2022-12-22, 22:13
Medlem
Putin bluffar o ljuger vidare ala KGB
även till egna soldaterna

Ryska trupper ska ”få allt” – hur är det möjligt?

https://www.svd.se/a/Llo871/experter-sa-lange-har-ryssland-rad-med-kriget-i-ukraina

Hur är det möjligt – och hur länge har Putin egentligen råd att kriga?
Citera
2022-12-22, 22:13
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Var har du i denna debatt haft synpunkter på Ryssland och framför allt alla de i detta forum som trollar. Ser dig endast kommentera PRO-Ukrainska inlägg.

Det ser vi ju många gånger i trådar om detta ämne, individer som säger sig vara neutrala men endast är kritiska till en sida. Kanske är det omedvetet att individer gärna vill vara neutrala men inte lyckas av X anledning och deras bias skiner igenom.

Det är dock många på båda sidor som är lite väl självsäkra, för i ärlighetens namn så vet vi användare rätt lite om vad som sker på detaljnivå.
Citera
2022-12-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tucker Carlsons recension av Tiggarkungens besök i Kongressen borde kunna reta gallfeber på trådens devota Zelenskyj-fans
https://www.bitchute.com/video/y33w1oTNDFSB/

Carlson sitter nog lite löst nu med tanke på hur ägarskapet bakom Disney och Fox Channel ser ut....

Du är själv nazist och tänker att det handlar om judar?
Citera
2022-12-22, 22:15
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Vitryssland och Ukraina borde inte vara självständiga stater framkom det när Olaf Scholtz mötte Putin före invasionen den 15. februari. Scholtz intygade att Ukraina inte skulle få gå med i Nato på minst 30 år.osv osv
https://news.zerkalo.io/world/20404.html
Nu skedde invasionen den 24:e och inte den 15:e , men strunt samma i sådana ”detaljer”.

Tyskands kansler lovade att Ukraina inte skulle gå med i Nato på 30 år?

Vem är han att utfästa sådana löften undrar jag.

Du har inte ens koll på datumen när Rysslands invation skedde. Hur kan nån lita på ditt påstående som inte ens styrks av en länk?
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-12-22 kl. 22:18.
Citera
2022-12-22, 22:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Ryssland kapitulerade från Kherson och Kharkov utan förluster, Kharkov blev oerhört dyrt för UAF att ta (mellan 15.000-20.000 förluster) och Kherson lämnar till och med UAF då det är ett strategiskt självmord att hålla den staden utan för Rysk del ta Nikolaev.

UAF har alltså återtagit ca 1500km2, om ens det.. utav 125.000km2.

Var det inte utropat till Ryskt territorium? Varför flyttar ni målstolparna hela tiden? Hur viktiga var de för de ryska federationen då ni nu bombar dem? Varför dödar ni era egna?
Citera
2022-12-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Nu skedde invasionen den 24:e och inte den 15:e , men strunt samma i sådana ”detaljer”.

Du har inte ens koll på datumen när Rysslands invation skedde. Hur kan nån lita på ditt påstående som inte ens styrks av en länk?
Olaf var i Moskva den 15.
Citera
2022-12-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
S-400 togs i bruk 2007 och har en räckvidd på upp till 400 km.
Patriot togs i bruk 1981 i Irakkriget och har en räckvidd på upp till 160 km.

Det är bra att vara påläst.
s400 är inget mer än ett uppgradering av s300 som har dålig radar dålig datalänk och iff. rent skräp som vi ser i ukraina.
patriot är ochså upgraderad många gånger tex har pac3 400km räckvidd ochså men mycket bättre träffsäkehet bätte datalänk iff radar osv.

det är bra och va påläst
Citera
2022-12-22, 22:26
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror du ska sluta tro att jag är 100% neutral och objektiv. Jag ställer mig i humanismens och det som jag uppfattar som det bästa för världssamhällets tjänst, varken Ukrainas eller Rysslands. Neutral är kanske fel ord, du verkar inte gilla det i alla fall.

Ukraina gör, liksom många andra länder, många försök att vinkla historien extremt snett. Det vill jag gärna vara en motvikt till. Det får vi ta någon gång i juldagarna.
Jag ser fram emot att du i humanismens, fredens och "världssamhällets" namn försöker nyansera Hitler och hans krig.
Med din inställning måste det vara busenkelt.

