Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Ryssarna flaggar för offensiv från norr. Men jag är lite skeptisk till värdet av de norra områdena. Putin vill uppenbarligen ha södra Ukraina och han skiter antagligen i både DPR och LPR.
Det är mycket prat om hur förträffliga Himar är. Jag saknar rapporter om hur förträffliga Ceasar är. Det är mycket billigare att skjuta med artilleri och Ryssarna borde knappt hinna köra fram innan de blir beskjutna. Något verkar inte riktigt fungera i hur Ukraina använder dem.
Sedan var det prat om switchblade som ett wonder weapon. Men det är extremt tunt med rapporter om hur de används.
Antagligen så får Ukraina även en hög med GLSDB efter nyår. Frågan är dock hur många och om det ger någon effekt.
Svårt att veta vad Kreml har i kikaren men om dom gör ett försök med en ny offensiv från norr
vore nog syftet att dels störa material leveranser från väst till Ukraina samt eventuellt ett nytt
försök att byta regering i Kiev ,hur som helst har jag svårt att tro att detta skulle lyckas.
Gränsförsvaret är redan kraftigt förstärkt i norr och Patriot blir där en ytterligare förstärkning.
Denna förstärkning kanske är nödvändig för att ha ryggen fri när man skall skära av Ryssarnas
försörjnings led vid Melitopol vilket jag hoppas på som Julklapp i år.