2022-12-24, 13:55
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
1. straffskalan mycket högre för intrång i någon annans kropp mot dennes vilja.
Med rätta, ja. Jag tror hellre jag råkar ut för inbrott än att bli våldtagen ärligt talat.
Citat:
2. Det krävs inget uttryckligt samtycke för att få gå in i en annans bostad. Om du t.ex.följer med en kompis in i dennes bostad kommer du inte åka dit för intrång även om denne inte uttryckligen sagt att du får gå in. Om kompisen inte protesterar kan du lugnt gå in utan att straffas för det.
Du säger emot dig själv här nu. Om din kompis bjuder med dig hem så har du ju uttryckligt samtycke. Så alldeles självklart krävs det samtycke att klampa in i någons hem.

Det är inte heller någon förmildrande omständighet att ägaren inte är hemma och protesterar när du tar dig in i dennes bostad utan samtycke. Ägaren kan komma hem från jobbet, se att du sitter i hans soffa genom fönstret och ringa polisen. Du kan härja hur mycket du vill att ingen protesterade när snuten kommer och hämtar dig.
Citera
2022-12-24, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Med rätta, ja. Jag tror hellre jag råkar ut för inbrott än att bli våldtagen ärligt talat.

Så du inser nu att det är en jätteskillnad trots att du sa att det inte var det.

Citat:
Du säger emot dig själv här nu. Om din kompis bjuder med dig hem så har du ju uttryckligt samtycke. Så alldeles självklart krävs det samtycke att klampa in i någons hem.

Nej jag sa inte alls emot mig själv. Att du går bredvid din kompis och slutligen in i hans bostad innebär inte att du har ett uttryckligt samtycke att gå in. Men du kommer aldrig att dömas för intrång i detta fall eftersom du kan antas få gå in i detta fall.

Motsvarande vid sex döms du däremot för.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-12-24 kl. 14:04.
Citera
2022-12-24, 14:06
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Så du inser nu att det är en jätteskillnad trots att du sa att det inte var det.
Hur menar du att det är skillnad? Det krävs samtycke för att gå in i någons hem. Det krävs samtycke för att ha sex med någon. Vart i ligger "jätteskilnnaden"?
Citat:
Nej jag sa inte alls emot mig själv. Att du går bredvid din kompis och slutligen in i hans bostad innebär inte att du hat ett uttryckligt samtycke att gå in. Men du kommer aldrig att dömas för intrång i detta fall eftersom du kan antas få gå in i detta fall.
Om din polare säger "Hörru, häng med hem" så har du ju för bövelen samtycke. Självklart begår du då inget brott om du nu gör just detta.
Citat:
Motsvarande vid sex döms du däremot för.
Nej. Har du fått samtycke till sex så döms man inte för våldtäkt heller.
Citera
2022-12-24, 14:11
Medlem
Citat:
Hur menar du att det är skillnad? Det krävs samtycke för att gå in i någons hem. Det krävs samtycke för att ha sex med någon. Vart i ligger "jätteskilnnaden"?

Om din polare säger "Hörru, häng med hem" så har du ju för bövelen samtycke. Självklart begår du då inget brott om du nu gör just detta.

Nej. Har du fått samtycke till sex så döms man inte för våldtäkt heller.

Men nu sa polaren inte "Hörru, häng med hem", du gick bara bredvid honom och slutligen in i hans bostad i mitt exempel. Du har då inget uttryckligt samtycke att få gå in men det krävs inte heller, om han inte stoppar dig och du går in kommer du aldrig dömas för det.

Motsvarande gäller inte för sex, då kan du dömas även om personen inte stoppar dig för där krävs uttryckligt samtycke.
Citera
2022-12-24, 14:17
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Men nu sa polaren inte "Hörru, häng med hem", du gick bara bredvid honom och slutligen in i hans bostad i mitt exempel. Du har då inget uttryckligt samtycke att få gå in men det krävs inte heller, om han inte stoppar dig och du går in kommer du aldrig dömas för det.
Det är väl klart som fan att du har uttryckligt samtycke att komma hem till honom om han öppnar dörren och släpper in dig. Det är ju just i detta samtycket ligger.

Vad du inte tycks begripa är att bara för att du hängde med honom hem en gång, han släppte in dig, och ni kollade på Netflix i hans soffa innebär inte att du nu har något sorts permanent samtycke att knalla in hemma hos honom som du vill.
Citat:
Motsvarande gäller inte för sex, då kan du dömas även om personen inte stoppar dig för där krävs uttryckligt samtycke.
Om din polare kommer hem och förvånat hittar dig i hans soffa, så kan du dömas för brott. Alldeles trots att han inte först försöker få ut dig med våld innan han ringer polisen.
Citera
2022-12-24, 14:23
Medlem
Citat:
Det är väl klart som fan att du har uttryckligt samtycke att komma hem till honom om han öppnar dörren och släpper in dig. Det är ju just i detta samtycket ligger.

Du ändrar hela tiden exemplet jag gav för att passa din agenda. Exemplet var att du går tillsammans med din kompis när han går hem till sig. När han går in går du också in utan att han har bjudit in dig. Han öppnade alltså dörren för sig själv och gick in, bjöd inte in någon annan men stoppade heller inte kompisen.

