2022-12-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird-84
Men många enkelriktad skyltar har tilläggsskylt Gäller Ej Cykel.

Vilket inte gäller.
2022-12-23, 14:53
Medlem
Citat:
Men många enkelriktad skyltar har tilläggsskylt Gäller Ej Cykel.
Du skojar eller? Jag tror inte jag sett det någonsin men jag hänger inte Stockholm så jag vet ej då jag själv är mer en göteborgare.
2022-12-23, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Vilket inte gäller.
Va då inte gäller? Varför tas de inte bort då? Ringvägen mot Skanstull på vänster sida. Innervägen som går parallellt med Ringvägen alltså.
2022-12-23, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av srail
Du skojar eller? Jag tror inte jag sett det någonsin men jag hänger inte Stockholm så jag vet ej då jag själv är mer en göteborgare.
Ja Stockholm alltså.
2022-12-23, 15:00
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Inte vid obevakade övergångsställen. En cykelbana och gångtrafik kan dessutom ha fått grönt ljus utan att bilisten uppfattat det och tvärbromsar när hen inser sitt misstag. Det finns rätt många korsningar där bilister ska se upp som i helvetet för dom inte fått någon som helst indikation på sin väjningsplikt.

(Utan trafiksignaler för gående och cyklister) utan enbart zebramarkerade ställen.
Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående. Med riktigt vakna trafikanter så funkar detta galant

- Transportstyrelsen.

Summarisk - Bara att titta lite extra och ge tumme upp när någon känner sig säker att korsa övergångsstället, en enkel hälsning räcker

Leder cykel ja. Men inte cyklar över.
2022-12-23, 15:02
Medlem
svampdamps avatar
Är det inte bättre om cyklister och gångtrafikanter släpper förbi bilar istället? Bilar som går på tomgångskörning och accelereras är dåliga för miljön och luftkvaliteten.
2022-12-23, 15:20
Medlem
Citat:
Va då inte gäller? Varför tas de inte bort då? Ringvägen mot Skanstull på vänster sida. Innervägen som går parallellt med Ringvägen alltså.

Du får väl ringa vägverket. Kommunen som egenmäktigt satt upp dem har ju fått avslag.
2022-12-23, 15:20
Medlem
Vid vanliga övergångsställen ska cyklisten stanna, gå av cykeln och förvissa sig om att annalkande bilster har sett att cyklisten har för avsikt att GÅ över vid övergångsstället och därefter passera säkert gående med cykeln bredvid sig. INGA DIMMOR ALLS!!!
2022-12-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Är det inte bättre om cyklister och gångtrafikanter släpper förbi bilar istället? Bilar som går på tomgångskörning och accelereras är dåliga för miljön och luftkvaliteten.

Absolut både ur miljö och säkerhetssynpunkt, det krävs några meter att stanna ett fordon på 1.8 ton medans en gående kan stanna på mindre än en meter vid max gångfart och en cyklist på två tre meter. Hade personligen hellre sett att det var som under min ungdom att väjningsplikt vid övergångsställe ej existerade. Vi fick lära trafikregler i första och andra klass samt gå ut och öva på att gå över gatan. Detta borde ju införas i all sfi, när jag tänker på det då det hade gett verkan, sverige är ju inte som Afghanistan eller Indien. Tror det var sent 90-tal som väjningsplikt vid övergångsställe infördes.
2022-12-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newTuc
Jag förstår ärligt inte bilister som inte vill stanna för cyklister. Jag är både cyklist och bilist och saktar alltid in för cyklister som ska över på övergångställe eller vägen, även om jag inte måste. Jag blir mer irriterad när cyklisterna ska envisas med att hoppa av och gå över. Då måste jag stanna bilen helt, annars kan jag fortsätta rulla. Trafiken flyter på smidigt. Men så är det vissa bilister som svär över att cyklister inte stannar och hoppar av. Varför skulle man vilja att de hoppar av? Kan trafiken inte bara få flyta på?

Smidighet är tyvärr inte något som fungerar i många storstäder, därför är det mångt mycket bättre att förlita sig på regler då vet man iaf vad som gäller
2022-12-23, 16:54
Medlem
Neolitikums avatar
Gäller topic en cykelpassage eller en cykelöverfart?
Det är helt skilda saker.
Cykelpassager
Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.
Cykelöverfart
Cyklister och förare av moped klass II som färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.

Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...Cykeloverfart/
2022-12-23, 16:59
För att det blir en vana.
Till slut så cyklar dom över i 30km/h och då blir det jävligt farligt.

Speciellt om det regnar och är mörkt. Så kommer en sån där jävla cykelsparris och trampar som någon jävla idiot, och skriker AHHHHHHHH HÄR KOMMER JAG SATANS BILISTER DRA ÅT HELVETE ÄT MIN HATT!

Det är vad jag tycker..
Stanna för helvete

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in