2022-12-23, 00:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Undrar vad den tunga expertisen på FB tror att den ryska offensiven som kommer att en gång för alla krossa de sista resterna av Ukrainas arme och tvinga fram en kapitulation?

När kommer den? De tidigare slutade i fiasko. Varför skulle nästa fungera?
Citera
2022-12-23, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du klargjorde ju att ingen kan vinna pga alla döda. Hur kan du då sedan ge dig in i ett resonemang om vinnare/förlorare?
Det var lite dumt av mig där Inga vinnare i krig i min mening men vet i själva verket vad detta krig beror på om jag ska vara ärlig. Verkar ganska otydligt.
Citera
2022-12-23, 00:09
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Undrar vad den tunga expertisen på FB tror att den ryska offensiven som kommer att en gång för alla krossa de sista resterna av Ukrainas arme och tvinga fram en kapitulation?

Det enda vi alla med säkerhet vet är att det blir en väldigt tråkig jul för åtminstone 100 000 ryZZka familjer i år!

https://twitter.com/noelreports/status/1605975187110760449?s=46&t=iZ55IUNfN4u80Oph0puf0Q
Citera
2022-12-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det du skriver är lite för mycket "latin" för mig, men tack för att du försöker.

Men, säg att vi går en medelväg. Man har 8 robotar/missiler. Dvs på 2 vagnar. Så låt oss säga att man lägger dessa vid Kiev, och drar en cirkel kring de.., hur långt kan de nå då ?

(för det är inom denna cirkel som jag misstänker att ryssarna kommer att skjuta iväg "duds" över. Vilket givetvis ukrainarna kommer säkert att vara medvetna om, att ryssarna försöker provocera att man drar iväg sina dyrgripar på)
Ett patriot system är upp byggt men ett antal eldenheter. Varje enhet består oftast av 6 lavetter varje lavett har 4 robotar. Oftast har man 3-6 eldenheter. Eldenheterna placerar man ut tex runt kiev.
Citera
2022-12-23, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
En missil från ett patriot system kostar mellan 30-60mil kr , tror du dom kommer börja använda dessa emot 1000st ryssarnas gräsklippare? som max kommer Ukraina få ett hundratal av dessa och dem kommer främst användas till och försvara ett mindre område mer än så blir det inte.
Det tar dessutom "several months" att träna upp de team av ukrainare som ska använda det komplexa systemet, sade källor vid Pentagon igår, samtidigt som man bekräftade att någon sådan utbildningsfas ännu inte har inletts (den kommer att ske på en NATO-bas i Tyskland).

Det enda Patriotbatteri som överlämnas kommer säkerligen att ställas upp vid Kiev. Räkna inte med att det är på plats och operativt förrän tidigast i april.
Citera
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Det du skriver är lite för mycket "latin" för mig, men tack för att du försöker.

Men, säg att vi går en medelväg. Man har 8 robotar/missiler. Dvs på 2 vagnar. Så låt oss säga att man lägger dessa vid Kiev, och drar en cirkel kring de.., hur långt kan de nå då ?

(för det är inom denna cirkel som jag misstänker att ryssarna kommer att skjuta iväg "duds" över. Vilket givetvis ukrainarna kommer säkert att vara medvetna om, att ryssarna försöker provocera att man drar iväg sina dyrgripar på)
( per vagn, och dessa "vagnar" är det jag kallar noder. Om det är PAC 3 så är det oftast 8st per nod(avfyrningsramp. PAC- 4 eller SC upp till 16st per ramp. Dessa ramper är endast avfyrningsramperna och dessa är kopplade till ett batteri. Batteriet i fråga handlar om Sökare (radar+) x 2 (en hög och en lågfreq sökare) samt 1 st central som arbetar mot både sökarna samt AWACS och Satellit ( uträknare). Till ett sådant batteri kan avfyrningsramper kopplas inom en radie utav ca 250-400KM. Dessa avfyrningsramper kan vara teoretiskt hur många som helst, men oftast 6 st per batteri. (till skillnad mot tex S-400 som arbetar endast med 2 sökare(stationer) och en avfyrningsramp, minus AWACS.)
Ett batteri kan således innehålla tillräckligt för att hålla hela KIEV skyddat. Precis som det Patriot-systemet Sverige har. Det är ju inte som många tror, en liten "klump" som skyddar 25km och inget mer
Citera
Medlem
Citat:
Säg ett Lv som är bättre än S400 eller S500
Patriot
Citera
2022-12-23, 00:15
Medlem
Citat:

En gång för alla kan du glömma direkt och köra på något annat i propagandan, vad du nu har för anledning att pusha kommentarer som uppmuntrar folkmord. Du har säkert en anledning till det, berätta gärna varför eller håll käft.

Givetvis kommer den ryska militären försöka sig på en offensiv. Eller så fortsätter den ukrainska militären att trycka tillbaka den ryska militären som man gjort vid Kiev, Kharkiv och Kherson.
Citera
2022-12-23, 00:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Tillhör nog ingen "expertis" men.., Putin är redo för ett långt krig. Flera år.

Ett krig där han inte har några problem att offra några hundratusen till utav sin befolkning. Ända tills "något" säger stopp. Vad det är som säger "stopp" har jag ingen aning om idag. Betänk att han har hela det politiska i sin näve, finns ingen opposition. Politikerna har nog även noterat.., hur oligarker begår "självmord".

Detta är Machiavelli på 2020-talet. Han är ingen amatör.
Citera
2022-12-23, 00:16
Medlem
moment42s avatar
Citat:

Jag misade din direkta fråga, som jag tror handlar om hur långt en robot kan agera, visst?

Isåfall beroende på vilken PAC variant, men de som Ukraina kommer få handlar om inom 200m - 40km verkansområde
Citera
2022-12-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det tar dessutom "several months" att träna upp de team av ukrainare som ska använda det komplexa systemet, sade källor vid Pentagon igår, samtidigt som man bekräftade att någon sådan utbildningsfas ännu inte har inletts (den kommer att ske på en NATO-bas i Tyskland).

Det enda Patriotbatteri som överlämnas kommer säkerligen att ställas upp vid Kiev. Räkna inte med att det är på plats och operativt förrän tidigast i april.

Den ukrainska militären lär sig fort, de är kapabla att lära sig alla typer av system. Patriot kanske redan står i Kiev, kanske kommer det några fler. Till slut har man ju säkrat luften så att inte den ryska militären ska kunna skicka missiler mot kritisk infrastruktur och bostadshus, som rakt av är en terror-handling. Något mer du vill pusha åt den ryska propagandans fördel för att sedan misslyckas?
Citera
2022-12-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
En missil från ett patriot system kostar mellan 30-60mil kr , tror du dom kommer börja använda dessa emot 1000st ryssarnas gräsklippare? som max kommer Ukraina få ett hundratal av dessa och dem kommer främst användas till och försvara ett mindre område mer än så blir det inte.

Jag kommenterade vad ryssarna skulle behöva ta till för att slå ut ett patriot-batteri…

Sen tror jag förövrigt att Ukraina successivt kommer att utrustas över tid. Där kommer patriot bli en viktig kugge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in