2022-12-25, 10:31
Medlem
Taggads avatar
God jul Ukraina och dess vänner 🎅
Citat:
”God jul Ukraina – vi måste hjälpa er klara vintern”
Kriget i Ukraina är temat för flera av landets ledarsidor denna juldag.

Inför invasionen påstod den ryske presidenten att Ukraina inte existerar, skriver Sydsvenskans Heidi Avellan i en ledartext. Men ett narrativ som bygger på att rättfärdiga den orättfärdiga invasionen accepteras inte av Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj. Hans eget narrativ är det motsatta.

”Ukraina inte bara finns – utan kommer fortsätta finnas. Och vinner detta krig – ’för demokrati och frihet för hela världen’”, skriver Avellan.

”Sjtjaslivoho Rizdva, Ukraina!”, skriver DN och påminner om att i dag firar många ukrainare jul i skenet från stearinljus – för att de saknar elektricitet, värme och vatten.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Senast redigerad av Taggad 2022-12-25 kl. 10:45.
Citera
2022-12-25, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det har talats en del i tråden om att likvidera Putin. Låt oss påminna om det stora säkerhetspådraget. Omkring 90 fordon i hans motorcade. Mercedes-SUV som ni ser i bilden är tungt beväpnade.

https://www.youtube.com/watch?v=kkUL1jujW2c

Det är nästan lite gulligt hur du ömmar för din ledare. Kommer världen och livet kännas otryggt för dig den dag då Putin tar in årorna? Oroa dig inte. Du kommer snabbt anpassa dig och hitta en ny stark ledare att ty dig till och svära din trohet till.
Citera
2022-12-25, 10:44
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Det har talats en del i tråden om att likvidera Putin. Låt oss påminna om det stora säkerhetspådraget. Omkring 90 fordon i hans motorcade. Mercedes-SUV som ni ser i bilden är tungt beväpnade.

Det gör mig på gott humör att se Putin paranoid och skräckslagen.

Han har dubletter och provsmakare.
Han bajsar i en väska och är rädd för sitt eget folk så att han måste träffa dem via en green screen.
Han sitter och trycker i sin bunker, avskärmad från verkligheten sedan länge.

Den lilla onda masken är förmodligen rädd för sin egen skugga precis som Stalin.

Raka motsatsen mot folkhjälten Zelensky.
Citera
2022-12-25, 10:48
Medlem
Citat:

I ett europeiskt demokratiskt land går statsmän knappt utan livvakter.
Undrar vadan denna skillnad och rädsla för att tas av daga? Litar man inte på folkets kärlek i Ryssland?
Citera
2022-12-25, 10:57
Medlem
leachs avatar
620 avlivade pissryssar. Ger en total av 102050

Losses of the invaders, as of today.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1606937755296178177
Citera
2022-12-25, 11:00
Medlem
leachs avatar
Rökningen nära brännbart fortsätter i pissland.

#Russia: 'Vega' shopping center caught fire in Krasnodar, the area of the fire was 1,000 square meters
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1606923664456355840
Citera
2022-12-25, 11:04
Medlem
Omfattande terrorbombning av Cherson inklusive brandbomber, 16 döda 64 skadade – stigande ryska förluster – ukrainsk framryckning mot Svatove – rysk reträtt söder om Bakhmut – börjar Ryska Federationen falla samman hemma?

Dagens uppdatering cornucopia.se

https://cornucopia.se/2022/12/uppdateras-omfattande-terrorbombning-av-cherson-inklusive-brandbomber-16-doda-64-skadade-stigande-ry ska-forluster-ukrainsk-framryckning-mot-svatove-rysk-retratt-soder-om-bakhmut/