Detta är inget intrång när det gäller bostad men om motsvarande sker vid sex är det våldtäkt för där krävs uttrycklig inbjudan till sex.
Citera
2022-12-24, 14:33
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Du ändrar hela tiden exemplet jag gav för att passa din agenda. Exemplet var att du går tillsammans med din kompis när han går hem till sig. När han går in går du också in utan att han har bjudit in dig. Han öppnade alltså dörren för sig själv och gick in, bjöd inte in någon annan men stoppade heller inte kompisen.
Okej nu börjar du dra ditt exempel till en nivå där man skulle behöva se polisutredningen för att bedöma om det är ett brott. Om din polare nu polisanmäler ditt scenario kommer ju polisen börja fråga vad som egentligen hänt, och vrida och vända på detaljer. Precis som de gör när någon anmäler våldtäkt.

Du gick med din polare. Okej. Varför då? Och vad hände vid hans dörr? Han öppnade dörren "för sig själv" säger du. Kan du utveckla det? Här låter det nämligen som att du möjligen inte var säker på att han ville släppa in dig om det nu var "för sig själv".

Det här är alltså inte jag som försöker vara knepig. Det här är ungefär vad polisen skulle börja fråga. För att försöka avgöra om du hade goda anledningar att tro att du var välkommen hem hos honom. Vilket din kompis tydligen påstår att du inte var då han gjort en polisanmälan.
Citat:
Detta är inget intrång när det gäller bostad men om motsvarande sker vid sex är det våldtäkt för där krävs uttrycklig inbjudan till sex.
Ett intrång i en bostad utan samtycke är ett brott. Ett intrång i någons kropp utan samtycke är ett brott.
Senast redigerad av Nospheratu 2022-12-24 kl. 14:35.
Citera
2022-12-24, 14:36
Medlem
Citat:
Okej nu börjar du dra ditt exempel till en nivå där man skulle behöva se polisutredningen för att bedöma om det är ett brott. Om din polare nu polisanmäler ditt scenario kommer ju polisen börja fråga vad som egentligen hänt, och vrida och vända på detaljher. Precis som de gör när någon anmäler våldtäkt.

Du gick med din polare. Okej. Varför då? Och vad hände vid hans dörr? Han öppnade dörren "för sig själv" säger du. Kan du utveckla det? Här låter det nämligen som att du möjligen inte var säker på att han ville släppa in dig om det nu var "för sig själv".

Det här är alltså inte jag som försöker vara knepig. Det här är ungefär vad polisen skulle börja fråga. För att försöka avgöra om du hade goda anledningar att tro att du var välkommen hem hos honom. Vilket din kompis tydligen påstår att du inte hade då han gjort en polisanmälan.

Ett intrång i en bostad utan samtycke är ett brott. Ett intrång i någons kropp utan samtycke är ett brott.

Nej det är inte så det skulle gå till vid en polisutredning.

Om du anmäler detta kommer polisen fråga om du sa åt din kompis att han inte fick gå in.

Du svarar då nej och får frågan om du sa åt kompisen att gå ut när han väl var inne. Om du då svarar ja och att kompisen då gick ut så är saken ur världen, inget brott.
Citera
2022-12-24, 14:44
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Om du anmäler detta kommer polisen fråga om du sa åt din kompis att han inte fick gå in.
Varför inbillar du dig det? Du får ju för bövelen inte gå in hos folk som du vill, inte ens hos kompisar. Men självklart får du gå hem till någon om du har samtycke. Polisen kommer alltså fråga dig varför du var säker på att du var välkommen.
Citat:
Du svarar då nej och får frågan om du sa åt kompisen att gå ut när han väl var inne. Om du då svarar ja och att kompisen då gick ut så är saken ur världen, inget brott.
Vad du nu argumenterar för är alltså att det inte har skett något brott om du kommer hem och hittar ett halvt dussin Hells Angels-medlemmar i din soffa. Och du känner att det inte är läge att börja tjafsa med dessa herrar. Så du backar ut utan att säga något. Utanför dörren ringer du snuten.

Du menar att snuten då kommer fråga dig "Jamen sa du någonsin till dom att de inte får vara där? Nähäpp, lycka till då. Du kanske kan bjuda dem på kaffe eller så?"
Citera
2022-12-24, 14:50
Medlem
Citat:
Varför inbillar du dig det? Du får ju för bövelen inte gå in hos folk som du vill, inte ens hos kompisar. Men självklart får du gå hem till någon om du har samtycke. Polisen kommer alltså fråga dig varför du var säker på att du var välkommen.

Återigen ändrar du exemplet efter din agenda. Jag skrev att det var en kompis som du gick hem med men att han inte bjöd in sin kompis, han följde bara med in. Håll dig till exemplet!
Citera
2022-12-24, 14:53
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Återigen ändrar du exemplet efter din agenda. Jag skrev att det var en kompis som du gick hem med men att han inte bjöd in sin kompis, han följde bara med in. Håll dig till exemplet!
Då får du ju som sagt var svara på vad som egentligen hänt. Din kompis har alltså polisanmält dig när du följde med honom hem. Du säger "han öppnade dörren för sig själv". Utveckla nu detta.
Citera
2022-12-24, 15:07
Medlem
Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in