Hitler ville skydda minoriteter i andra länder (Putin - check)
Hitler ville annektera/erövra lebensraum (Putin - check)
Citera
2022-12-22, 22:27
Medlem
Citat:

Det angavs FÖRE invasionen. 15 är före 24.
Så klart Tyskland kan göra sådana utfästelser eftersom alla medlemmar i NATO måste säga ja.
Slutsatsen är att invasionen inte hade något med NATO att göra utan att det var Putin som ansåg att Ukraina var en del av Stor-Ryssland. Ligger i linje med hur Putin uttalat sig vid andra tillfällen.
Citera
2022-12-22, 22:29
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:

Parklane menade inte att invasionen skedde den 15/2
utan bara att mötet mellan ledarna skedde då, dvs före invasionens början.

Det blev en missuppfattning.

Edit. ok såg jag blev nr2.
Citera
2022-12-22, 22:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nu verkar det vara kris med manskap igen i armén för Nazi-Ryssland. De pumpar ut reklamifilmer för att anmäla sig som frivillig till kriget nu.

https://twitter.com/francis_scarr/status/1606037940148113409
Citera
2022-12-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Det var ju en lång förklaring du fann där herr Edgerton. Jag förmodar att det är ditt personliga svar som du byggt på förståelsen angående Strategi vs taktik? Det du har länkat till förklarar skillnaderna på strategiskt alt taktiskt förfarande ja, men även med det skriva ordet "strategi vinner de flesta krig", så missas en sak. Låt mig förklara det i kort ok -

Strategi är planerandet, riskbedömandet, utsikten enligt anhäftigt görande. Basen som innefattar de andra aspekterna såsom taktik samt (deras ord) konventionell/okonventionellt. Jag frågade dig om vilka krig som hade vunnits på strategi de senaste hundra åren, eftersom att du sade att alla krig avgörs på strategi. Du svarar mig med definitioner och skillnader dem emellan, IE strategi alt tactics och ja, i ett bedömande enligt den så ses strategin som den avgörande faktorn. Så, vilka krig har vunnits med strategi de senaste hundra åren?

Utöver det så säger jag faktiskt emot ditt presenterande som påstår att det är strategin som är den segrande faktorn. Varför? Ja, det kan vi diskutera i trådar som handlar om resultat i gröna kläder osv, men nej - Strategin är huvudbasen för agerandet. Denna kan aldrig fungera om det inte medförs möjligheter för icke konventionella lösningar eller oplanerade störningar i planen/IE strategin. Dessa lösningarna är taktiken....och taktiken är det som avgör seger eller ej. Även om inte ens den kommer som "segrare" i de flesta fall. Speciellt inte de senaste hundra åren.
Som min fråga var - Vilka krig har vunnits på strategi de senaste hundra åren?

Tillägg gällande SU-57. Nej jag har inte ritningarna. Det enda jag har gemensamt med den vackra skapelsen är mitt arsle i dess stol, ok. Men, ja, USAF har redan blivit informerade, dock ej av mig. Därmed vet de också vilken medioker skapelse det är med tanke på hur uppblåst flygetyget har blivit utav diverse folk som inte förstår skillnaden på signatur och signatur. Nej jag flyger inte SU-57 eller F-22 , utan endast andra mer radarvänliga fotbollsplaner som F/A-18 och F-14. Fina vyer även i fredstid

Tack för att du svarade åtminstone
USAF skriver så här; "Usually, modern wars and conflicts are won or lost at this level rather than at the operational or tactical levels."

Jag förstår det så här;

.....Strategisk nivå - Policy
........Operationell nivå - Makro
...........Taktisk nivå - Mikro

Således, att vinna ett slag (taktisk nivå) betyder inte att du vinner kriget. Det är så som USAF förklarar hur de här begreppen ska förstås. De påminner också om att det finns en komplexitet i detta. Jag kan ingenting om det här och jag gick inte på officerarhögskolan. Det enda jag kan göra är att citera fältmanualer, böcker och peer-reviews. Så vad gör dig till en sådan expert?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in