Jag har exv
läst och förstått inlägget där det uppenbarligen bl.a står följande:
"han är uppenbart mentalt störd"
Ingen tvivlar väl på själva ordalydelsen som sådan.
Men det kan inte nog understrykas. hur viktigt det är att skilja på ordalydelsen
som sådan
och ordalydelsens dokumentära roll.
Man kan skriva hur tokiga saker som helst, utan att det möter några hinder.
Eller uttrycka muntligen.
Men så gott som alla tror istället att det är omöjligt att påstå något som inte är sant,
därför att det uppenbarligen inte är sant.
Det "sunda förnuftet" säger att "man kan inte påstå något som inte stämmer".
Följaktligen enligt den logiken måste alla påståenden vara sanna eller åtminstone trovärdiga.
I praktiken kommer trovärdigheten i ett påstående, som exv "han är uppenbart mentalt störd"
bara att bestämmas av vem som påstått, inte av bevis.
Om en läkare felaktigt skriver att någon är sinnessjuk i en så kallad "diagnos", eller avger ett
muntligt eller skriftligt "utlåtande" så utgår man automatiskt ifrån att det är ett faktum
att en "allvarlig psykisk störning" eller vadhelst läkaren påstår skulle råda.
Om det istället av läkaren felaktigt påståtts att någon skulle lida av en "kroppslig" sjukdom
i motsats till "psykiska sjukdomar" skulle det i de flesta fall kunna motbevisas då det finns
fysiska förändringar som går att mäta och är ofta synliga i de fall då sjukdom råder.
Hur skall man då kunna motbevisa påståendet i inlägget om att "han är uppenbart mentalt störd"
som är en osynlig sjukdom. Ett "onormalt" beteende, exv att vara "kvinnohatare" som jag, är i sig ingen sjukdom, och har helt andra orsaker.
En åsikt är aldrig en sjukdom, möjligen en dårskap.
Men aldrig i medicinsk mening.
En osynlig sjukdom i hjärnan kan vara osynlig av två olika anledningar;
Antigen därför att den inte finns, vilket är det vanligaste, eller att den är dold.
Faktum är att den vanligaste orsaken till att något är osynligt är att det aldrig existerat.
Beviskravet och bevisbördan är omfattande när det gäller lagbrott, men obefintligt i medicinska diagnoser inom området "psykisk hälsa".
Det möter därför inget hinder att rekvirera polisens handräckning på helt felaktiga grunder,
och utsätta oskyldiga medborgare för grov misshandel med frihetsberövande under förevändning
att det skulle vara en medicinsk åtgärd.
"Har du något att säga om dådet som tråden handlar om?"
var frågan som ställdes av någon som tydligen inte läst vad jag i min tur skrivit.
Då säger jag att "dådet" var ett hjältedåd, precis som gärningsmannen själv säger
om sin gärning.
Sveriges farligaste person, som jag ser det, har eliminerats.
Jag har gjort mitt bästa att förklara varför.
Själva den fysiska personen som sådan, Ing-Marie Wieselgren. var inte på något sätt
den allra mest avskyvärda.
Men den
allra mest opassande i rollen av riks-cheföverläkare i befolkningsfrågan.
En uppgift som hämtad från rasbiologin under andra världskriget.
Wieselgren med sin infantila aningslöshet var väl tillsatt med läkemedelsindustrins gillande
för att skapa efterfrågan på efterkrigstidens version av kemiska avlusningsmedel.
Hon var en obildad, kulturlös och naiv person från enkla förhållanden.
Hennes hjärna avlägsnades i samband med obduktionen, vägdes och befanns vara normalviktig.
Hennes familj som inte heller är några större kulturpersonligheter
vädjar nu om bidrag till "Hjärnfonden" (se länken nedan)
https://insamling.hjarnfonden.se/en/fundraisers/ing-marie-wieselgren
Jag minns den typen av tanter, liknande I-M.W som uppträdde som lokalvårdare inom lokalerna på Regeringsgatan 1 där jag var anställd år 1977-1984.
De var robusta och gladlynta, samt deltog ofta i kafferasterna där de bidrog mest sitt infantila
pladdrande.
Då var städerskorna från Sverige.
Därefter tog invandrarna över den sysslan.
Vilket opassande nog tvingade svenska kvinnor som Ing-Marie Wieselgren att utbilda sig till läkare
istället för att skura golv och städa toaletter som de annars skulle ha gjort.
Hon hade blivit en perfekt städerska i den bemärkelsen, men fick istället rollen av att städa bort
den "psykiska ohälsan" för att bevara den "psykiska hälsan"
Nu är det hon själv som blivit bortstädad.
Det mesta av kvarlevorna från obduktionen har väl skaffats undan nu.
Men den urtagna hjärnan, som vägdes, har nog hennes familj donerat
till "Hjörnfonden".
Flugan är inte död förrän fläcken är borta...