2022-12-22, 10:34
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jo men det är lite illa för moralen när civilsamhället inte fungerar och ukrainska soldaterna förgörs i Bahkmut och Zelenski åker på audiens hos Biden som den omåttlige tiggare han är och frun och hasn får vara i Vogue.

Sjukhusen är fyllda av soldater som sårats vid Donbass i hela landet och inte är det någon PR för Nato de har att komma med. Tror hela Ukraina nu mer eller mindra tycker läget är hopplöst.

Såg en film från staden Cherson med folk som stannade kvar och hoppdes att allt skulle bli bättre när de blev "befriade" (det var ju en minoritet som stannade kvar) och som nu lämnar staden förtvivlade för allt blev sämre. Samma med rapporterna från Gammelsvenskby. Staten finns bara i form av militär och den enda hjälp de får är av privata (etniskt betingade) hjälporganisationer. Att bli "befriade" av Ukraina har gjort befolkningen helt övergivna i den delen som "befriats". Nato skickar vapen men civilbefolkningen i stora delar av Ukraina lider nu faktiskt riktig nöd.
Trams och lögner som vanligt!

Varför sitter du här och sprider dessa lögner dag efter dag? Mår du bättre då?

Jag förstår att du känner dig besviken på den ryska folkmordsarmen med tanke på hur mycket stryk de får just nu, men det lär ju inte gå bättre för att du sitter och fantiserar om det!
Citera
2022-12-22, 10:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag är inte så säker på den bedömningen, min uppfattning är nog att fler Ryssar avlider än skadas.
Både p.g.a saknade kroppsskydd och sämre logistik och möjlighet till korrekt sjukvård.

Finns fler källor till dödsfall som är svåra att uppskatta.

Tex. Frindly fire? Sjukdomar? Avrättade vid olovlig reträtt? Olyckor? Mord på tex befälhavare?
Citera
2022-12-22, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Ryssland har haft betydligt större förluster än genomsnittet i både första och andra världskriget. Dessutom har de pga bristande sjukvårdsresurser och framförallt synen på människovärde en betydligt större andel döda av de totala förlusterna än vad de flesta andra har.

I Ukraina så har ryska soldater ingen personlig sjukvårdsmtrl, inga transportresurser och usel skyddsutrustning. De skjuter sina egna och har uppenbarligen mycket låg moral sinsemellan vilket dokumenterats oändligt många gånger. Andelen överlevande efter skador är därför betydligt lägre än hos den ukrainska sidan.
Japp det är den men det borde ändå ligga där i kring.
Citera
2022-12-22, 10:56
Avstängd
Följer ni inte channeln 1420 så gör det på youtube! Det är tydligt att killen är kritisk till sitt egna Ryssland och har tydlig agenda till det han frågar alla gravt indoktrinerade Ryska medborgare, med några fall av klipska individer men i stort är det oerhört svårt att smällta vilken naiv och förödande inställning som råder, (underförstått,) men samtidigt, vågar de öht kritisera? Ja en del gör. Han postar mycket och kanslen växer så det knakar, det är helt enkelt så nära Ryssland vi kan bevittna, av riktiga människor av kött och blod! Spana in.

mvh,

nextlife
Citera
2022-12-22, 11:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Ja det är ett defensivt system och i norr är det ju just defensiv förmåga som behöver stärkas
just i det fall Ryssland försöker sig på en ny attack.
I söder däremot skulle det behövas offensiv förmåga jag hoppas dom mäktar med både och
det kom väl ganska nyligen en leverans med Himar ammunition om jag minns rätt och dessutom
en leverans med stridsvagnar från Tjeckien eller om det var Slovakien uppgraderade till Väst
standard vad gäller sikten och ammo.
Ryssarna flaggar för offensiv från norr. Men jag är lite skeptisk till värdet av de norra områdena. Putin vill uppenbarligen ha södra Ukraina och han skiter antagligen i både DPR och LPR.

Det är mycket prat om hur förträffliga Himar är. Jag saknar rapporter om hur förträffliga Ceasar är. Det är mycket billigare att skjuta med artilleri och Ryssarna borde knappt hinna köra fram innan de blir beskjutna. Något verkar inte riktigt fungera i hur Ukraina använder dem.

Sedan var det prat om switchblade som ett wonder weapon. Men det är extremt tunt med rapporter om hur de används.