"Ryssland utsatte Cherson för omfattande terrorbombning under gårdagen, inklusive med brandbomber, och sexton civila dödades och 64 skadades. De ryska förlusterna steg under gårdagen, både för manskap och pansar. Ukraina verkar rycka fram mot Svatove i Luhanskregionen och ockupationsmakten samt terroristorganisationen LPR har flytt med sitt administrationscentrum. Ryssland retirerar vid Opytne söder om Bakhmut och tog ca 190 förluster vid staden under gårdagen fram till kvällsrapporten. Det finns också allt fler tecken på ett begynnande sammanbrott för den Ryska Federationen hemma, med exempelvis skenande vapenvåld från redan extrema nivåer och uttagsanstormning hos bankerna.Ryssland utsatte Cherson för omfattande terrorbombning under gårdagen, inklusive med brandbomber, och sexton civila dödades och 64 skadades. De ryska förlusterna steg under gårdagen, både för manskap och pansar. Ukraina verkar rycka fram mot Svatove i Luhanskregionen och ockupationsmakten samt terroristorganisationen LPR har flytt med sitt administrationscentrum. Ryssland retirerar vid Opytne söder om Bakhmut och tog ca 190 förluster vid staden under gårdagen fram till kvällsrapporten. Det finns också allt fler tecken på ett begynnande sammanbrott för den Ryska Federationen hemma, med exempelvis skenande vapenvåld från redan extrema nivåer och uttagsanstormning hos bankerna."

Det verkar nu som den vanliga ryssen börjar inse verkligheten.
Senast redigerad av Antistalk 2022-12-25 kl. 11:09.
Citera
2022-12-25, 11:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det var ett svar.
Kanske var otydlig. Ber om ursäkt.

Citat:
Ursprungligen postat av attog
1. Vilket reellt hot kunde Putin se? 2. Vem skulle invadera Ryssland?
Om NATO borde ha insett att man placerar Putin i ett hörn, om man expanderar? 3. Vad borde Putin inse om han invaderar Ukraina?
4. Ska våld löna sig, du som är humanist?

Så svårt kan det inte vara till en slutsats!

Hotet är inte invasion. Hotet är destabilisering; statskupper, seperatism, och liknande. Och sedan, om någon del bryter sig ut, så kan de gå med i NATO. Vilket i sin tur gör det mer realistiskt med seperatism.

Ditt svar är på fråga 2. Och 1.

Men fråga 3 och inte minst fråga 4.
Varför är det intressant? För mig. Kanske för andra.
Du ville först framstå som neutral. Varför då? I detta forum kring en otäck konflikt. Jag tänker att du vill kunna berätta för ena eller andra sidan, om …. Jag vet inte vad egentligen. Men vara lite från ovan i detta, tolkar jag det som. Ok.

Nu är du humanist, istället. Jag blir än mer brydd.
Hur kan en humanist inte fördöma våld och invasion?
Hur kan du tycka att man ska acceptera något i nuläget, i en förhandling. En förhandling som inte kommer äga rum på länge. Vad är en god förhandling och taktik i det, av Ukraina?
Varför inte först och främst opponera sig mot aggressionen? Som humanist?
Som humanist är man väl också för demokrati och egna val. Eller?
Valet av Ukraina att bestämma sin egen framtid, borde vara självklart. Humanist eller inte.

Såvida det inte finns en antipati med i bilden.

Först, god jul på er!

Vi vill undvika att existerande krig blir värre, och undvika krig i framtiden. Den ryska aggressionen är bara en av många faktorer som utlöst detta krig. Euromaidan, NATOs struktur och etnonationalism är andra. Vad hände när konflikten aldrig löstes på 7 år? Det var inte bara Rysslands fel. På global nivå behöver vi en annan diskussion än bara "Russia bad". Avslöjande av falsk humanism och fulspel i demokratins namn är viktigt för humanism.

Opinionen i det här kriget drivs delvis av tron på att ryssarna är en stark kraft som stretar helt i en annan riktning än den vi vill se för världen - en värld med mer demokrati och välstånd. I verkligheten är det mycket mer grått och nyanserat, även om där absolut finns korn av sanning. På det viset tycker jag det är intressant att "vara lite från ovan". Att enbart leta efter vem som har rätt och fel i konflikter fastlåser ofta i sig själv konflikten.

