2022-12-25, 11:43
  #1
Medlem
Se rubrik...funkar eller tar motorn skada?

Bor i mellersta Sverige. Bilen i fråga är en liten dieselkärra.

Har 5w-40 hemma. Onödig kostnad att köpa 5w-30?
Citera
2022-12-25, 11:59
  #2
Bannlyst
Ingen fara men köp 5w-30 nästa gång du behöver olja på bilen.
Citera
2022-12-25, 12:01
  #3
Medlem
Grin-Days avatar
Att köra på den oljan i mellersta Sverige är inte att rekommendera


Jo då det går alldeles utmärkt.

Trevlig Julhelg

Citera
2022-12-25, 13:08
  #4
Medlem
NyaHenriksss avatar
Kolla i instruktionsboken.
Där finns grafer på alternativa viskositeter.
Generellt kan du alltid välja lägre värde på första siffran men ej högre på den andra.
En lågfriktionsmotor har små toleranser och i en sådan blir en 40-olja för tjock och flödet blir fel.
Men kolla i instruktionsboken för just din motor.
Handlar det om att bara fylla på så går det bra.
Citera
2022-12-25, 14:09
  #5
Medlem
Kione211s avatar
Jag har servar bilen på märkesverkstad sedan 1999 och aldrig behövt fylla på olja. Tyckte dock att olja verkligen är intressant. Googla och okq8 hade den här pdf.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.okq8.se/~/media/dokument-pa-stationen/motorolja/allt-du-behover-veta.pdf%3Fla%3Dsv-se&ved=2ahUKEwjerMSJ6ZT8AhWnQ_EDHabAB6cQFnoECAoQBg &usg=AOvVaw1xNv8BU_O35LKRQ7zOXoJM
Citera
2022-12-25, 14:33
  #6
Medlem
Analretendents avatar
Nej, om bilen är gjord för 5W-30 så ska du inte ta en tjockare olja. Idag har bilar nått en punkt där toleranserna i motorerna har blivit så små att det är viktigt att gå efter korrekt typ av olja för att flödet ska bli korrekt. Risken med att gå upp till en tjockare olja i viskositet är att oljan kanske inte når in överallt där den ska. Det orsakar dålig smörjning och dålig kylning.

Läs instruktionsboken till bilen och se vilken olja som rekommenderas där. Gå sedan endast efter det, den som byggt motorn vet bäst vad den behöver.
Citera
2022-12-25, 14:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Se rubrik...funkar eller tar motorn skada?

Bor i mellersta Sverige. Bilen i fråga är en liten dieselkärra.

Har 5w-40 hemma. Onödig kostnad att köpa 5w-30?

Det är viktigare om det ska va halvsyntet, delsyntet eller helsyntetolja.
Är det likadant så kvittar det om du kör 5w-30 eller 5w-40.

Står i instruktionsboken eller så googlar du på nätet.
Citera
2022-12-25, 14:46
  #8
Medlem
swedsters avatar
Allt står i instruktionsboken alternativt i någon online oljeguide med ditt regnummer.
Har svårt att tro det gör jätteskillnad speciellt om du bara skall fylla på upp till någon liter..

Vill du chansa kan man ju alltid prova sae 50 olja men läs andra inlägg samt ovan.....
Citera
2022-12-25, 14:53
  #9
Medlem
killawifes avatar
Det beror faktiskt lite på. Bara för att oljan är 5W30 betyder inte att den är identisk med en annan 5W30 olja, så en 5W30 och en 5W40 med olika standarder kan vara mer lika än två 5W40 oljor. Man ska helst inte hälla i vad som helst. Om du inte vet, kör på det som rekommenderas. Biltemas oljor är billiga och helt dugliga för alla bilar.
Citera
2022-12-25, 15:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Se rubrik...funkar eller tar motorn skada?

Bor i mellersta Sverige. Bilen i fråga är en liten dieselkärra.

Har 5w-40 hemma. Onödig kostnad att köpa 5w-30?

Jag ska ha 0w-30 i min, råkade köra 5-w30 när jag servade bilen själv. Oljan tog slut efter ett par månader, aldrig hänt förut. Så jag fick hög förbränning bara.
Bästa är ju att köra den olja som rekommenderas av biltillverkaren.
Citera
2022-12-25, 15:56
  #11
Medlem
Att köra på en 5W-30-olja eller 5W-40-olja är egalt.

Men en 10w-30-olja eller 10W-40-olja kan vara olämplig - men inte direkt skadlig - vintertid.
En 5W-40-olja är inte tjockare än 5W-30 olja - den behåller bara sin viscositet högre upp i motortemperatur innan den blir "vattnig" och smörjer sämre.

För Sverige, med tidvis heta somrar under kortare perioder, är en 5W-40 den klart lämpligaste.

Beträffande fabrikat så uppfyller LIDL:s oljor de krav som ställs av tillverkarna av de mest ömtåliga motorerna = BMW och AUDI.
LIDL:s (hel-)syntetiska motoroljor är marknadens mest prisvärda motoroljor.
I princip endast annan dekal på dunken mot ett annat "premiummärke" på motorolja.
Citera
2022-12-25, 16:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Nej, om bilen är gjord för 5W-30 så ska du inte ta en tjockare olja. Idag har bilar nått en punkt där toleranserna i motorerna har blivit så små att det är viktigt att gå efter korrekt typ av olja för att flödet ska bli korrekt. Risken med att gå upp till en tjockare olja i viskositet är att oljan kanske inte når in överallt där den ska. Det orsakar dålig smörjning och dålig kylning.

Läs instruktionsboken till bilen och se vilken olja som rekommenderas där. Gå sedan endast efter det, den som byggt motorn vet bäst vad den behöver.
Källa? Och vilken motor tänker du på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in