser till RuAF..
Citera
2022-12-29, 20:54
Medlem
Citat:

Jag väntar.
Det du beskriver är i princip en pansarvagn som är bemannad av 1 person, vad är nyheten? Finns naturligtvis nackdelar därav så finns ingen i produktion. Nu är jag inte involverad i försvarsindustrin, men jobbar med både fjärrstyrda och Autonoma maskiner. Finns fördelar och nackdelar men jag förstår inte vad en bemannad maskin är för nyhet??
Citera
2022-12-29, 20:57
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Jag väntar.

Strf 9040

CV9030 med 30mm kanon.

Citat:
CV9030
Export version with a 30*mm Bushmaster II autocannon. Adopted by Norway, Switzerland and Finland. Within BAE Systems Hägglunds, the original version of the Norwegian CV9030N is known as the CV90 MK I. The Finnish CV9030FIN and Swiss CV9030CH vehicles are known as the CV90 MK II.[27] The CV90 MK II is also available as CV9030 COM – Command & Control Vehicle. The recently upgraded CV9030N infantry fighting, command & control and reconnaissance vehicles for Norway are known as CV90 MkIIIb, and this is the most advanced variant currently in service.
Senast redigerad av Lawline 2022-12-29 kl. 21:05.
Citera
2022-12-29, 20:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennartDenLelle
Jaha, så idag hände det oundvikliga, Ukraina sköt en raket på Lukasjenko.

Detta är som jag tidigare nämnt början på slutet, då Belarus arme är av en helt annan kaliber än de andras.

Ja den är till och med ännu sämre än ryssarnas. Lär bli slutet på sotluckans regim då.
Citera
2022-12-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Helt seriöst, va fan röker du?
Har du sett Lukas tattar armé? De fjantar omkring och hoppar hinderbanor, gör torn av varandra och sparkar i luften ala StarWars Kid. Du är fan lika bränd som mandlarna som den lokala svartingen säljer på marknader. Serbneger

Att framställa Belarus armé på det sättet har varit en medveten strategi i decennier. Ja, du föll för det, precis som de allra flesta.

Nu är räkenskapens dagar här.
Citera
2022-12-29, 21:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Va? Nej.

En operatör sitter i fordonet och styr den och bestämmer mål.

Till skillnad från "klassiska" kulsprutor på terrängfordon så är operatören betydligt mer skyddad då han fysiskt är innanför fordonet.

Den där bryter ett AT4 igenom som smör.
Citera
2022-12-29, 21:04
Medlem
%s avatar
Citat:

Jag väntar.
Varsågod!
https://www.youtube.com/watch?v=8Smi2OYT_Ng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in