Fråga 4 tycker jag är för "inzoomad", men isolerat sett tycker jag man ska styra konflikter så att våld inte lönar sig. Det är också viktigt att inte Rysslands straff i praktiken legitimerar en korrupt världsordning där andra tveksamheter straffas helt annorlunda och mildare. Euromaidan t ex bör heller inte löna sig.

Fråga 3 tycker jag är ointressant/märklig.

Jag är inte någon radikalpacifist. Det finns situationer där våld är berättigat. Men Rysslands invasion 2022 var inte en av dem. Putin borde inte ha invaderat. Putins fel är dock bara ett av många statsledares fel. Jag tycker den bästa (minst dåliga) lösningen skulle vara omröstningar som är internationellt övervakade. Det är dock bara vad jag tycker om kriget på "lokal nivå".

Ska du ha lästips så tycker jag Jeffrey Sachs är en intressant röst i debatten.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-12-25 kl. 11:36.
Citera
2022-12-25, 11:33
Medlem
En fin julklapp till 4 äckliga ryska svin:

En domstol har dömt fyra ryska soldater till elva års fängelse för att "brutalt" ha torterat ukrainska veteraner, enligt Kyiv Independent,*rapporterar Sky News.

Tortyren uppges ha ägt rum i byn Borova i nordöstra Charkiv.

Publicerad igår kl 18:39
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Många fler sådana här domar komma skall.
Fast håller tummarna för livstids fängelse och lite till.
Dessa ryska mördare förtjänar ej att andas den fria världens luft, allra minst Putin!
Citera
2022-12-25, 11:36
Medlem
God Jul alla debattörer!

Bristande tid till att studera siffrorna för Mångfalsfederationens bögbegränsning. 620 eliminerade brottslingar senaste dygnet innebär totalt 102050 befriade kriminella.

Dygnsnittet under 304 dagar blir fortfarande 335 st trots senaste dygnets mycket goda siffra och kalkylen säger att vi har 200.000 avlivade ryzzar senast den 26 juli. Men tendensen tyder på att det kommer gå fortare än så här, vilket blir den viktigaste faktorn för att få slut på detta helt onödiga krig. Det var även goda siffror för utslagna tanks, 5 st och utslagna bepansrade bögfordon, hela 16 st. Ryssland sjunker sakta men säkert.
Citera
2022-12-25, 11:45
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Jag har blivit stämplad som rysstroll när jag framfört att alla former av hjälp till Ukraina endast bidrar till fler döda.. Att starka krafter önskar att kriget sprider sig borde alla vara medvetna om.
Det finns perversa individer som gnuggar händerna i förtjusning över alla dödsfall. Ett människoliv är inte värt ett ruttet lingon om man kan försvaga ryssen.. Men hey.. Det är ett spel med onödig hög insats de ägnar sig åt..
Så är det i krig, det går åt folk därför att motståndaren skjuter på dig. Man krigar för att försvara sig, sitt land, sina värderingar.
Alternativet är att ge upp, bli dödad, ockuperad, bestulen på sitt land, plundrad och förtryckt.
Då är det värt att strida.
Citera
2022-12-25, 11:47
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Den ryska aggressionen är bara en av många faktorer som utlöst detta krig. Euromaidan, NATOs struktur och etnonationalism är andra. Vad hände när konflikten aldrig löstes på 7 år? Det var inte bara Rysslands fel.
Nej, det här är bara Rysslands fel. Diktatorn Putins ambitioner att bli envåldshärskare över stora mängder nationer är den fundamentala drivkraften. Allt du räknar upp är diktaturens olika svepskäl för att motivera sin invasion och sitt folkmord.
Det är dags att fler länder tar hotet från Ryssland på allvar. Hitler fick hållas alltför länge – hade vi stoppar honom tidigare så hade många människoliv räddats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in