Antagligen så får Ukraina även en hög med GLSDB efter nyår. Frågan är dock hur många och om det ger någon effekt.
Citera
2022-12-22, 11:08
Bannlyst
Nazisterna i Ukraina fortsätter att attackera civila, nu senast ett hotell.

https://www.expressen.se/nyheter/ryske-toppchefen-skadad-i-hotellattack-i-donetsk/
Citera
2022-12-22, 11:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag är inte så säker på den bedömningen, min uppfattning är nog att fler Ryssar avlider än skadas.
Både p.g.a saknade kroppsskydd och sämre logistik och möjlighet till korrekt sjukvård.
Beror på vad du menar med skada.

De flesta skadade kan återvända till fronten efter någon vecka. Många soldater blir skadade både 2 och 3 ggr. Sedan beror statistiken till stora delar på om någon bekymrar sig med att registrera när en soldat har fått behandling.
Citera
2022-12-22, 11:10
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jo men det är lite illa för moralen när civilsamhället inte fungerar och ukrainska soldaterna förgörs i Bahkmut och Zelenski åker på audiens hos Biden som den omåttlige tiggare han är och frun och hasn får vara i Vogue.

Sjukhusen är fyllda av soldater som sårats vid Donbass i hela landet och inte är det någon PR för Nato de har att komma med. Tror hela Ukraina nu mer eller mindra tycker läget är hopplöst.

Såg en film från staden Cherson med folk som stannade kvar och hoppdes att allt skulle bli bättre när de blev "befriade" (det var ju en minoritet som stannade kvar) och som nu lämnar staden förtvivlade för allt blev sämre. Samma med rapporterna från Gammelsvenskby. Staten finns bara i form av militär och den enda hjälp de får är av privata (etniskt betingade) hjälporganisationer. Att bli "befriade" av Ukraina har gjort befolkningen helt övergivna i den delen som "befriats". Nato skickar vapen men civilbefolkningen i stora delar av Ukraina lider nu faktiskt riktig nöd.
Kan du länka till den filmen? Jag kan nästan sätta min lön på att du inte kommer svara eller kommer med någon bortförklaring.
Citera
2022-12-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ryssarna flaggar för offensiv från norr. Men jag är lite skeptisk till värdet av de norra områdena. Putin vill uppenbarligen ha södra Ukraina och han skiter antagligen i både DPR och LPR.

Det är mycket prat om hur förträffliga Himar är. Jag saknar rapporter om hur förträffliga Ceasar är. Det är mycket billigare att skjuta med artilleri och Ryssarna borde knappt hinna köra fram innan de blir beskjutna. Något verkar inte riktigt fungera i hur Ukraina använder dem.

Sedan var det prat om switchblade som ett wonder weapon. Men det är extremt tunt med rapporter om hur de används.

Antagligen så får Ukraina även en hög med GLSDB efter nyår. Frågan är dock hur många och om det ger någon effekt.

Svårt att veta vad Kreml har i kikaren men om dom gör ett försök med en ny offensiv från norr
vore nog syftet att dels störa material leveranser från väst till Ukraina samt eventuellt ett nytt
försök att byta regering i Kiev ,hur som helst har jag svårt att tro att detta skulle lyckas.
Gränsförsvaret är redan kraftigt förstärkt i norr och Patriot blir där en ytterligare förstärkning.
Denna förstärkning kanske är nödvändig för att ha ryggen fri när man skall skära av Ryssarnas
försörjnings led vid Melitopol vilket jag hoppas på som Julklapp i år.
Citera
2022-12-22, 11:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus

https://www.expressen.se/nyheter/ryske-toppchefen-skadad-i-hotellattack-i-donetsk/
De bombade an Nazist ledares födelsedagskalas. Låter som ett legitimt mål. Skrev de "Happy birthday" på bomben?
Citera
2022-12-22, 11:17
Medlem
StigHails avatar
Citat:

Civila? Hotellet har varit en plats där ryska militära rådgivare har bott dom senaste månaderna.
Är det inte jobbigt och ljuga om precis allting, ryssjävel eller landsförrädare eller vad fan du nu är!?
Citera
2022-12-22, 11:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Demokraterna i Ukraina attackerade en känd nazist (Dmitrij Rogozin). Borde inte du vara glad för detta avnazifieringsförsök?

Citat:
Dmitry Rogozin, the former Deputy PM of Russia, head of the Russian space agency Roskosmos and “former” Neo-Nazi” has been wounded and taken to hospital after the Ukrainian Army shelled a restaurant in Donetsk in which he celebrated his birthday with DPR top officials.

https://twitter.com/visegrad24/status/1605701711347286037
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in